Vrienden van Job niet geïnspireerd door Heilige Geest

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Een vraag over het boek Job. Er gaan hele hoofdstukken over dat wat de drie vrienden van Job zeggen. En aan het einde staat dat zij niet goed van de Heere gesproken hebben. En omdat het niet goed is, wat heeft het dan voor zin om deze moeilijke hoofdstukken te lezen?

Antwoord

Tja… Mooie vraag! Goede vraag. De vrienden van Job zwegen zeven dagen. Hun aanwezigheid was troostvol. Totdat ze gingen spreken. Uit wat zij zeggen blijkt dat zij niets begrijpen van het waarom van Jobs beproeving. Zij hebben een bepaald beeld van het waarom van Gods handelen in het leven van Job. Maar met dat beeld en de verwoording ervan doen ze allereerst God geen recht en vervolgens doen ze ook Job geen recht. Dat neemt niet weg dat zij op zich zeer zinvolle, behartigenswaardige dingen zeggen.

Hun fout is dat zij de vinger willen krijgen achter het handelen van God en met stelligheid spreken over Gods hand in het leven. Er valt voor hen (en ons) nog wel iets te leren… Prachtig is de vraag van Job: "Zal het wel zijn met u, als God u zal onderzoeken?"

Overigens kun je ook op andere plaatsen in de Bijbel wel eens de vraag hebben of dit is wat God gezegd wil hebben. Denk aan Psalm 137 het einde. En vergelijk dat eens met het spreken van Jezus in de Bergrede. Ik begrijp dat je hier op gevaarlijk terrein kunt komen: Is dan niet alles wat er staat geïnspireerd door de Geest? Nee, kennelijk was niet alles wat de vrienden van Job naar voren brachten (en wat vervolgens beschreven werd) geïnspireerd door de Geest. Ook met een waarheid als deze moeten we leren leven. Gelukkig met de zekerheid dat Jezus Christus altijd de Waarheid sprak en voor eeuwig de Waarheid is. Zo getuigt de Geest in het Woord en in het hart!

Kand. G. A. van Ginkel

Lees meer artikelen over:

Job