Vergeving van zonden komt tot alle hoorders (2)

Ds. G.A. van den Brink | Geen reacties | 22-11-2022| 09:35

Vraag

In de vraagbeantwoording 'Vergeving van zonden komt tot alle hoorders' zegt ds. Van den Brink: “In de gereformeerde traditie kiezen de meeste theologen (beslist niet allen!) voor de tweede benadering: de woorden van vergeving worden alleen gericht aan de gelovigen.” Kunt u enkele namen noemen van bekende puriteinen of oudvaders die het ruimere standpunt van Luther deelden en de woorden van vergeving inderdaad tot alle mensen richten?

ADVERTORIAL

De zorgverzekeringen van Care4Life

Waarom overstappen naar de Care4Life zorgverzekering? Lees hier over onze principiële uitsluitingen.

U bent al verzekerd vanaf € 149,10 per maand.

De zorgverzekeringen van Care4Life

Antwoord

Beste vragensteller,

Dit punt hangt samen met de visie op de verzoening: is deze algemeen of is deze beperkt (particulier)? We moeten in dit geval uiteraard niet denken aan de remonstrantse versie van de algemene verzoening, maar aan de visie die onder Lutherse en protestantse theologen voorkomt. Voetius onderscheidde tenminste vier opvattingen die alle binnen de bandbreedte van de Dordtse Leerregels vallen. Eén daarvan is de algemene verzoening.

Aan welke theologen valt er te denken? Tijdens de Dordtse Synode werd de algemene verzoening voorgestaan door Sibrandus Lubbertus, de hoogleraar uit Franeker. Ook David Pareus verdedigde de algemene verzoening (hij was te oud om zelf naar de Dordtse Synode te komen, maar schreef wel een uitvoerige brief over de vijf artikelen van de remonstranten). Verder werd deze overtuiging voorgestaan door afgevaardigden uit Groot-Brittannië (John Davenant) en uit Bremen (Crocius). Een bekende voorstander was tevens de puritein John Preston. Verder valt te denken aan Edward Fisher, de schrijver van “The Marrow of Modern Divinity”, het boek dat later aanleiding heeft gegeven tot de “Marrow Controversy” waarbij Thomas Boston en de gebroeders Erskine bij betrokken waren. Nog weer later in de tijd komen we bisschop J. C. Ryle tegen, die eveneens een voorstander was van de algemene verzoening.

Het valt zelfs te verdedigen dat de Heidelbergse Catechismus ruimte geeft aan de algemene verzoening. In ieder geval heeft Pareus verdedigd dat Ursinus (net als hijzelf) de algemene verzoening verdedigde. Op zijn minst is het opvallend dat de Heidelbergse Catechismus in zondag 7 niet zegt dat alleen de uitverkorenen zalig worden, of alleen degenen voor wie Christus gestorven is, maar: “allen die in Hem geloven.” Dit is een verwoording die veel voorstanders van de algemene verzoening graag gebruikten: Christus stierf voor degenen die in Hem geloven. Ook in zondag 15 staat een veelzeggende uitdrukking: Christus heeft “de toorn van God tegen de zonde van het ganse menselijke geslacht gedragen.” Niet tegen de zonde van de  uitverkorenen alleen, maar van het gehele menselijke geslacht. De meest voor de hand liggende duiding hiervan is, dat deze formulering uitdrukking is van de algemene verzoening.
 
Voor de goede orde: ikzelf geef de voorkeur aan de particuliere verzoening. Maar tegelijk vind ik het heel belangrijk dat we de algemene verzoening niet als een dwaling of ketterij afschrijven. Als we de algemene verzoening een ketterij noemen, maken we van Luther een ketter en beweren we feitelijk dat hij met zijn evangelieboodschap de mensen voor eeuwig bedrogen heeft. 

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink 

Dit artikel is beantwoord door

Ds. G.A. van den Brink

  • Geboortedatum:
    05-01-1974
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Actief
248 artikelen
Ds. G.A. van den Brink

Bijzonderheden:


-Vragen aan ds. Van den Brink kunnen tot nader bericht niet worden ingediend.

-Emeritus-predikant. Sinds september 2020 als wetenschappelijk medewerker verbonden aan de TUA.

-Bekijk ook:

 

 

 

 

 

 


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Geen Goddelijk versje

Ik was vrijdag 17 oktober bij de jongerendebatavond in Utrecht en daar zei u het volgende: "Muziek is in te delen in vier stukken: wereldse, satanische, Goddelijke en ...", het vierde ben ik even kwij...
Geen reacties
21-11-2003

Problemen na scheuring hervormden

Wij zijn van dezelfde kerk, alleen is er door de scheuring in de naam wat veranderd. (Hersteld en PKN). Onze dominee preekt ook in zijn kerk en andersom. Nu gaan er bij ons veel jongeren aan het avond...
Geen reacties
21-11-2005

Stille tijd houden en invulling geven

Ik had een vraag gesteld over: hoe hou je stille tijd en hoe geef je er invulling aan? Ik werd doorverwezen in mijn antwoord. Er staat in dat antwoord: bidden en uit een dagboek lezen. Maar kan ik ove...
Geen reacties
21-11-2008
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering