Werkgever verplicht smartphone

Reformatorische Maatschappelijke Unie / 7 reacties

Vraag

Mag mijn werkgever mij verplichten om een smartphone/whatsapp te gebruiken? Ik werk in het onderwijs en overweeg om mijn smartphone in te ruilen voor een simpele telefoon met alleen bellen en sms. Op mijn werk wordt hier niet positief op gereageerd; ik zou dan de groepsapps missen via Whatsapp en Parro en dat kan volgens de leidinggevende niet. Zelf vind ik mijn telefoon een privézaak en mag ik die gebruiken zoals ik wil en de apps downloaden die ik wel of niet wil. Los van meningen.

Tot hoeverre mag een werkgever gebruik van deze apps en dus een smartphone verplicht stellen? Ik heb al geprobeerd om mijn schermtijd te verminderen, maar dit lukt me niet. Dus Whatsapp op bepaalde tijden gebruiken werkt voor mij niet. En Parro gebruik ik op de laptop... Wie kan er meedenken?

Antwoord

De werkgever kan een werknemer niet verplichten om bepaalde apps te installeren op de privé telefoon. Wanneer de werkgever wil dat je bepaalde apps gebruikt, dan kan hij dat oplossen door een telefoon beschikbaar te stellen. Kortom, je mag zelf beslissen welke telefoon je gebruikt en welke apps je installeert. Het is uiteraard raadzaam om je leidinggevende te laten weten dat je Parro gebruikt op de laptop en dus zeker je werkzaamheden goed blijft uitvoeren, ook zonder smartphone.

Wijsheid gewenst in de afwegingen die je maakt!

Met vriendelijke groet,

Marieke van de Beek,
juridisch medewerker RMU

Lees meer artikelen over:

juridisch
7 reacties
Schaakpion
Klip en klaar antwoord van de RMU. Ik erger mij ook aan deze praktijken. Het wordt praktisch best moeilijk gemaakt om zonder smartphone te leven. Steeds vaker ook door de kerk
Ellenoor
Je kunt Whatsapp eventueel ook via je laptop gebruiken (web.whatsapp.com, en dan eenmalig aanmelden met je smartphone). Als je hetzelfde nummer houdt, kun je gewoon lid blijven van groepen, ook als je smartphone niet meer gebruikt. Ik zou hem dan wel in een laatje bewaren voor het geval hij een keer uitgelogd raakt.
Schaakpion
Whatsapp kan nog wel, maar de Authenticator wordt lastiger als er geen token wordt verstrekt.
schoenveter
Ik gebruik het liefst niet allerlei apps omdat ik dit storend vind. Vandaar heb ik mijn nieuwe telefoon puur wat ik zelf wil gebruiken, en mijn oude telefoon voor WA en andere apps waar ik geen behoefte aan heb prive.
jh987
Een andere tip voor de vragensteller/vragenstelster en anderen.

Misschien is het een idee om de smartphone alleen nog voor werk te gebruiken. Voordeel is dat je die na het werk weg kan leggen. De nieuwe simpele telefoon is dan puur voor privé doeleinden. Het wordt dan ook makkelijker om de werkdag achter je te laten.

Mocht de werkgever geen simkaart of abonnement beschikbaar stellen, is het een optie om een goedkoop abonnement af te sluiten. Het kost dan een paar euro, maar de voordelen zijn groter dan de nadelen.
tiswat
De smartphone is niet meer weg te denken.
Ik werk al jaren in het onderwijs en zie het gebruik toenemen.
Er zijn meer mensen die werk en privé gescheiden willen houden.
Wil je geen whatsapp, hartstikke prima. Dan mailen ze maar.
En dan mis je maar wat, via de mail gaat toch ook goed?

Om in te loggen op je pc of laptop kun je evt een key generator gebruiken.
Een sleutelhanger met een apparaatje wat een code genereert.

Zelf gebruik ik 2 telefoons, een oude voor school, eentje met een nummer wat 5 euro per jaar kost om het nummer werkend te houden.
Die gaat op donderdagavond uit en maandag weer aan.
De andere telefoon is voor privégebruik.

Ik vertel het duidelijk aan ouders dat ik het weekend vrij ben.
En ook aan collega’s. Ik lees de berichten maandagochtend wel weer als die er zijn. En in noodgevallen mag mijn leidinggevende mij prive bellen.
Rembrand
Niet mee doen met WhatsApp kan een keuze zijn , prima. Maar verwacht niet dat u dan via de mail voldoende op de hoogte gehouden zal worden over wat er zoal gecommuniceerd wordt.  Voor de leden van de appgroep is dat veel te omslachtig.
Een smartphone die alleen voor het werk gebruikt wordt lijkt me de beste oplossing, zoals tiswat beschrijft. Wat mij betreft hoort de werkgever die te verstrekken.