Avondmaalstafels apart geopend en afgesloten

Ds. A.A. Egas / Geen reacties

Vraag

Waarom worden bij het Heilig Avondmaal in veel gemeenten van (naar mijn weten) vrijwel alle kerkverbanden, als er meerdere tafels zijn deze allemaal apart geopend en afgesloten? Is het niet zo dat er eigenlijk sprake is van één tafel (want één avondmaal in één gemeente) die om praktische redenen in meerdere delen is gesplitst?

Het lijkt mij logischer wanneer er voor de eerste tafel wordt geopend en na de laatste tafel wordt gesloten en de verschillende tafels en gemeenteleden zo niet van elkaar gescheiden worden. Of is hier een reden voor die ik over het hoofd zie?

Antwoord

Beste vriend(in),

Dank voor je vraag. Zoals je wellicht weet zijn er in de Bijbel geen exacte gegevens te vinden over de gang van zaken rondom het Heilig Avondmaal. Over een zaak die toch heel belangrijk is, bijvoorbeeld hoeveel keer per jaar we het Heilig Avondmaal moeten vieren, vinden we ook geen gegevens. Zo is het bekend dat Calvijn graag elke zondag het Heilig Avondmaal wilde houden, maar dat het onder invloed van het stadsbestuur uiteindelijk geworden is tot vier keer per jaar. Maar zeker rondom jouw vraag is hierover niets te vinden, noch bepaald in de kerkorde. Iedere gemeente is hierin dus geheel vrij.

Zelf heb ik altijd na elke tafel die besloten met dankgebed. Samen met degenen die zoëven gegeten en gedronken hebben, leeft het verlangen om nu de Heere te danken. Ik heb nooit gevoeld dat hiermee een eenheid zou worden doorbroken. De vraag die je stelt heb ik overigens ook van een gemeentelid gehad, waarin het ging zoals jij dat naar voren brengt.

Op zichzelf is daar niets mis mee en geeft het een beeld van het principe van één tafel. Maar dat zou bijvoorbeeld betekenen dat wanneer er drie tafels zijn, bij de tweede tafel geen enkel gebed doet.

Persoonlijk voel ik bij elke tafel de noodzaak om te beginnen met gebed, de bediening te houden, een korte toespraak, een psalm samen zingen en dan af te sluiten met een dankgebed.

Maar zoals ik al zei, de wijze waarop het bediend wordt staat vrij en voor beide opvattingen is wat te zeggen.

Met een hartelijke groet en Gode bevolen,
Je ds. A. A. Egas

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaal