Theologisch leerstuk over erfzonde of erfsmet

Redactie Refoweb | Geen reacties | 02-02-2022| 08:07

Vraag

Ik heb het al een tijd moeilijk met een theologisch leerstuk. Erfzonde of erfsmet. Het is zo groot geworden dat het een probleem wordt voor mijn geloofsleven. Ik sta open voor de waarheid en zie de gevallen staat van de mens. Maar waar in de Bijbel staat dat wij zelf medeschuldig zijn aan het eten van de vrucht? Of is het toch de erfsmet dat door die zonde de gehele mensheid de verdoemenis waardig is, maar voor het daadwerkelijk doen van die zonde ligt de verantwoording bij Adam en Eva zelf? De erfzonde leert dat wij er medeschuldig aan zijn, als ik het goed overzie.

Sommige predikanten geven aan dat het nodig is om te beleven in Adam gezondigd te hebben. Ik heb daar moeite mee. Ik ben zondig, ik ben geneigd tot alle kwaad. Maar moet ik dat stuk dan ook doorleven? Ik mag weten dat ik mag vertrouwen op de vergeving in Christus. Maar Adam en Eva hebben zelf toch die zonde gedaan? Die verantwoording ligt dan toch niet bij mij? Tevens zijn er ook dominees die de erfsmet beargumenteren.

Zou een dominee mijn vraag willen beantwoorden en helderheid kunnen scheppen over dit leerverschil van de erfzonde en de erfsmet.

ADVERTORIAL

De zorgverzekeringen van Care4Life

Waarom overstappen naar de Care4Life zorgverzekering? Lees hier over onze principiële uitsluitingen.

U bent al verzekerd vanaf € 149,10 per maand.

De zorgverzekeringen van Care4Life

Antwoord

Je zaligheid is alleen door het geloof in Jezus Christus. Welk geloof is dat? Wel, zoals Paulus het omschrijft in Rom. 5:12. We hebben allen gezondigd in Adam, ons verbondshoofd. Dat betekent dat diezelfde zonde van Adam ons wordt toegerekend, alsof wij zelf van de verboden vrucht hebben gegeten. Echter, door het geloof in Christus wordt ook Diens gerechtigheid ons toegerekend, alsof wij nooit zonden hebben gedaan. Het ware geloof heeft dus altijd twee kanten: erkennen en belijden van onze (erf)schuld (erfsmet is daar ‘slechts’ een gevolg van) en het aannemen van Christus als onze Verlosser en Zaligmaker door in Hem te geloven, Hem te volgen en onze oude mens te doden.

Moet je dat beleven? Ja en nee. Beleving (bevinding) is een vrucht van de wedergeboorte. "Ik ellendig mens", schrijft Paulus na zijn bekering in Rom. 7. Maar de weg naar de Zaligmaker is vrij. De Heere stelt geen voorwaarden om tot Hem te komen. Meer nog. Hij smeekt ons om tot Hem te komen (2 Kor. 5:20).

Zie verder het artikel 'Erfsmet en erfschuld' en de vragen en antwoorden onder de tag 'Erfzonde'.

Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
2481 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Pro Life

Ik hoorde onlangs dat Pro Life een product is van Achmea en dat mijn geld als klant van Pro Life daardoor ook gebruikt wordt voor medische ingrepen waar ik principieel tegen ben. Klopt dat? Is er inde...
4 reacties
01-02-2016

(...) Ik werk wel goed, maar ik evalueer niet. En ik kom niet op voor m'n eigen leerproces (...) Hoe kan ik nu veranderen? Ik word er zelf ook gek van.

Ik heb een probleem, ik word er echt niet goed van. Op school enz. durf ik geen klap te zeggen en thuis... Maar goed, nu loop ik stage en ik heb nog maar een paar weken te gaan, en dan is het eindeval...
Geen reacties
01-02-2007

Verschil Spurgeon en Ryle

Geachte dominee Van der Sluijs. U beantwoordde een vraag over Spurgeon n.a.v. een site. In het antwoord gaf u aan dat Spurgeon op leerstellig gebied anders dacht dan J. C. Ryle. Kunt u hier iets meer ...
3 reacties
01-02-2011
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering