100% genade

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Paulus zegt: het is 100 procent genade. Volgens mij is dat zijn eigen interpretatie. Want ik kan nergens in de vier evangeliën lezen dat Jezus dit ook zegt. Overal zegt Hij dat je op je daden en hoe je leeft beoordeeld wordt  Dus waar zou Jezus dit wel zeggen?

Vraag 2: Het scheppingsverhaal en het verhaal over de zondvloed zijn volgens mij later geschreven dan vergelijkbare verhalen uit de oudheid. Dat is toch het bewijs dat de Bijbel gecopieerd is van bestaande verhalen?

Antwoord

Als Jezus spreekt over geloof, is dat het geloof in Hem en in Zijn werk. Het gevolg daarvan is dat er vruchten (daden) te vinden zijn. Geloof (uit genade) gaat dus altijd gepaard met vruchtdragen. Lees ook:

De evangelist Johannes, een van de twaalf apostelen in de nabijheid van Jezus, legt het bovendien uit in het eerste hoofdstuk van zijn evangelie: "En uit Zijn volheid hebben wij allen ontvangen, ook genade voor genade. Want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid is door Jezus Christus geworden" (Johannes 1:16). Hij benadrukt dat ook nog eens in het laatste Bijbelboek: De genade van onze Heere Jezus Christus... enz. (Openbaring 22-21).

Overigens werd dit al geprofeteerd door Jesaja: "In al hun benauwdheid was Hij benauwd, en de Engel Zijns aangezichts heeft hen behouden; door Zijn liefde en door Zijn genade heeft Hij hen verlost; en Hij nam hen op, en Hij droeg hen al de dagen van ouds", Jesaja 63:9.

Kortom, jouw interpretatie van de interpretatie van Paulus is niet juist.

Antwoord 2: