Postnatale depressies en voeding

M. (Marieke) de Jong / Geen reacties

Vraag

Op dit moment ben ik in verwachting van mijn eerste kindje. Prachtig; wij zijn dolblij en dankbaar. En ook al zijn alle echo’s tot nu toe goed, er zijn nu al grote zorgen die als een grote donderwolk over de voorbereidingen hangen. In mijn familie komen veel postnatale depressies voor. Ik heb dus vaak van dichtbij gezien hoe pijnlijk dat is. Kan ik daar -naast gebed- iets tegen doen? Zijn er bepaalde voedingstoffen of mineralen om PPD/PTSS te voorkomen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat mooi dat je in verwachting bent, van harte gefeliciteerd!

Erg vervelend dat er in de familie postnatale depressie voorkomt en je bang bent dat jou eenzelfde lot zal treffen. Dat kan toch een deel van de dankbaarheid, verwondering en vreugde van de zwangerschap wegnemen. Goed dat je dit deelt en op zoek gaat naar mogelijkheden die je hierin kunnen helpen.

Je stelt een mooie vraag: of er bepaalde voedingsstoffen zijn om postnatale depressie te voorkomen? Vaak wordt hier niet aan gedacht bij mentale klachten en gaat men ervan uit dat deze enkel een psychische oorzaak hebben. Nu is deze mogelijkheid ook zeker aanwezig. Denk aan PTSS waarbij sprake is van een traumatische gebeurtenis die niet goed is verwerkt. Echter kunnen andere mentale klachten, zoals angsten of een (postnatale) depressie ook een fysieke oorzaak hebben.

Zo heeft iets eten of drinken, logischerwijs, effect op je lichaam. Het lichaam heeft macronutriënten (koolhydraten, eiwitten en vetten) en micronutriënten (vitaminen en mineralen) nodig om goed te kunnen functioneren. Een chronisch tekort aan voedingsstoffen leidt op termijn tot klachten en ziekten, zowel fysiek als mentaal. De systemen in je lichaam kunnen niet meer optimaal functioneren omdat ze niet de benodigde middelen krijgen.

Daarnaast kan bij ziekte een genetische aanleg meespelen, zoals mogelijk in jouw situatie ook het geval is. Tegelijkertijd moet hierbij wel een kanttekening worden geplaatst. Regelmatig hoor je: het zit in de familie. Dit maakt de betreffende persoon passief; het overkomt je, je kunt er niks aan doen. Zo werkt dat echter gelukkig niet. Je hebt zelf veel invloed op ziekte en gezondheid, óók als je erfelijk belast bent. Ja, je krijgt dingen mee en dit kan zorgen voor een aanleg of gevoeligheid voor een bepaalde klacht of ziekte. Maar in veel gevallen bepalen omgevingsfactoren of dit daadwerkelijk tot uiting komt. Net zoals een kogel in een geweer. Het geweer is geladen, maar andere factoren (dieet, leefstijl, leefomgeving) bepalen of de trekker wel of niet wordt overgehaald.

Dan nog inhoudelijk over de postnatale depressies. Dit is een enorm vervelend en verdrietig ziektebeeld. In het artikel 'Welke nutrienten spelen een rol bij postnatale depressie?' kun je meer lezen over de oorzaak van een postnatale depressie en welke specifieke voedingsstoffen hierbij een belangrijke rol spelen.

Besef dat een zwangerschap ontzettend veel van je lichaam vraagt. Zo zijn er tal van processen gaande die om veel energie en voedingsstoffen vragen. Tenslotte wordt er een mens gemaakt! Bij zwangerschap is er dan ook sprake van een verhoogde behoefte aan voedingsstoffen. Het lichaam geeft je baby (gelukkig) altijd voorrang. Op het moment dat er te weinig voedingsstoffen beschikbaar zijn, wordt dit uit jouw reserves getrokken. Dat betekent dat jij in het rood kan komen te staan, wat de kans op fysieke of mentale klachten tijdens of na de zwangerschap aanzienlijk vergroot.

Het is dus van groot belang om het lichaam goed gevoed te houden. Hier is nog veel meer over te zeggen, maar voor nu dit:

-Verhoog de inname van eiwitten en gezonde vetten.

-Eet veel natuurlijke voeding en beperk de inname van onnatuurlijke voeding. Natuurlijke voeding is rijk aan voedingsstoffen en levert daarmee een bijdrage aan je gezondheid. Hoe herken je natuurlijke voeding? Het komt uit de natuur, werd 100 jaar geleden ook gegeten, is zo puur en onbehandeld mogelijk en heeft een korte ingrediëntenlijst (of nog beter: géén ingrediëntenlijst). Hoe sterker een product is bewerkt, hoe minder voedingsstoffen het nog bevat. Het zijn ‘lege’ producten geworden. Het lichaam kan hier weinig of niks mee, het vult enkel de maag. Het levert dan ook geen bijdrage aan onze gezondheid, sterker nog: het belast ons lichaam omdat het vitaminen en mineralen kost om deze voeding te kunnen verwerken.

-Ter aanvulling is suppletie aan te raden. Suppletie is nooit een vervanging van gezonde voeding, maar kan hier wel een goede aanvulling op zijn. Belangrijk is wel dat je supplementen kiest van goede kwaliteit. Goedkope supplementen bevatten vrijwel altijd onnatuurlijke vormen van vitaminen en mineralen. Hier heeft het lichaam weinig tot niks aan. Daarnaast kan het zelfs gaan stapelen en schade aanbrengen. Onderstaande supplementen zijn (naast uiteraard foliumzuur) een goede toevoeging tijdens de zwangerschap:

1. Multivitaminen. Dit is een geschikte aanvulling op de dagelijkse voeding om zo de inname van vitaminen en mineralen te verhogen. Naast de algemene multivitaminen, zijn er ook specifiekere vormen voor bepaalde doelgroepen. De samenstelling is dan anders en volledig gericht op de behoefte van deze persoon. Kies daarom bij voorkeur voor een specifieke Multi gericht op een zwangere vrouw. Hierin zit overigens ook al de juiste hoeveelheid foliumzuur verwerkt.

2. Vitamine D. Wanneer dit niet uit de zon verkregen wordt, moet dit uit suppletie worden gehaald. Vitamine D zit ook in een Multi en hoeft in dat geval dus niet nog extra te worden gesuppleerd.

3. Omega 3. De behoefte aan omega 3 ligt hoger tijdens de zwangerschap. Zowel voor moeder als kind is het van een cruciaal belang om voldoende omega 3 binnen te krijgen.

4. Magnesium (bisglycinaat). Ook de magnesiumbehoefte ligt hoger tijdens een zwangerschap en dat terwijl de meeste mensen al standaard te weinig magnesium binnenkrijgen. Magnesium zit ook in een Multi, maar dit is niet voldoende. Daarom is het belangrijk extra magnesium te nemen naast de basismineralen.

Tot slot: bespreek je zorgen uiteraard ook met de verloskundige en huisarts. Het is goed om je zorgen benoemd te hebben en daarnaast hebben zij mogelijk ook nog adviezen. Verder is het verstandig om je op je zwangerschap voor te bereiden en verantwoordelijkheid te nemen voor dat gedeelte waar je zelf invloed op hebt (wat je dus doet door middel van het stellen van deze vraag). Tegelijkertijd hoop ik dat je je zorgen kunt loslaten en hier verder ontspannen in kan staan.

Voel je vrij om bij eventuele verdere vragen contact met mij op te nemen.

Ik wens en bid je toe dat je een goede en voorspoedige zwangerschap, bevalling en herstel zult hebben!

Gezonde groet,
Marieke de Jong

Lees meer artikelen over:

postnatale depressievoeding