Nieuwjaarsdag op Joodse kalender

Ds. H. Korving | Geen reacties | 18-11-2019| 14:16

Vraag

Ik heb altijd begrepen dat bij de instelling van het Pascha het nieuwe jaar begon. Nu ik bezig ben met de joodse feesten is het nieuwe jaar in de zevende maand. Na Grote Verzoendag. Wanneer is dit veranderd en kan ik dat terug vinden in de Bijbel?


Antwoord

Beste vraagsteller,

Allereerst excuus dat je vraag een poosje is blijven liggen.

Je vraag is begrijpelijk, want er lijkt enige verwarring te zijn over de vraag welke datum nu eigenlijk als de nieuwjaarsdag wordt gezien. De Joodse kalender zit ook anders in elkaar dan onze Gregoriaanse kalender. Een van de grote verschillen is wel dat de Joodse kalender gebaseerd is op de maanstanden en niet op de zon en dat er dus nogal eens wat schrikkeldagen zijn en zelfs van tijd tot tijd een dertiende maand (tweede Adar).
 
In de Bijbel wordt gesproken over de eerste dag van de eerste maand, de nieuwjaarsdag dus en dat betreft de maand Nisan (Ex. 12:2; Lev. 23:4-8; Num. 9:1-3; vgl. ook Esther 3:7). Het gedenken van de uittocht uit Egypte op het Pesachfeest volgt daar direct op en is ermee verbonden. Op de tiende dag van de eerste maand moet men een lammetje van de kudden afzonderen (Ex. 12:3) om het te slachten en op de veertiende dag wordt het Paasfeest gevierd.

Wat in het huidige Jodendom Rosh Ha-Shana wordt genoemd (lett: hoofd van het Jaar, Nieuwjaarsdag) is de eerste dag van de zevende maand. In Lev. 23:23-25 wordt dit in de Bijbel genoemd, als “het feest van de bazuinen” (vgl. Num. 10:10). In Nehemia 8:1-12 lezen we over een bijzondere samenkomst van het volk; deze vond plaats op de eerste dag van de zevende maand (Neh. 8:3) en werd als een heilige dag voor de Heere, een feestdag gehouden – daarom mocht het volk niet wenen op die dag. 

De joodse kalender kent zelfs vier nieuwjaarsdagen die betrekking hebben op verschillende aspecten van het leven. Net zoals in Nederland de opening van het parlementaire jaar of het begin van het schooljaar niet gelijk is aan het kalenderjaar, zo kan men in de Joodse visie ook op meerdere manieren spreken over het begin van het jaar. 

Het religieuze nieuwjaar wordt gevierd in de zevende maand Tisjri (meestal in september). Vanaf die maand begint ook de jaartelling. Dit heeft te maken met het bijzondere getal zeven; net zoals sjabbat de zevende dag van de week is. 

De eerste maand is echter Nisan (ongeveer overeenkomend met april). In vroeger tijden diende dit nieuwjaar onder meer voor het tellen van regeringsjaren van koningen. We zouden het misschien een landbouwkundig nieuwjaar kunnen noemen: het begin van een nieuw seizoen.

Als je je verder wilt verdiepen in de Joodse feesten kan ik het boekje aanraden van ds. W. Silfhout, “De Joodse wereld”, Apeldoorn 2016, ISBN 978 94 6278 5687. Alleen noemt hij ten onrechte op p. 106 de maand Tisri de eerste maand, want dat is de zevende maand. 

Verder kun je op deze site ook op een overzichtelijke manier informatie vinden over de Joodse kalender en Joodse feesten. Ik hoop je vraag zo voldoende te hebben beantwoord. 

Met een hartelijk shalom,
Ds. H. Korving

Lees meer artikelen over:

(Messiasbelijdende) Joden
Dit artikel is beantwoord door

Ds. H. Korving

  • Geboortedatum:
    01-12-1954
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Actief
199 artikelen
Ds. H. Korving

Bijzonderheden:

Ds. Korving ging in november 2021 met emeritaat.

Lees ook het artikel dat Refoweb met ds. Korving had n.a.v. zijn boek 'Taal en teken'.

En kijk/luister:

 

 


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Werken in de zwangerschap is zwaar

Ik werk in de zorg en ben zwanger. Het word allemaal al erg zwaar. Aankomende weekend moet ik met een ‘helpende’ samenwerken, waardoor ik dubbelop moet werken omdat ik dan op haar groep ook druk ben m...
Geen reacties
18-11-2016

(...) Mijn eigen dominee zegt juist het tegenovergestelde: Hij zegt wel dat het eerste is: betaal Mij wat gij schuldig zijt, en dat dit altijd t eerste is wat God de HG de mens leert (...)

Mijn vraag wil ik richten aan een dominee in de Ger. Gem. Zondag was ik bij vrienden in de Ger. Gem en een dominee waar ik diep respect voor voel preekte over: “Kom tot Mij allen die vermoeid en belas...
Geen reacties
18-11-2008

Informatieplicht van dominee

Als een dominee (van een andere kerk dan waar ik zelf naar toe ga) informatie via iemand anders over mij heeft gekregen, is hij dan verplicht deze informatie met mij te delen?
Geen reacties
18-11-2013
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering