Ruim aanbod van genade in gereformeerde traditie
Ds. G.A. van den Brink | Geen reacties | 01-05-2024| 14:00
Vraag
Geachte ds. Van den Brink. In uw antwoord op 'Gods belofte voor jou persoonlijk' zegt u dat het “krijgen van een belofte” zoals in sommige kringen wordt genoemd, haaks staat op hetgeen de Dordtse Leerregels 1.2 aangeven, omdat elke hoorder tijdens de verkondiging de belofte krijgt voor hem of haar persoonlijk. In verband hiermee citeert u ook Luther en Perkins. Omdat ik weet dat (vanwege de prediking?) in sommige kringen de gedachte leeft en zelfs door iemand op zijn sterfbed is uitgesproken: “De Heere heeft tot mij nog nooit gesproken” (wat aangrijpend) zou ik willen vragen of u gezien de ernst ervan nog wat nader uitleg/toelichting zou willen geven van wat u van Perkins hebt aangehaald. Want volgens mij is Perkins ook in deze kring heel erg geliefd.
Antwoord
Beste vragensteller,
William Perkins was zonder twijfel de invloedrijkste puriteinse schrijver. Zowel in Engeland als ver daarbuiten heeft hij met zijn geschriften velen bereikt. Hij was leerling van Beza en Zanchi, twee theologen die voorstander waren van de leer van de predestinatie, van de particuliere verzoening, de noodzaak van de wedergeboorte, én van de zekerheid van het geloof.
Wie theologen als Beza, Zanchi, Perkins of Trigland leest, zal twee dingen ontdekken. Allereerst dat zij op geen enkel punt ook maar in de buurt van het arminianisme komen. Arminius zelf vond het nodig een werk tegen Perkins te schrijven! Dat laat zien hoe groot de kloof tussen Perkins en het remonstrantisme is.
Maar de tweede ontdekking die lezers van Perkins doen, is dat hij evenzeer een ruim aanbod van genade heeft, een krachtige en onvoorwaardelijke evangelieprediking, veel nadruk op het belang van het aannemen van Christus. Nergens bezuinigt hij op de zekerheid van het geloof of legt hij het zwaartepunt van het geestelijke leven in de ellendekennis.
Theologen als Beza, Zanchi, Perkins en Trigland laten zien dat niemand die voor een bijbels aanbod van genade is, op zoek moet gaan in de richting van het remonstrantisme. De gedachte dat je ergens aan de rand van de gereformeerde theologie moet gaan zitten om nog iets van een ruim aanbod te kunnen handhaven, wordt door hun geschriften krachtig weersproken. Dat velen in de gereformeerde gezindte denken dat een ruim aanbod van genade een teken van remonstrantisme is, bewijst niet dat zij goed thuis zijn in de gereformeerde traditie, maar integendeel, dat zij hun eigen traditie niet kennen maar miskennen.
Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink
Dit artikel is beantwoord door
Ds. G.A. van den Brink
- Geboortedatum:05-01-1974
- Kerkelijke gezindte:Hersteld Hervormd
- Woon/standplaats:Apeldoorn
- Status:Actief
Bijzonderheden:
-Vragen aan ds. Van den Brink kunnen tot nader bericht niet worden ingediend.
-Emeritus-predikant. Sinds september 2020 als wetenschappelijk medewerker verbonden aan de TUA.
-Bekijk ook: