Moeite met 'Er is een dag' (Opwekking 585)

Ds. M.F. van Binnendijk | 2 reacties | 14-02-2019| 11:07

Vraag

Ik heb moeite met het volgende lied: “Er is een dag, waar al wat leeft al lang op wacht, een dag van blijdschap, als heel de schepping wordt bevrijd.” Dit is mijn reden om er moeite mee te hebben: een groot deel van de mensen wacht helemaal niet op de dag dat Jezus terugkomt. Ze geloven er niet in, of geloven er wel in, maar zijn er bang voor.

Ook is het voor velen geen dag van blijdschap en bevrijding, dit is het alleen voor Gods kinderen. Voor de mensen die niet geloven is het juist een dag van ellende, een dag waarop ze voor eeuwig hun vrijheid kwijtraken en gevangen worden in de hel. Klopt mijn interpretatie of begrijp ik het gewoon verkeerd?

 

 


Antwoord

U schrijft moeite te hebben met het geciteerde lied, met name dat wat er staat niet juist zou zijn vanwege uw eigen waarneming. Bij dergelijke vragen word ik toch altijd wat nieuwsgierig waar zulke gedachten toch vandaan komen; wat de grond ervan is; en wat de vraag met de vraagsteller zelf doet. Graag zet ik enkele kanttekeningen bij of stel ik een wedervraag tot reflectie als antwoord bij bovengenoemde vraag.

Het lied zingt van “al wat leeft”. Uw vraagstelling beperkt zich -als ik het goed begrijp- tot mensen alleen. Wanneer ik echter de psalmen, profetieën en openbaring lees, dan zullen -om maar iets te noemen- ook de velden juichen, en de bomen zullen in de handen klappen, en de bergen zullen vrede dragen... Met andere woorden: de gehele schepping is betrokken in Gods verzoenend (God de Zoon), bevrijdend (God de Vader) en vernieuwend (God de Heilige Geest) handelen. Zij is weliswaar in barensnood, maar ziet verlangend uit naar de herschepping. 

Uw zorg voor “een groot deel van de mensen” dat helemaal niet wacht op de wederkomst zouden we terug kunnen brengen tot de eerste Adam, in wie wij allen gezondigd hebben. Hij heeft -als oervader van het menselijk ras- God de rug toegekeerd. In principe wordt niet één mens, niet iemand, kortom: niemand zalig en leeft er bij geen enkel mens een volkomen, onaantastbaar verlangen naar Christus en Zijn wederkomst.

“Of zijn er bang voor”... schrijft u verder. Wie geen wederkomst verwacht of verlangt, kent ook geen angst of vrees. Het laat hem of haar volkomen koud (nog even afgedacht van de ingeschapen Godskennis bij ieder mens, waar Calvijn op wijst). Veeleer wordt binnen bepaalde kerkelijke kaders een zekere vrees aangewakkerd, vooral ook bij Gods kinderen, om vooral tegen valse zekerheden te waarschuwen, ook waar de Schrift andere of juist veelzijdiger wegen wijst. Wel het recht, minder of niet de genade. Terwijl het juist blijdschap mag geven als wij God in Zijn recht én in Zijn genade leren kennen, dat een verloren mens juist wél blijmoedig mag verwachten van wat Christus volbracht heeft en op Zijn dag zal voltooien. 

Verder kunnen we ons afvragen, waarom veel gelovigen (met name onder radicale refo’s en evans) vaak zo gericht zijn op de toekomst, Zíjn toekomst, terwijl de Eeuwigheid –zogezegd- al met de uitstorting van de Heilige Geest “op alle vlees” zo’n 2000 jaar terug is begonnen? Als je dat beseft zou de vraag mijns inziens vanuit een ander perspectief gesteld kunnen worden. 

Als laatste opmerking bij uw vraag, denk ik aan de woorden van Jezus aan Petrus, die zich wel erg bemoeit met de toekomst van anderen, als blijkt dat Christus met de discipel Johannes een andere weg voorheeft dan met Petrus (Johannes 21): “Wat zal deze?” vraagt hij. Het antwoord van de Heiland liegt er niet om: “Wat gaat het u aan? Volg gij Mij!”

Iemand zei eens het volgende: “In de wederkomst zullen wij ons verbazen over wie wij daar aan zullen treffen die wij er niet hadden verwacht! Maar nog groter zal onze verbazing zijn over hen, die wij missen en er wél hadden verwacht...!” 

Ds. M. F. van Binnendijk 

Lees meer artikelen over:

liederen
Dit artikel is beantwoord door

Ds. M.F. van Binnendijk

  • Geboortedatum:
    30-11-1963
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Stadskanaal
  • Status:
    Actief
171 artikelen
Ds. M.F. van Binnendijk

Bijzonderheden:

Lees ook: het weblog 'Dominee in de bajes'


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
2 reacties
Mona
14-02-2019 / 16:48
Paulus zegt over de komst van Christus:
'Zo dan, troost elkaar dan met deze woorden'.
( 1 Thessalonicenzen 4 vers 18 )

Dus blijkbaar is de komst van de Heere Jezus iets om naar uit te zien en door getroost te worden, en elkaar mee te bemoedigen.

Citaat ds van Binnendijk:
"Verder kunnen we ons afvragen, waarom veel gelovigen (met name onder radicale refo’s en evans) vaak zo gericht zijn op de toekomst, Zíjn toekomst, terwijl de Eeuwigheid –zogezegd- al met de uitstorting van de Heilige Geest “op alle vlees” zo’n 2000 jaar terug is begonnen?"

Ik denk dat zij op Zijn komst gericht zijn, omdat hun hart daarnaar uit gaat.
Hem te zien van aangezicht tot aangezicht, dat is toch het verlangen van iedere gelovige?
Maranatha!
CrA
14-02-2019 / 20:09
Vraagsteller, heb je ook moeite met Psalm 150 :"Alles wat adem heeft looft de HEERE"?
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Bidden of God me wil bekeren

Mijn vraag bestaat eigenlijk uit twee delen. Om mij heen zie ik mensen die in God geloven. Dit gaf en geeft mij een bepaald verlangen dat ik dit ook wil. Daarom bid ik iedere dag of God mij ook wil ...
Geen reacties
14-02-2024

Geen zwaarheid maar klaarheid

Wat betekent: geen zwaarheid maar klaarheid?
Geen reacties
14-02-2023

Bewijs van Zijn bestaan

Ik heb een vraag over de manieren waarop God werkt, zichzelf bewijst en een gebed beantwoordt. In de bijbel kun je verhalen vinden waarin mensen een bewijs/zekerheid van God vragen en die krijgen. Ik ...
3 reacties
14-02-2014
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering