In lagere salarisschaal geplaatst

Reformatorische Maatschappelijke Unie | Geen reacties | 24-07-2024| 10:04

Vraag

Kan een werkgever je zo maar in een lagere salarisschaal plaatsen?

Antwoord

Nee, een werkgever kan je niet “zomaar” in een lagere salarisschaal plaatsen. Deze vraag is lastig te beantwoorden zonder verdere context. Er zijn wel situaties waarin overgang naar een lagere schaal is toegestaan. Bijvoorbeeld wanneer de werknemer op eigen initiatief de overstap maakt naar een lager gewaardeerde functie. Ook na twee jaar ziekte kan dit aan de orde zijn wanneer je bent gereïntegreerd in een andere functie waarbij een lagere functieschaal hoort. Daarnaast komt het regelmatig voor dat de organisatie alle functies opnieuw bekijkt, beschrijft en waardeert. De uitkomst kan zijn dat de functie in een lagere schaal wordt gewaardeerd. In deze situatie is het uitgangspunt dat je er qua salaris niet op achteruit gaat. Het huidige salaris wordt gerespecteerd en soms is doorgroei in de hogere schaal ook mogelijk.

Kortom, het hangt helemaal af van de context.

Met vriendelijke groet,

Marieke van de Beek,
juridisch medewerker RMU

Lees meer artikelen over:

juridisch
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.