Maakt u geloven niet te gemakkelijk?

Ds. G.A. van den Brink | Geen reacties | 24-03-2023| 16:11

Vraag

Geachte dominee G. A. van den Brink. U hebt mijn vraag “Komen als een rechthebbende” beantwoord. Hartelijk dank daarvoor. Tijdens het lezen van uw antwoord moest ik denken aan de discussie in Amerika tussen de aanhangers van Lordship Salvation (zoals John McArthur en J. I. Packer) versus Easy believism. Een waar geloof zal toch leiden tot een vernieuwd leven, tot bekering, tot droefheid naar God, enz. Dat is wat de eersten zeggen. Hoe kijkt u daar tegen aan?

ADVERTORIAL

De zorgverzekeringen van Care4Life

De zorgverzekeringen van Care4Life stellen de beschermwaardigheid van het leven voorop. Benieuwd hoe?

Lees hier meer over onze principiële uitsluitingen.

De zorgverzekeringen van Care4Life

Antwoord

Beste vragensteller,

Easy believism is de opvatting dat je slechts een zondaarsgebed met je mond hoeft uit te spreken om behouden te zijn. Of er al of niet een leven van goede werken op volgt, maakt niet uit. ‘Geloof alleen’ sluit in deze opvatting het belang van goede werken en heiligmaking uit. Met die visie ben ik het uiteraard niet eens. Efeze 2 zegt dat wij door het geloof zalig worden (Efeze 2:8), om vervolgens in goede werken te wandelen (Efeze 2:10). Zonder rechtvaardiging zal niemand God zien, maar zonder heiligmaking ook niet.

Toch wil ik er meer over zeggen. Het is niet genoeg om te zeggen dat én geloof én goede werken nodig zijn. Dat zegt de rooms-katholieke leer ook. De vraag is hoe beide zaken zich tot elkaar verhouden. 

De reformatorische opvatting is dan deze: het geloof is de belangrijkste genadegave, de wortel en bron waaruit alle andere genadegaven opbloeien. Want door te geloven worden wij vrijgesproken, krijgen wij vergeving, ontvangen wij het recht op het eeuwige leven (zie Heidelbergse Catechismus zondag 23 vraag 59). Door te geloven wéét de gelovige ook dat hij vergeving van zonden heeft. En als hij het niet zou weten, dan moet de prediker hem dat vertellen (Heidelbergse Catechismus zondag 31 vraag 84). Deze zekerheid over vergeving en eeuwig leven stemt dankbaar, zodat de gelovige verlangt om goede werken te doen (Heidelbergse Catechismus zondag 24 vraag 64). 

De reformatorische visie is dus glashelder. Het geloof is er eerst, en nog sterker dan dat: de zekerheid van het geloof is er eerst, voordat er goede werken zijn. Eerst geloof, daarna bekering. Eerst geloof, daarna droefheid naar God. Eerst geloof, daarna een vernieuwd leven.

Ik wil dus twee misvattingen vermijden. Enerzijds het easy believism. Maar anderzijds ook de gedachte dat geloven eigenlijk vooral hieruit bestaat dat ik God belóóf om goede werken te gaan doen. We moeten geloven en beloven goed uit elkaar houden! Geloven is radicaal en volledig ontvangen en daarin eenrichtingsverkeer. God geeft, de zondaar ontvangt. Het is geen tweerichtingsverkeer, alsof ik door te geloven meteen ook van mijn zijde God beloof om goede werken te gaan doen. John Owen zei het zo: het rechtvaardigende geloof grijpt Christus als Priester aan, niet als Koning. Hij bedoelde daarmee: als ik geloof ontvang ik wat Christus heeft verdiend, en beloof ik niet om Hem als Koning te dienen. Dat laatste is er wel, maar dat moeten we niet ‘geloven’ noemen.

Heel kort en bondig gezegd is dit de ontdekking geweest van de Reformatie: als ik Gods belofte van zaligheid geloof, hoef ik helemaal niets mee te nemen. Geen goede werken, geen goede voornemens, zelfs niet de belofte om te gehoorzamen. Dat alles is (om zo te zeggen) van later zorg. Laat je dus niet weerhouden door wat dan ook, om tot Christus te gaan, want Hij zal je beslist niet uitwerpen (Johannes 6:37). Als je in geloof ontvangt, zul je alles ontvangen wat je aan goede werken en heiligmaking nodig hebt.

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Dit artikel is beantwoord door

Ds. G.A. van den Brink

  • Geboortedatum:
    05-01-1974
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Actief
248 artikelen
Ds. G.A. van den Brink

Bijzonderheden:


-Vragen aan ds. Van den Brink kunnen tot nader bericht niet worden ingediend.

-Emeritus-predikant. Sinds september 2020 als wetenschappelijk medewerker verbonden aan de TUA.

-Bekijk ook:

 

 

 

 

 

 


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Doop van volwassenen

Aan ds. C. den Boer. Ik heb verschillende antwoorden van u gelezen. Ik kom zelf niet helemaal uit de kwestie rond de doop. Hoe verklaart u deze tekst: "En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegel...
Geen reacties
24-03-2010

De jongen die in de hemel was - Todd Burpo

Hoeveel waarde kun je hechten aan het boek “De jongen die in de hemel was”? Het is geschreven door Todd Burpo. Hij is een predikant en het is een serieus verhaal. Het gaat over een jongen van vier jaa...
4 reacties
24-03-2015

De actualiteit en het bijbelboek Openbaring

Kunt u mij zeggen in welk gedeelte van het boek Openbaring wij ons nu bevinden?
Geen reacties
24-03-2020
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering