Hele Bijbel bedoeld voor kinderen

Ds. H. Korving | Geen reacties | 24-07-2024| 13:11

Vraag

Is de hele Bijbel geschikt voor kinderen (middenbouw lagere school) of kan je sommige gedeelten beter bewaren voor later? Bijvoorbeeld Hooglied, een boek dat ikzelf (met CGK achtergrond) mooi en poëtisch vind en eerder pas aan pubers zou uitleggen dan aan kinderen tussen 7-12 jaar. Heeft u tips hoe dit eventueel tóch zinnig aan te pakken is of wellicht zijn er geschikte boekjes.

Antwoord

Beste vraagsteller,

U stelt een interessante vraag, die echter niet gemakkelijk beantwoord kan worden met een algemeen antwoord dat op alle situaties en alle kinderleeftijden past.

Wij zijn het erover eens dat inderdaad de hele Bijbel bedoeld is voor onze kinderen. Maar ‘bedoeld’ en ‘geschikt om in detail te vertellen’ zijn twee verschillende dingen.

Als het -zoals in uw voorbeeld- gaat om seksuele aantrekkingskracht en intimiteit, dan houdt het vertellen en uitleggen van het boek Hooglied denk ik min of meer gelijke tred met het inwijden van de kinderen in de bijzondere gave die God aan man en vrouw in het huwelijk heeft gegeven: hun intimiteit op basis van oprechte liefde en wederzijds vertrouwen.

Dat is ongetwijfeld iets wat u stapsgewijze voortbouwt en uitbreidt. Als we dat zouden voorstellen als een weg van bijvoorbeeld tien stappen, dan zullen de specifieke details van de seksuele eenwording niet bij  stap één worden ondergebracht, maar bij stap 8, 9 of 10.

Dat laat echter onverlet dat u er bij stap 1, 2, enzovoorts, aspecten kunnen worden belicht zoals: trouw zijn/ elkaar liefhebben. De waarde van het huwelijk, zoals God het heeft bedoeld tussen één man en één vrouw. In relatie tot de maatschappij waarin onze (klein-)kinderen opgroeien is het van het grootste belang om ze al vroeg die Bijbelse waarden en normen bij te brengen, om ze weerbaar te maken tegen de neo-liberale en postmoderne geest van de tijd, waar zelfs de definitie van het woord huwelijk niet meer veilig is (je trouwt tegenwoordig niet standaard meer in gemeenschap van goederen, het aannemen van de familienaam van de man als hoofd van het gezin is geen vanzelfsprekendheid, een verbintenis tussen mensen van gelijk geslacht wordt ook als huwelijk bestempeld, enzovoorts).

Over dit onderwerp zijn wel boekjes beschikbaar; ik ben hier zelf niet zo in thuis, maar de boeken (onder redactie) van dr. Joop Stolk kunnen behulpzaam zijn, in de serie Christelijke Opvoeding. Ongetwijfeld is er meer te vinden als je zoekt op internet of te rade gaat bij een opvoedkring in de gemeente.

Dus ja: ook het boek Hooglied is bedoeld voor onze kinderen en een aantal Bijbelse waarden en normen zijn hieruit te ontlenen die al in een betrekkelijk vroeg stadium aan onze kinderen verteld kunnen worden. Temeer als we inzien dat het boek Hooglied dat zeker poëtisch genoemd kan worden meer is dan een menselijk liefdesgedicht, maar betrekking heeft op de relatie tussen Christus en Zijn gemeente (Efeze 5: 22-33). Vertel dus iets over de liefde van Christus voor Zijn gemeente, Die Zichzelf voor haar heeft overgegeven en haar heeft liefgehad. Vertel iets over te grote verschil tussen die heerlijke Koninklijke bruidegom en Zijn eenvoudige meisje, van lage afkomst en dat Hij toch háár als bruid wil kiezen...

Naast dit voorbeeld wat u noemt, zou men ook kunnen denken aan de lijdens- en kruisgeschiedenis van de Heere Jezus. Ik heb althans wel eens vernomen dat bepaalde leerkrachten dit ongeschikt vinden om aan kinderen te vertellen. Veel te heftig, veel te dramatisch, daar moet je kinderen niet mee lastig vallen. De God van de Bijbel moet vooral lief en aardig zijn...

Naar mijn bescheiden mening onthoud je de kinderen dan juist de kern en de essentie van de Bijbelse boodschap, van het evangelie. De ernst van de zonde moet niet verzwegen worden en het verschrikkelijke van het kruislijden evenmin, om tegen die achtergrond des te meer te laten uitkomen hoe ver God wilde gaan om verloren zondaren te kunnen redden.

Ook hier geldt echter dat de rechtvaardige tijd en wijze zal kennen. Dus zeker moet en mag er en de manier waarop een en ander wordt verteld rekening gehouden worden met het niveau en ontwikkelingspeil van de kinderen, maar het lijkt mij onverantwoord om zulke essentiële Bijbelse kernen maar ongenoemd te laten of te bewaren voor later. Het is niet ondenkbaar dat als de akker van het kinderhart niet eerder is bewerkt, het zaad van dit kruisevangelie later op steenachtige plaatsen zal vallen.

Ik hoop hiermee uw vraag enigszins te hebben beantwoord.

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Korving

Lees meer artikelen over:

geloofsopvoeding
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.