Dominee begraven in ambtsgewaad
Ds. W. C. Meeuse | 4 reacties | 08-06-2023| 15:30
Vraag
Begin dit jaar werd er vanuit een bepaalde Nederlandse kustplaats een dominee begraven. Bekend werd dat deze dominee begraven werd in zijn ambtsgewaad. Maar mag dat wel? Zegt de kerkorde hier iets over? Een vraag voor een Hervormde predikant...
Antwoord
Het is wel meer gebeurd dat een predikant in zijn toga werd begraven. Maar ook dat een predikant, die geen toga droeg, in zijn zwarte pak werd begraven. De kerkorde zegt hier begrijpelijkerwijze niets over.
Het is wel zo dat een dominee niet als dominee sterft. Maar als een zondaar voor God. Men staat in het ambt tot op het sterven. Daarom zou ik er persoonlijk niet voor zijn om in ambtskleding begraven te worden.
We lezen in Numeri 20:28 dat Aäron vóór zijn sterven zijn priesterlijke kleding moest uittrekken en zijn zoon Eleazar aan moest doen. Hij stierf niet in ambtskleding. En werd daarin ook niet begraven. Vroeger kreeg men bij het huwelijk al een doodshemd mee. Velen werden (en worden) in hun nachtkleding begraven (de slaap des doods...). Anderen in ‘gewone’ kleding. Dit is afhankelijk van heersende gebruiken, cultuur en persoonlijke voorkeur.
Ds. W. C. Meeuse
Dit artikel is beantwoord door
Ds. W. C. Meeuse
- Geboortedatum:12-04-1944
- Kerkelijke gezindte:PKN (Hervormd)
- Woon/standplaats:Sliedrecht
- Status:Actief
Bijzonderheden:
Emeritus (2011)
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Ik heb lang nagedacht maar kan geen enkele bijbeltekst herinneren die ook maar enigzins in de richting hint dat iets als dit niet zou mogen..
Wellicht ergens een regeltje in een menselijk geschrift gezien? Dan mag het antwoord duidelijk zijn :-)
(Mocht iemand hier meer van weten dan hoor ik het graag).
Dus het maakt echt niet uit waar je in begraven wordt.
Aäron moest idd zijn hogepriesterkleed uitdoen, maar deze regel was er alleen voor de hogepriester van het Joodse volk.
Waarom maken we het elkaar zo moeilijk door over vanalles een goed of fout zaak te maken, we leven in de vrijheid van Christus.
De functie van de vier tsietsiet is om je tijdens je aardse leven te herinneren aan alle geboden van de Eeuwige en die voor zover mogelijk te houden en in praktijk brengen. Vandaar het gebruik dat hij zijn taliet in zijn graf om zich heen draagt.
Tijdens het ochtendgebed en in de synagogale bijeenkomsten wordt de taliet omgeslagen en gedragen. Voor iedere Joodse man is zijn taliet ook zijn doodskleed en dat is goed. In zijn taliet naderde hij in het ochtendgebed zich tot de Eeuwige.
Het afknippen van de vier tsietsiet heeft ook een functie. De nabestaanden verklaren hiermee: de overledene kan zich niet meer houden aan alle geboden en die in praktijk brengen.
Als ik aan een vreemdeling uitleg mijn taliet ook mijn doodskleed is vinden ze dat heel vreemd. Het is nooit ambtskleding geweest en dat zal het ook nooit worden.
Een bijkomend effect is dat de afgeknipte tsietsiet verdeeld wordt onder de nabestaanden als een tastbare herinnering aan de overledene. Vaak wordt die dan gebruikt als een boekenlegger.