Echt veranderd

Ds. T. Schakel / Geen reacties

Vraag

Ik twijfel over een paar dingen. Als ik terug kijk op de afgelopen twee jaar is mijn leven echt veranderd. Ik wil niet meer uitgaan, ik wil bepaalde dingen niet meer doen, ik kijk bepaalde dingen niet meer. Ook is het verlangen om naar de kerk te gaan en meer uit de Bijbel te lezen gegroeid en dat blijft maar meer worden. Ik kijk elke keer weer uit naar de zondag. ‘s Avonds lees ik nu liever een goed boek dan dat ik een film kijk. Ook als ik over bepaalde dingen in zit, lees ik de Bijbel en dan staat daar zo vaak iets wat ik op dat moment nodig heb dat ik het ook helemaal naast me neer kan leggen.

Is zoiets nou het begin van geloven of wat is dit precies? Ik heb zelf het gevoel dat als het bij dit blijft, dan is niet genoeg. Maar ik weet ook niet hoe het verder moet. Ik bid er wel om, maar voor m’n gevoel verandert er niks en word ik op deze manier nooit wedergeboren.

Antwoord

Beste medegelovige,

Met liefdevolle bewogenheid en oprechte betrokkenheid in je zoektocht kan ik een glimlach toch niet onderdrukken bij het lezen van je laatste zin waar je je vraag mee afsluit. Want eerst schrijf je een prachtig getuigenis over hoe de Heilige Geest alreeds je leven aan het veranderen is en vervolgens klinkt de vraag door je vertwijfeling heen: “Hoe word ik wedergeboren?” Ik moet denken aan een baby die, nadat hij geboren is, alle levenstekenen aan iedereen laat horen: het huilt, het drinkt melk, het knippert met z’n oogjes, het grijpt met z’n handjes en als het na verloop van tijd eindelijk leert lopen en praten stelt het de vraag: “Wanneer word ik nu eindelijk geboren?”

Tegelijkertijd is het ook niet zo’n onschuldig naïeve vraag, want de hele reden waarom je vertwijfeld bent getuigt ervan dat het niet anders kan dan dat je in de war bent gemaakt door complexe theologie. En dat maakt me dan weer een beetje boos. Niet op jou, maar op de manier waarop wij in onze kerken complexe theologische leerstukken over mensen uitgieten die meer schade doen dan goed. Daarom bij dezen als predikant mijn oprechte excuses dat we de zaak vaak veel ingewikkelder hebben voorgesteld dan het is. Jezus zegt dat het Koninkrijk van God zelfs toegankelijk is voor kinderen, dus het kan nooit moeilijk zijn! Ik ga nu daarom proberen er nog iets van goed te maken, ik hoop dat het lukt:

Wat is wedergeboorte? Wedergeboren worden betekent dat je een kind van God wordt. God wordt je Vader, je wordt uit Hem geboren. Dat is iets dat God zélf door Zijn Heilige Geest doet, daar hoef je zelf niets voor te doen (dat kun je zelfs niet eens, een baby kan er ook niet voor kiezen of om vragen om geboren te worden). Maar er is wel een manier waarop dat gebeurt, namelijk: door het geloof in de Heere Jezus Christus. Wat is geloof? Geloven is in feite niets anders dan dát wat je met je verstand weet, je daaraan ook met je hart en ziel aan toevertrouwen (Heidelbergse catechismus Zondag 7, vraag 21). Je hebt gehoord dat de Heere Jezus is gestorven en opgestaan en Hij nodigt ons uit om daar nu ook op te vertrouwen. Dat kan en dat mag, want daartoe heeft Hij ons de Heilige Geest beloofd. Door Hem te gaan vertrouwen en na te volgen maakt Hij ons leven nieuw. Wie in Hem gelooft en Hem wil navolgen is uit Hem geboren (“Een iegelijk, die gelooft, dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren”; 1 Johannes 5:1a).

Als we vervolgens bemerken dat ons leven ten goede verandert dan noemen we dat de heiligmaking. Door de Heilige Geest werkt God in ons zodat we na onze wedergeboorte ook steeds meer mogen opgroeien tot een volwassen christen, naar het beeld van Christus zelf. Je schrijft daar al enkele dingen over: een afkeer krijgen van een oppervlakkig of zondig leven, een verlangen naar de dingen van God. Dat noemen we heiligmaking. Gods Geest is ons aan het kneden zodat we steeds meer op Jezus gaan lijken.

Kortom: ik zou als ik jou was stoppen met bidden om wedergeboorte. Eén keer opnieuw geboren worden is genoeg! Het is tijd om te beginnen met danken. Dank dat de Heere God door genade in je leven is gekomen en dat Hij je leven aan het heiligen is! Vraag Hem om je te helpen om dagelijks de Heere Jezus te volgen en iedere dag op Hem te vertrouwen, opdat je elke dag iets meer op Hem mag gaan lijken en de liefde die Hij in je hart heeft gelegd ook mag uitdelen aan de mensen om je heen.

Vriendelijke groet uit Yerseke,
Ds. T. Schakel

Lees meer artikelen over:

geloofstwijfelwedergeboorte