Preekoefening studenten Theologische School niet online

N.J. Teerds / Geen reacties

Vraag

Waarom worden de audio-opnames van preken van studenten in gemeenten waar de kerkdiensten normaliter open staan, bijvoorbeeld op kerkdienstgemist.nl, niet online gezet? Is hier een regel voor vanuit het curatorium of dergelijke? Zo maar een nieuwsgierige vraag aan iemand van de Gereformeerde Gemeenten...

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste vraagsteller,

Sommige antwoorden zijn gemakkelijk te geven. Zeker als de vraagsteller het antwoord zelf al geeft. Dat is in dit geval zo. Binnen de Gereformeerde Gemeenten is er de afspraak, mede op verzoek van het curatorium van de  Theologische School, dat het stichtelijk woord, uitgesproken door studenten, niet online worden gezet. Ze zijn wel -binnen de afspraken van de plaatselijke gemeenten- mee te luisteren. Hierbij moet worden opgemerkt worden dat studenten niet preken, maar een stichtelijk woord spreken. De periode van student zijn is een oefenschool onder verantwoordelijkheid van het curatorium.

De reden van het niet online zetten komt mede voort uit de bescherming van de studenten. Zij beginnen met het spreken van een stichtelijk woord en daarin zijn ze kwetsbaar. Er kan ook veel verwarring en onrust door ontstaan. Dat heeft de ervaring geleed. Dus om de studenten te beschermen wordt het stichtelijk woord van hen niet online gezet.

Het zal u overigens ook wel bekend zijn dat er gemeenten zijn, waar de preken live te beluisteren (en bekijken) zijn, maar waarbij de preken niet online gezet worden. Dit heeft te maken met het beleid van de plaatselijke kerkenraad.

Ten slotte, ook al kunnen we het stichtelijk woord van studenten niet naluisteren, er blijven voldoende preken over. Moge het luisteren tot zegen zijn!

N. J. Teerds

Lees meer artikelen over:

Gereformeerde Gemeenten (GerGem)