Nooit een eigen predikant

Redactie Refoweb | 27 reacties | 27-12-2023| 07:59

Vraag

Hoe kan het toch zijn dat er binnen de Gereformeerde Gemeenten zoveel gemeenten zijn die nog nooit een eigen predikant hebben gehad? Er zijn gemeenten die al 80 jaar lang ieder jaar beroepen en waarvan predikanten nog nooit bewogen zijn dit beroep aan te nemen. Voelen de predikanten zich niet geroepen? Worden die kerkelijke gemeenten al die jaren door God gestraft, omdat er nooit op hun wens en uitzien van een eigen predikant wordt ingegaan?

Andere, vaak grotere gemeenten, hebben bijna altijd een predikant. Soms zijn ze even vacant maar, daarna hebben ze weer een dominee. En dat terwijl kleinere naburige gemeenten nooit een predikant krijgen. Ik kan er maar niet over uit. Hoe zit dat nou? Ik maak me daar oprecht zorgen over! Vaak lijkt dit binnen de gemeenten helemaal niet te leven. Onze kerkelijke gemeente is bijvoorbeeld zo'n achttien jaar geleden al gestopt met beroepen en heeft daarvoor ruim 30 jaar actief beroepen uitgebracht.

ADVERTORIAL

Geeft u straatarme Egyptische christenen een onvergetelijke Kerst?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een christelijke Egyptische familie te doneren. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u straatarme Egyptische christenen een onvergetelijke Kerst?

Antwoord

Daarover kun je meer lezen in deze soortgelijke vragen:

Bekijk ook de artikelen onder de tag 'Beroepingswerk' eens.

Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
2474 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
27 reacties
Samanthi
04-01-2024 / 21:12
@CrA
Als er nooit een dominee komt, krijgt de gemeente vaak de schuld dat er niet genoeg werkzaamheden zijn.
Davinci83
05-01-2024 / 00:33
Laten we een dominee ook weer niet overschatten. Ik zie in het NT het volgende vers:

".. En Hij heeft sommigen gegeven als apostelen, anderen als profeten, weer anderen als evangelisten en nog weer anderen als herders en leraars,.."

Degene die wij later dominee zijn gaan noemen lijkt me iets van beide herder en leraar te hebben..
Wat ik wil zeggen, de dominee is niet de enige die je tot Christus kan leiden. Dat kan in principe elke medechristen en er zijn nog wel meer functies dan alleen dominee. Laten we dominees ook weer niet teveel tot een paus-figuur maken waar ontzettend veel vanaf zou hangen. Ook dat zijn mensen.

In de ideale setting kan ik mij voorstellen dat een gemeente zelfs meerdere leraars heeft. Die kunnen dan zorgen voor afwisseling, aanvulling en diverser belichting van zaken. Maar goed ik besef dat ik daarmee wel wat buiten de kaders van gereformeerd nederland denk en wellicht ook wat off-topic.
kumi
05-01-2024 / 09:13
Dat ben ik met je eens Davinci83
CrA
05-01-2024 / 12:27
Door niet te beroepen is er niet eens een werkzaamheid @Samanthi. Men kan zgn. geloofswerkzaamheden hebben wat men wil, maar een geloof zonder de werken(beroepen) is ook in deze een dood geloof.

Vraagsteller, gelooft men in de GG nog wat men belijdt, dat God dienaren van het Evangelie zendt tot wie en wanneer Hij wil? God straft dus niet als je al jaren beroept en geen predikant krijgt, het is Zijn vrijmacht. Verder gelooft men dat zenden en beroepen in de Bijbel aan elkaar verbonden is? Of is beroepen een vorm van kansberekening geworden? Als het predikantenaanbod te weinig is om het totaal vd gemeenten te bedienen, dan maak je immers maar weinig kans, dus dan maar niet meer beroepen?
Samanthi
05-01-2024 / 14:24
@CrA
Het systeem klopt niet, in de eerste gemeente preekte en doopte de ouderlingen en diakenen, de apostelen kwamen en gingen, de ene keer uit eigen beweging, de andere keer gedreven door de Geest, de andere hield de Geest hen tegen, maar de gemeenten werden bediend door de oudsten.
De gemeenteleden droegen allen een steentje bij.
Dan werden mensen die een taak in de gemeente wilden niet door de mangel gehaald, ja ze moesten godsvrucht zijn en vol van de Geest...
1 Timoteüs 3

1 Dit is een getrouw woord: zo iemand tot eens opzieners ambt lust heeft, die begeert een treffelijk werk.

Dat beroepen is dan toch echt iets anders dan in de eerste gemeente. Het afwijzen van 90% van de mensen die een roeping hebben zie je ook niet.
CrA
06-01-2024 / 11:03
@Samanthi, als je met ‘het systeem klopt niet’ bedoelt, dat het on-Bijbels is, dan ben ik dat niet met je eens. Zenden en beroepen zijn aan elkaar verbonden (Hand.10:19-20).

Ook nu zijn er gemeenten die bediend worden door oudsten/ouderlingen. Dat zal in de gemeente van vraagsteller ook wel het geval zijn. Toch ziet zij/hij uit naar een eigen predikant. Begrijpelijk, want waar De Geest zendt(Hand.10:19) en de gemeente door de Geest roept(Hand.10:20) en die twee komen bij elkaar dan werkt de Geest krachtig ( Hand.10:44) met als doel verheerlijking van God en bekering (Hand.11: 18), zodat gelovigen hun gaven kunnen besteden tot nut van anderen tot opbouw van het lichaam van Christus. Alleen niet iedereen heeft de gave van de profetie(Woordverkonding/-uitleg). Dit wordt beoordeeld door andere leraars (1 Kor.14: 29,32), dat heeft toch niets te maken met door de mangel halen?

Dat er dingen verbeterd kunnen worden is wel duidelijk, denk ik. Elke dienstdoende predikant zou bij toerbeurt zitting moeten nemen in het Curatorium, zodat niet jaar en dag de samenstelling hetzelfde blijft. En hoeveel er in de eerste christengemeenten negatief beoordeeld werden weten we niet. Als er 1 was met een profetie die negatief werd beoordeeld, was dat al 100% ;-)
Samanthi
06-01-2024 / 14:37
@ CrA
Bedienen is bij ons preeklezen en huisbezoeken doen, ik de eerste gemeente waren er broeders, profeten, die afwisselend spraken, maar elkaar niet in de rede vielen, die profeten waren mi niet de apostelen, maar de ouderlingen, diakenen of kerkleden, gezien dat Paulus het over het zwijgen van vrouwen heeft.

De bediening der verzoening hebben allen die een nieuwe schepping zijn, zie
2 korinthe 5 van vers 17
En 1 korinthe 12
Verschillenden gaven... Herder en Leeraar is daat slechts 1 van.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Verwachtingspatronen van vriendschap en relatie

Ik zit in het laatste jaar van de middelbare school en ik zit met twee dilemma’s. 1. Ik heb twee vriendinnen waar ik altijd wel goed mee kan als ik ze zie, maar nooit heel erg close mee ben zoals z...
1 reactie
23-12-2020

Huilbaby blijft angstig

Ik ben moeder van een dochter die zo ontzettend veel energie kost, dat ik er zelf aan onder door ga. De buitenwereld merkt dit niet en we zien eruit als de gelukkigste moeder/dochter, maar het vreet a...
2 reacties
23-12-2016

Zorgen om evangelische kerk

Met de Kerst op komst heb ik een vraag die me erg bezig houdt. In onze (evangelische) kerk is een beweging aan de gang dat we zoveel mogelijk mensen willen bereiken met het evangelie. Een goed streven...
Geen reacties
23-12-2014
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering