(Te)veel nadruk op wedergeboorte

Ds. C. Harinck | Geen reacties | 18-07-2024| 15:51

Vraag

Geachte dominee Harinck. Onze dominee legt keer op keer in zijn preken veel nadruk op de wedergeboorte, het is noodzakelijk dat er een begin is. Een onbekeerd mens kan niet geloven. De dominee zegt dat hij daarom veel moeite heeft met de oproep tot geloven buiten de wedergeboorte om. Dat is misleiding, het ware geloof wordt door de wedergeboorte in het hart geplant.

Dat ontmoedigt mij enorm; moedeloos kom ik uit de kerk. Onbekeerd zijn we in een staat van ongeloof, die staat kunnen we zelf niet veranderen zegt de dominee. Hoe weet ik dat ik wedergeboren ben? Eerder kan ik toch niet geloven? Is het bijbels om zoveel nadruk te leggen op de wedergeboorte?

Een tobbende uitziende moeder.

Antwoord

Beste vraagstelster,

De wedergeboorte is een onmisbare zaak. Jezus heeft dit Nicodemus nadrukkelijk  voorgehouden en zegt dit ook tot ons. We zijn van nature niet geschikt voor Gods Koninkrijk. We kunnen er zelfs niets van zien, tenzij wij wedergeboren worden. De gevallen mens moet opgericht en vernieuwd worden door Woord en Geest.

Nicodemus stond toen als het ware voor een muur. Zo kan dat ook nu zijn. Op de noodzaak van de wedergeboorte en de boodschap dat je niets kunt doen tot verlossing van jezelf loopt alles stuk. Dat ervaart u nu ook.

Maar Jezus liet het daar niet bij. Hij wees Nicodemus op een poort in die muur. Hij wees hem op de koperen slang, die in de woestijn verhoogd was. En Hij maakte die poort ook niet eng, maar sprak over “een ieder” wie hij ook is en wat hij ook gedaan heeft.

Het is goed dat de dominee op de noodzaak van de wedergeboorte wijst, maar hij moet de mensen die daarmee vastlopen uitzicht bieden. Je mag en moet tot Christus gaan met al je onmogelijkheden. De deur die Jezus opent voor mensen die vastlopen met de wedergeboorte is juist het geloof in Hem. Dat moet de dominee ook doen. Dat is zijn roeping. Hij  moet preken dat God bekering en geloof eist en tot wederkeer tot Hem en geloof roept en nodigt (Jeremia 3:1, Handelingen 16:31 en zo veel meer plaatsen in de Bijbel).

Zijn standpunt dat je eerst weten dat je wedergeboren bent en dan pas moet geloven, is echter niet Bijbels. Gods eist dat we geloven en God nodigt om te geloven. Hij eist van ons bekering en geloof. Luister maar naar hoe Jezus preekte in Markus 1:15. De boodschap van bekering en geloof staat hier in de gebiedende wijs. Hij eiste het. God kan het niet goed vinden dat we ons niet bekeren en niet  geloven. Je niet geloven en niet bekeren is zonde.

Indien je daarover een  gezonde en betrouwbare uiteenzetting zou willen lezen , zou ik je raden om het boek van Durham, “Christus gekruist”, aan te schaffen de derde preek te lezen.

Tot slot: Het is nooit omdat we weten wedergeboren te zijn dat we geloven. We geloven niet als wedergeborene maar als verloren zondaar in Jezus Christus en die gekruisigd. Wat is dat bemoedigend voor een mens die met alles vastloopt en zichzelf niet redden kan. Ik hoop dat je die weg bewandelen mag. Probeer ook met je dominee over je bezwaar te spreken. Neem dan de preek van Durham maar als leidraad.

Ik wens je van harte zicht toe op de verhoogde koperen slang. Dat geneest ons en maakt ons werkelijk tot nieuwe en wedergeboren mensen.

Ds. C. Harinck

Lees meer artikelen over:

wedergeboorte
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.