Zakcentje verdienen met krantenwijk

Ds. P.C. van Keulen / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over een onderwerp waar we weinig over horen. Wij bezorgen één keer per week een regiokrantje in de buurt. Dit om de kinderen een zakcentje te laten verdienen en ze te leren te werken en door te zetten. En ook om het bedrijf te helpen die moeilijk aan bezorgers kan komen. Ik doe het samen met ze, omdat zij nog niet de minimumleeftijd hebben van 13 jaar. Onder het mom van ‘zij helpen mij’ leek het ons wel te kunnen.

Nu komt mijn man echter in gewetensnood. Mag dit wel? Overtreden we de Nederlandse wet en daarmee de wet van de Heere niet? Kan er iemand nuchter, maar nog belangrijker, vanuit Bijbels perspectief meedenken met ons?

Antwoord

Beste vragensteller,

De wetgeving is heel duidelijk als het gaat over op welke leeftijd je mag werken of een bijbaantje mag hebben. De leeftijd van 13 jaar wordt door de overheid gehanteerd op enkele specifieke uitzonderingen na. U hebt kinderen die de leeftijd van 13 jaar nog niet hebben bereikt, maar die u graag een zakcentje wilt laten verdienen en die u wilt leren te werken en door te zetten. Gezien hun leeftijd kunnen zij dus niet zelfstandig aan de slag wat betreft het bezorgen van een regiokrantje. Maar wat mogen kinderen die nog geen 13 jaar zijn dan wel doen om een zakcentje te verdienen? Zij mogen bijvoorbeeld klusjes voor u doen in en rond het huis of voor de buren een boodschap, het zogenoemde heitje voor een karweitje.

Nu ligt het bezorgen van het regiokrantje in uw geval nog iets anders, u doet het samen met hen. Als volwassene mag gewoon het regiokrantje bezorgd worden; dat u uw kinderen hierbij laat helpen, bijvoorbeeld door de krantjes door de brievenbus te laten doen en u hen daarvoor beloont met wat er voor het rondbrengen ontvangen wordt, zou mijns inziens gezien kunnen worden als 'een heitje voor een karweitje' en ervaar ik persoonlijk niet als het overtreden van de wet. Het opvoedkundige aspect, hen te leren werken en door te zetten, ligt hier zeker ook in en kwam ik in een andere discussie ook tegen, waar ik van las: "Het komt vaker voor dat de bezorging op naam van de ouder komt en het kind met de ouder meeloopt en zo een zakcentje verdient."

Ik ben mij bewust dat hier heel verschillend over gedacht kan worden, de één zal zeggen: waar maak je je druk om, de ander zal weer wat anders kunnen opmerken. In ieder geval is het met name voor uw man een principekwestie. Zoals u schrijft: "onder het mom van" heeft al iets in zich van: 'proberen wij zo niet de wetsregel van 13 jaar te omzeilen', en overtreden we zo de Nederlandse wetgeving niet en daarmee de wet van de Heere?

We moeten de overheden en machten, autoriteiten, onderdanig zijn, hen gehoorzamen, dat is het bevel dat God ons geeft, maar bent u nu ongehoorzaam aan de overheid in uw specifieke geval en zo aan de wet van God? Zonder iets af te doen aan mijn persoonlijke mening, zoals boven weergegeven, kan het nog zijn dat de gewetensnood niet weggenomen is. Het eenvoudigste is dan om de kern van uw vraag bij de inspecteur van de belasting neer te leggen in een mail en zijn antwoord daarop af te wachten, dan heeft u zwart op wit of de wet overtreden wordt of niet.

Een hartelijke groet,
Ds. P. C. van Keulen