Bekering eisen

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

1. Mag je als onbekeerde bidden om geloof en bekering? Staat dat in de Bijbel? De Heere eist wel van ons bekering (bekeert u en geloof het evangelie). Toch hoor ik dit weinig in de kerk, of er wordt direct bij gezegd dat je het niet kan. Ik weet wel dat dit zo is, maar de Heere zei nooit: Bekeert u, maar u kunt het niet; geloof in Mij, maar je kan het niet. Waarom heeft de Heere en hebben de profeten dit er nooit bij gezegd en waarom doen de meeste predikanten dat dan wel?

2. Wat is het verschil tussen een oorblazer en een achterklapper (Romeinen 1:30) en wat wordt verstaan onder gekkernij (Efeze 5:4)?

Antwoord

1. Voor een onbekeerde geldt maar één opdracht: bekeert u! Dat is je radicaal omkeren: van de duivel naar God toe. Dat kan een mens niet, omdat hij niet wil. Dat zegt de Bijbel: “Gij wilt tot mij niet komen” (Johannes 5:40), want er niemand die God zoekt (Romeinen 3:11). Onze onmacht komt dus voort uit onze onwil. En daar is maar één oplossing voor: naar Christus. Buigen aan Zijn voeten met de belijdenis van zonde en schuld. En daar ontvang je alles wat nodig is om zalig te worden: Christuskennis en zelfkennis. Dus het antwoord is: Jezus alleen en anders geen!

Lees ook deze artikelen voor meer informatie:

2. Als je meerdere vertalingen naast elkaar legt dan vind je het antwoord.