Apocriefe boeken mogen gelezen worden

Ds. W. C. Meeuse / 2 reacties

Vraag

Er zijn al wel eens vragen gesteld rondom de apocriefe boeken. Veel van deze boeken zijn erg interessant en leerzaam. Hoewel deze boeken niet geïnspireerd zijn door de Heilige Geest, kun je er veel van leren. Jezus Sirach zit boordevol wijsheden. Natuurlijk moeten we wel opletten, want er staan natuurlijk ook dingen in waar wij niet volledig achter kunnen staan als je die vergelijkt met de canonieke boeken.

Nu staat er in artikel 6 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis dat er uit onderwezen mag worden. Er staat dat er zelfs uit gelezen mag worden in de kerk, met de kanttekening dat het niet geïnspireerd is. Het zou dus in principe vanaf de preekstoel aangehaald mogen worden, toch? En is het ook niet aan te bevelen aan bijvoorbeeld de gemeente om deze boeken thuis eens door te lezen? We worden er immers niet dommer van. Of bedoelt de geloofsbelijdenis dat we de apocriefe boeken wellicht beter kunnen onderwijzen tijdens bijvoorbeeld catechisatie?

Antwoord

In artikel 6 van de NGB staat niet dat de apocriefe boeken in de eredienst gelezen worden. Wel dat de kerk er onderwijzing uit kan ontvangen.

Het is opmerkelijk dat in het Nieuwe Testament  nergens een tekst uit de apocriefe boeken wordt aangehaald. Ze zijn dan ook door de Joodse gemeente nooit erkend. Ze zijn wel in de Septuaginta opgenomen en daardoor ook in onze Statenbijbel terecht gekomen (met een waarschuwing aan de lezers vooraf…). In de Vulgata (de Latijnse vertaling, die in de Rooms-Katholieke kerk wordt gebruikt) zijn ze ook opgenomen en zelfs door deze kerk canoniek verklaard.

De oorsprong van de apocriefe boeken is niet bekend en het is opmerkelijk dat ze ontstaan zijn in de tijd toen de Oudtestamentische canon al was afgesloten. In de Hebreeuwse Bijbel hadden ze dan ook geen plaats.

De canonieke boeken moeten door ons gelezen worden; de apocriefe boeken mogen gelezen worden. Zij mogen de autoriteit van de  heilige boeken niet verminderen. Een waarschuwing is dus op zijn plaats. De synode van Dordrecht heeft zich hierover ook uitgesproken en gezegd dat sommige apocriefe boeken "verdicht” zijn en in strijd met de canonieke boeken. Zij stelden dat zij geen gezag hebben over leer en leven. Zelfs dat, hoewel dat zij uit het Grieks vertaald moesten worden in het Nederlands, “dat het niet nodig en schijnt te sijn in de translatie sulke sorgvuldigheijt te gebruiken als in de overzettingen van de Canonieke Boeken vereist wordt.”

Ds. W. C. Meeuse

2 reacties
Rembrand
Hoe weten we dat de apocriefe boeken niet zijn geïnspireerd door de Heilige Geest ?
Samanthi
@Rembrand
Soms weten we het beter dat de Bijbel, in de brief Judas wordt volop geciteerd uit het boek van Henoch. (Deze is later gevonden dan andere apocriefe boeken.)
Zo zijn er meerdere verwijzingen.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.