Hele gezin rond het doopvont

drs. I. A. Kole | 12 reacties | 23-04-2018| 10:21

Vraag

Tijdens de doopbediening aan ons vierde kindje willen we graag onze andere drie kinderen bij ons laten staan. Nu is dat in onze gemeente niet gebruikelijk (ook niet ongebruikelijk, maar de meesten doen dit niet). Is er een reden voor om dit niet te doen en ze dus gewoon vanuit de banken te laten toekijken?

ADVERTORIAL

De zorgverzekeringen van Care4Life

Waarom overstappen naar de Care4Life zorgverzekering? Lees hier over onze principiële uitsluitingen.

U bent al verzekerd vanaf € 149,10 per maand.

De zorgverzekeringen van Care4Life

Antwoord

Dat er een heel gezin rond het doopvont staat, in dit geval vijf personen en de baby, is alleen mogelijk als jullie het enige gezin zijn dat een kind ten doop houdt. Als er meer gezinnen zijn dan moet er gekozen worden.

Ik zou een alternatief overwegen, zoals in onze gemeente: de kinderen en anderen die bij de doopechtparen horen in de eerste zitbank(en) of plaatsen. Dan zie je meer dan wanneer je rond het doopvont staat.

Maak van bijzaken geen hoofdzaken. Het verbond aan het hoofdje van de baby wordt betekend en verzegeld: Ik zoek niet je ondergang, maar je behoudt. Betuigt de HEERE. Dat is een groot wonder. 
Gods zegen toegewenst.

Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

doop
Dit artikel is beantwoord door

drs. I. A. Kole

  • Geboortedatum:
    05-07-1940
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Berkenwoude
  • Status:
    Actief
170 artikelen
drs. I. A. Kole

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
12 reacties
Boanerges
23-04-2018 / 15:37
Bij ons worden alle kinderen tot groep 4 ofzo naar voren gehaald. Samen rond het doopvont. De dominee legt het voor het grote moment nog een keer in kindertaal uit. Dan zijn ze mooi betrokken. Aansluitend krijgen de ouders een cadeau van de kinderen. Als teken van welkom.
CrA
23-04-2018 / 19:36
Beste vraagsteller, de doop is bedoeld voor heel de gemeente en niet specifiek voor de familie van het gedoopte kind, als we tenminste uitgaan van het doopformulier voor kinderen wat gebruikt wordt in de reformatorische kerken. Daar staat in dat de doop tot troost en stichting(opbouw) van de gemeente is. Het lijkt me geen probleem als er kinderen rondom het doopvont staan, als het zicht op het doopwater voor de gemeente maar niet belemmerd wordt.
Lilibeth
23-04-2018 / 20:49
Beste ouders,

Toen mij broertje werd gedoopt was ik 10 jaar. Hij was het vierde kind. Er werden toen nog 3 andere kinderen gedoopt. Wij hebben met het hele gezin rond het doopvont gestaan, al duurde het even voordat wij daar als gezin 'klaar' stonden. Het is misschien wat rommelig maar is het benoemen in het doopgesprek zeker waard! Want het is niet alleen een teken voor de gemeente maar zeker ook voor het gezin waar het kind uit komt!
Samanthi
24-04-2018 / 15:35
@CRA
bedield voor de gemeente en niet specifiek voor een gezin?
Ik zie in het NT juist dat dopen vaker in de huiselijke sfeer gebeurde de gemeente waren niet zo als wij ze kennen, maar toch zie je dat het een persoonlijke aangelegenheid was dit is anders met het HA dat werd in de (huis)gemeenten gevierd, maar dopen niet de stokbewaarder, de moorman, Cornelius werden meteen na hun bekering gedoopt en niet later in een samenkomst.
CrA
25-04-2018 / 11:57
@Samanthi, die gezinnen waren de eerste christelijke gemeenten. Ook toen zal je al dat de doop oa. diende tot uitbreiding/opbouw niet van het gezin, maar van de zichtbare christelijke gemeente. De vader van een gezin kwam tot geloof in Jezus en werd gedoopt en daarna heel zijn huis. Dus iedere keer als er een gezins- en of personeelslid gedoopt werd nam de gemeente toe.
Samanthi
25-04-2018 / 14:06
@cra
Petrus nam Cornelius niet mee naar de gemeente.
Je ziet vaker dat er een bestaande gemeente is en dat toch de mensen binnen het gezin gedoopt worden.

Ik pleit voor dopen binnen de gemeente, maar het is zeker een gelegenheid voor het gezin.
CrA
26-04-2018 / 14:51
Samanthi, naar welke christelijke gemeente in Caesarea zou Petrus, Cornelius en zijn familieleden en vrienden mee naar toe hebben moeten nemen? Daar in het huis van Cornelius ontstond er een christelijke gemeente. Daar werd het Evangelie van Jezus Christus verkondigd en gezegend en daar werd er ook gedoopt door Petrus die daartoe bevoegd was.
Samanthi
26-04-2018 / 17:46
@CRA de kring rond Simon de Looyer misschien?
CrA
27-04-2018 / 19:37
Dat zou een mogelijkheid zijn geweest @Samanthi. Ik denk dat de criteria om te dopen wel aanwezig waren. Het zal een christelijke huisgemeente geweest zijn daar bij Simon de leerlooier in Joppe. De mogelijkheid om het Woord te verkondigen zal er ook wel geweest zijn voor Petrus en en hij was bevoegd om te dopen. Maar het is onnodig om ruim 60 km heen- en terug te lopen, omdat die criteria om te dopen er ook in Caesarea waren. De locatie/plaats is dus niet bepalend, maar de criteria om te dopen: Woordverkondiging, dopen door een bevoegd persoon, in de christelijke gemeente. Als nu een gezin wil dat hun kindje gedoopt wordt achter gesloten deuren in de beslotenheid van het gezin, dan ontbreekt het laatste criterium. Als ze hun huis open zouden zetten voor de gemeenteleden is het geen probleem om daar te dopen, de plaats is immers niet bepalend, maar het voldoen aan de criteria.
Samanthi
27-04-2018 / 20:00
@CrA
Ik reageerde in de eerste plaats hier op:
"de doop is bedoeld voor heel de gemeente en niet specifiek voor de familie van het gedoopte kind, als we tenminste uitgaan van het doopformulier voor kinderen wat gebruikt wordt in de reformatorische kerken."

Dit is je reactie op het feit dat de familie roend het doopvont wil staan, daar gaf ik mijn reactie op, het is niet zo en zo moet het gaan, de plaats en omstandigheden spelen een rol, daar zijn we het overeens geworden ;+)
CrA
30-04-2018 / 13:00
Ok duidelijk, @ Samanthi. Nogmaals, het is geen probleem dat broertjes en zusjes rondom het doopvont staan als de gemeente het zicht op het doopwater maar blijft behouden. Ik zei namelijk niet, dat de doop niet voor het gezin zou zijn, maar dat deze niet specifiek voor het gezin is.
Verder reageerde ik op deze reactie van jou:"Petrus nam Cornelius niet mee naar de gemeente. Je ziet vaker dat er een bestaande gemeente is en dat toch de mensen binnen het gezin gedoopt worden." Ik ging ervan uit dat je hiermee bedoelde, dat er gemeenteleden zijn die hun kindje niet in de gemeente wilde laten dopen, maar thuis in de beslotenheid van het gezin. Maar blijkbaar heb ik je dan verkeerd begrepen. Excuus.
Samanthi
30-04-2018 / 16:33
@CrA
Excuus aanvaard, misschien kwam het zo over, je kunt toch beter face to face dicusieeren, dat zie je maar weer.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Druk leven gaat nu nog goed

Naast een fulltime baan doe ik nog vrijwilligerswerk. Ik sport en heb een groot sociaal netwerk. Kortom: een heel druk leven. Het gaat goed, maar het gaat nét goed. Het geeft me een dubbel gevoel. Aan...
1 reactie
23-04-2024

IJver of jaloersheid van God

Waarom vraagt God van ons om Hem te aanbidden? Heeft Hij dat nodig? Kan Hij in zekere zin gezien worden als een jaloers God?
Geen reacties
23-04-2020

Beleggen in aandelen

Zijn aandelen ethisch verantwoord of waarschuwt de bijbel tegen deze vorm van beleggen en winst (of verlies) maken?
Geen reacties
23-04-2004
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering