Wanneer vruchtbaar?

Peter Emdee / 1 reactie

Vraag

Ik ben de vraagsteller van 'Ovulatiebloeding'. Ik denk inderdaad dat het wel gewoon een ovulatiebloeding is. Deze cyclus ook weer precies zeven dagen ongesteld, twee dagen niks en vandaag weer wat bloed. Mijn vervolgvraag: wanneer ben ik dan vruchtbaar? Volgens mijn menstruatie app pas 14 dagen na het begin van mijn menstruatie, plus de vijf dagen ervoor en een dag daarna. Dat klopt bij mij natuurlijk niet. Maar wanneer markeer ik dan mijn eisprong? Op de dag van licht bloedverlies of over enkele dagen als ik draderige doorzichtige afscheiding merk? Voor ons wel van belang, omdat we de vruchtbare periode proberen te vermijden met gemeenschap.

Antwoord

Beste vraagstelster,

Eigenlijk mis ik nog wat gegevens om het met zekerheid te zeggen (o.a. de duur van uw gehele cyclus), maar ik denk dat uw app er niet ver naast zit. De reden dat er wordt gezegd dat u vijf dagen ervoor en een dag erna vruchtbaar bent, is omdat zaadcellen ongeveer vijf dagen in het lichaam kunnen overleven.

Als u twijfelt aan uw eisprongmoment zou u bijvoorbeeld eens een ovulatietest kunnen uitvoeren. De eisprong vindt vlak voor of vlak na de ovulatiebloeding plaats. Overigens is de methode van het hebben van geslachtsgemeenschap in alleen de niet-vruchtbare periode niet zo betrouwbaar om een zwangerschap te voorkomen, ook als u alles maandelijks netjes bijhoudt en de menstruatie regelmatig is. Als u een zwangerschap wilt voorkomen, zou ik u aanvullende anticonceptie aanraden.

Met vriendelijke groet,

Lees meer artikelen over:

vruchtbaarheid
1 reactie
VrouwkeZondernaam
Voel je geen pijn van je eisprong/piek?

Bij mij geeft de eisprong altijd pijn links of rechts net boven de liezen. Ik zou je dan adviseren om niet "gewoon" te vrijen vanaf dat je menstruatie over is, je die "verbeterde" afscheiding hebt (waarin zaad heel makkelijk overleeft) tot een paar dagen na je pijn/eisprong. Vanaf de pijn/eisprong/piek zal je afscheiding ook heel snel weer anders worden.

Mocht je er eens over door willen praten, vraag gerust mijn mailadres op bij de redactie. Wij gebruiken deze natuurlijk methode al bijna 25 jaar zonder verrassingen ;)
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.