Alle dagen gelijk achten

Ds. W.J. van den Brink / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over Romeinen 14:5. In mijn Bijbel met Uitleg staat dat Paulus het hier over de feestdagen van de joden heeft en niet over de zondag. Waar kan ik dat terug vinden? Zelf begreep ik deze tekst altijd anders dan wat de Bijbel met Uitleg schrijft.

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Bedankt voor je vraag over de tekst uit Romeinen 14:5. Omdat niet elke lezer meteen weet wat er in deze tekst staat, citeer ik de tekst in de Statenvertaling: “De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.” In de Bijbel met Uitleg (BMU) wordt inderdaad gesteld dat Paulus hier “niet doelt op de zondag” omdat het gaat om Joodse feestdagen.

Wellicht is het bekend dat er heel veel verschillende mensen met een reformatorische achtergrond hebben meegedaan met het samenstellen van de BMU. Omdat in de BMU niet vermeld wordt welke medewerker een bepaald gedeelte voor zijn of haar rekening heeft genomen, is het moeilijk te achterhalen welke (theologische) keuze door de samensteller van Romeinen 14 is gemaakt. Ik vermoed dat deze persoon zich (veiligheidshalve) heeft aangesloten bij de gangbare opvatting, zoals die vermeld wordt in de Kanttekeningen van de Statenvertaling, de uitleg van Matthew Henry en van Calvijn. Deze uitleggers menen allemaal dat het in deze tekst inderdaad gaat over het wel of niet vasthouden aan de Joodse feestdagen.

Maar iemand als Henricus Groenewegen (een 17e-eeuwse predikant in de lijn van Coccejus) wijst in zijn uitleg bij deze tekst wél op de discussie over het verschil tussen sabbat en zondag. Samengevat betekent dit dat de meeste gereformeerde uitleggers bij deze tekst vooral denken aan de Joodse feestdagen omdat Paulus -in het Grieks- zwijgt over de sabbat, maar dat er ook uitleggers zijn die hier wél een verwijzing zien naar de zondag. Deze tekst heeft ook te maken met de tijd waarin Paulus leefde. Er waren toen veel heidenen die geloofden dat de ene dag een geluksdag was en een andere dag een ongeluksdag was. Ook in onze tijd zijn er mensen die denken dat als een vrijdag valt op de 13e van de maand, dit een ongeluksdag is. Met het oog op deze mensen benadrukt Paulus dat een christen zó niet naar de dagen moet kijken. Vanuit God gezien zijn alle dagen gelijk. Uiteindelijk vraagt God van elke christen, of men nu zwakgelovig is of sterkgelovig, dat men er ten volle van overtuigd moet zijn dat men de levende God wil dienen.

Ds. W. J. van den Brink

Lees meer artikelen over:

sabbatzondag