Judas' keus

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Had Judas Iskariot een (andere) keuze gezien zijn verraad en verhanging? Jezus sprak er al over dat hij beter niet geboren had kunnen worden, dus dat klinkt al niet persé vergevingsgezind zoals de verzoening bij Petrus. Ook zegt Jezus tegen Pilatus dat degene die Hem uitleverde de mééste schuld heeft. Wat Judas deed was puur zondig, maar mij bekruipt hetzelfde naargeestige gevoel als bij Kaïn. De één krijgt meer kansen dan de ander en dat vind ik lastig, ook in mijn eigen leven.

Antwoord

In de vragen en antwoorden over 'Judas' kun je daarover meer lezen.

En wat bedoel je met meer kansen? Om zalig te worden? Lees het artikel 'Spanningsveld Gods uitverkiezing en eigen verantwoordelijkheid'.

4 reacties
Samanthi
Soms komen dit soort vragen in je boven... toch... Jezus sloot Judas niet uit, hij sloot zichzelf uit... ook voor hem waren er kansen... hij kon terug elk moment, hij was geen slachtoffer van de geschiedenis, Kaïn ook niet en jij en ik ook niet...
Tonny
Ik heb een tijd gelopen met dergelijke vragen. Jij noemt nu een Judas en een Kaïn, maar ook van Saul en de zonen van de priester Eli lezen we iets dergelijks.

Ik stuitte op 2 thess 2 : 10-12.
Omdat zij de liefde niet voor de waarheid hebben aangenomen, zal God een dwaling zenden. Maar aan die dwaling gaat wél een verharding vooraf.
Jesaja40
Judas werd ook geroepen om de Messias te volgen. Die keuze was zeer goed van hem. Ook Judas zag de wonderen en was daar een getuige van geworden. Hij kreeg volop het vertrouwen van de medediscipelen die hem gewoon penningmeester maakten van hun groep.

En voor die taak beloont hij zich ongevraagd en blijkbaar vind hij dat heel normaal. De eerste munten worden niet gemist, je kunt altijd wat verliezen of bij een transactie zeggen: laat het wisselgeld maar zitten. Het zichzelf vele malen een fooi geven is een pure vorm van diefstal.

Als hij er achter komt dat de Messias niet is gekomen om ons van de aardse vijanden te verlossen is het langzaam ingetreden proces van verharding onomkeerbaar geworden. De weg terug heeft hij zelf afgesneden ondanks alle kansen die hij heeft gekregen.
CrA
Terecht opgemerkt door verschillende reageerders dat Judas zichzelf buiten sloot. Beste vraagsteller, hij sloot zichzelf namelijk door ongeloof buiten de genade. Want ook aan hem was het evangelie verkondigd en hij wist dus dat Jezus, nadat Hij gestorven was, na drie dagen weer zou opstaan( Matth. 20:17-19). Als hij dit geloofd had, had hij aan Jezus om vergeving kunnen vragen. En als hij op de paasavond zich bij de andere discipelen had gevoegd, had ook hij het uit Jezus’ mond gehoord: vrede zij ulieden. Was de verloochening van Petrus minder erg dan het verraad van Judas? Wat is bepalend? Jezus heeft gebeden dat het geloof van Petrus niet zou ophouden.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.