Erg veel vragen voor ds.van den Brink
Redactie Refoweb | 7 reacties | 12-08-2022| 12:47
Vraag
Beste dominee van den Brink,
Na aanleiding van uw lezing en heel veel vragen op Refoweb heb ik (een jongere van begin 20) de volgende opmerking/vraag (...)
Antwoord
Beste jongere,
Het kan inderdaad lastig zijn om het kort te verwoorden, zoals je al schreef. Maar dat maakt het ook extra lastig om het te beantwoorden. Voor ds. Van den Brink komen erg veel vragen binnen op dit moment dus we moeten wat strenger zijn. Zou je daarom je vraag/vragen kort en bondig willen samen vatten?
Een oproep aan alle lezers: dominee van den Brink heeft al ruim 135 artikelen geschreven voor Refoweb. Zijn kijk op bepaalde zaken komt daar ook aan de orde. Via de vernieuwde zoekfunctie bovenaan deze website is wat gerichter te speuren. Kom je er niet uit, mail ons even via vragen@refoweb.nl.
Op Geloofstoerusting.nl verschijnen z.s.m. zes lezingen van dominee van den Brink over het aanbod van genade in de Dordtse Leerregels. Vragen dáárover kun je eventueel stellen ná de serie.
Dank voor jullie medewerking en begrip!
Dit artikel is beantwoord door
Redactie Refoweb
Bijzonderheden:
Mailadres: vragen@refoweb.nl
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Blijkbaar is het een herkenbaar topic en vinden mensen er nogal wat van. De extra toelichtingen, zeker inclusief bronvermeldingen (die kan je onderzoeken!), zijn verhelderend/leerzaam. Hij heeft ook een punt als het gaat om het bedroevende kennisniveau ben ik bang (in elk geval herkenbaar voor mijzelf).
Ik denk dat ik dit wel mag zeggen: Zijn intentie is het redden van zielen.
Spurgeon: "Het is in vergelijking hiermee een kleine zaak voor een predikant om een betrouwbaar verdediger van de orthodoxie te zijn en om zijn tijd te besteden om de omheining van de kerk te bewaren, want het winnen van zielen blijft de hoofdtaak."
Laten we in liefde, nederigheid en zachtmoedigheid op elkaar reageren. (Denk bijv. aan Whitefield vs Wesley citaat)
Dat de GG-ouderling uit Eindhoven het 'niet voor veen klein beetje' herkent is m.i. erg bijzonder, maar fijn voor hem. Feit is dat velen het wél herkennen en dat ook wel voor iets meer dan een beetje. Het voorbeeld wat de ouderling noemt (van de stervende weduwe) onderstreept m.i. zelfs dit probleem!
Het gaat niet om etiketten plakken of wat meer of minder ruim preken. Het gaat om zielen!
Jezus' offer was ook voor JOU!!!! Als je denkt dat dit offer niet groot genoeg was voor wat er fout gaat in je leven is dát misschien wel de zonde.... Het is 100 procent genade. Niet 99 en 1 procent van jouw werken. Als je wacht en werkt tot je goed genoeg bent zul je nooit aan het avondmaal kunnen. Alsjeblieft bekeer je en ga aan het avondmaal. Het is voor jouw en je wordt niet door de predikant of ouderlingen genodigd maar door Hem zelf!
We lazen gisteren: Handelingen 20
24 Maar ik acht op geen ding, noch houde mijn leven dierbaar voor mijzelven, opdat ik mijn loop met blijdschap mag volbrengen, en den dienst, welken ik, van den Heere Jezus ontvangen heb, om te betuigen het Evangelie der genade Gods.
Je ziet steeds weer dat Paulus de Blijde Boodschap brengt. De volle raad Gods en geen struikelblokken.
Ik denk alleen dat het probleem nog vóór het “durven aan het Avondmaal gaan” ligt.
En dat is het durven / mogen / willen komen tot de Heere Jezus, als iemand die niets verdient, maar verlangt naar genade en vergeving.
En daar heeft ds. vd Brink hopelijk de ogen van velen mee geopend!
Zoals Samanthi zegt, juist dat geeft veel reuring? Ook veel negatiefs. Waarom toch?
Er is (naast fysiek) geen enkel verschil zoals mensen 2000 jaar geleden naar de Heere Jezus konden gaan, en nu. Hij is dezelfde uitnodigende liefdevolle Middelaar geweest én gebleven.
- Ook toen kwamen er mensen in hun gemis naar Hem toe. Die gaf Hij genade!
- Ook toen kwamen er mensen alleen om de tekenen (brood). Die gaf Hij alleen tijdelijk brood.
- Ook toen hadden mensen Hem niet nodig. Die gingen niet naar Hem toe.
- Ook toen hadden mensen er een hekel aan, dat anderen “zomaar” naar Hem toe gingen. Die probeerden anderen bij Hem weg te houden.
Bij wie hoort u / jij?