Moermandieet

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Is het Moermandieet aan te raden voor gezonde mensen of (alleen/juist) bij (kanker)patiënten? En in dat laatste geval als alternatief voor reguliere behandelingen of er enkel naast, namelijk als gezonde aanvulling?

Antwoord

Er is veel geschreven over het Moermandieet. In het kort het volgende:

De Vereniging tegen de Kwakzalverij heeft het Moermandieet als ”Grootste kwakzalver van de twintigste eeuw” benoemd. Er is zelfs ooit een onderzoek ingesteld door de overheid naar het effect van het Moermandieet.

Moerman raadde aan om veel groente, fruit, roomboter en kaas te eten, sinaasappelsap, citroensap, bessensap en karnemelk te drinken en juist geen koffie of thee. Verder dienden suiker, vis en vlees te worden vermeden, alsook sommige bronnen van koolhydraten, zoals aardappelen. Moerman zag kanker als een ziekte van het lichaam als geheel, een deraillement van de stofwisseling. Hij was er van overtuigd dat het immuunsysteem kon worden hersteld met volwaardige voeding als medicijn.

Artsen toonden meermalen aan dat Moermans’ dieet van verse groenten en fruit, ongeraffineerde graanproducten, peulvruchten en zuivel, niets uitricht tegen kanker. Niettemin had Moerman vele volgelingen.

Het nationaal fonds tegen kanker vat dit ook goed samen. Als antwoord op de vraag of het helpt tegen kanker is dit het antwoord: ”Helaas is het antwoord dat deze therapie of dieet niet helpt. Er is nooit een positief effect gevonden. Niet op de vermindering van klachten door de ziekte of behandelingen. En helaas ook niet op de kans van genezing. Het kan wel schadelijk zijn na de diagnose kanker. Het advies is dan ook dit dieet niet te volgen. Gezonde voeding is echter wel heel belangrijk. Voeding kan zelfs het succes van een behandeling vergroten en bijdragen aan herstel en genezing en vergroot de kwaliteit van leven.”

Kortom... Natuurlijk zijn artsen vóór een gezonde leefwijze: veel fruit en groenten (zie ook het www.voedingscentrum.nl) Er komt ook minder kanker voor bij mensen die er een gezonde leefwijze op na houden (preventief). Voeding is echter niet een geneesmiddel voor kanker (curatief).

Groet,
José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

kankervoeding