Hele gezin rond het doopvont
drs. I. A. Kole | 12 reacties | 23-04-2018| 10:21
Vraag
Tijdens de doopbediening aan ons vierde kindje willen we graag onze andere drie kinderen bij ons laten staan. Nu is dat in onze gemeente niet gebruikelijk (ook niet ongebruikelijk, maar de meesten doen dit niet). Is er een reden voor om dit niet te doen en ze dus gewoon vanuit de banken te laten toekijken?
Antwoord
Dat er een heel gezin rond het doopvont staat, in dit geval vijf personen en de baby, is alleen mogelijk als jullie het enige gezin zijn dat een kind ten doop houdt. Als er meer gezinnen zijn dan moet er gekozen worden.
Ik zou een alternatief overwegen, zoals in onze gemeente: de kinderen en anderen die bij de doopechtparen horen in de eerste zitbank(en) of plaatsen. Dan zie je meer dan wanneer je rond het doopvont staat.
Maak van bijzaken geen hoofdzaken. Het verbond aan het hoofdje van de baby wordt betekend en verzegeld: Ik zoek niet je ondergang, maar je behoudt. Betuigt de HEERE. Dat is een groot wonder.
Gods zegen toegewenst.
Drs. I. A. Kole
Dit artikel is beantwoord door
drs. I. A. Kole
- Geboortedatum:05-07-1940
- Kerkelijke gezindte:Gereformeerde Gemeenten
- Woon/standplaats:Berkenwoude
- Status:Actief
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Toen mij broertje werd gedoopt was ik 10 jaar. Hij was het vierde kind. Er werden toen nog 3 andere kinderen gedoopt. Wij hebben met het hele gezin rond het doopvont gestaan, al duurde het even voordat wij daar als gezin 'klaar' stonden. Het is misschien wat rommelig maar is het benoemen in het doopgesprek zeker waard! Want het is niet alleen een teken voor de gemeente maar zeker ook voor het gezin waar het kind uit komt!
bedield voor de gemeente en niet specifiek voor een gezin?
Ik zie in het NT juist dat dopen vaker in de huiselijke sfeer gebeurde de gemeente waren niet zo als wij ze kennen, maar toch zie je dat het een persoonlijke aangelegenheid was dit is anders met het HA dat werd in de (huis)gemeenten gevierd, maar dopen niet de stokbewaarder, de moorman, Cornelius werden meteen na hun bekering gedoopt en niet later in een samenkomst.
Petrus nam Cornelius niet mee naar de gemeente.
Je ziet vaker dat er een bestaande gemeente is en dat toch de mensen binnen het gezin gedoopt worden.
Ik pleit voor dopen binnen de gemeente, maar het is zeker een gelegenheid voor het gezin.
Ik reageerde in de eerste plaats hier op:
"de doop is bedoeld voor heel de gemeente en niet specifiek voor de familie van het gedoopte kind, als we tenminste uitgaan van het doopformulier voor kinderen wat gebruikt wordt in de reformatorische kerken."
Dit is je reactie op het feit dat de familie roend het doopvont wil staan, daar gaf ik mijn reactie op, het is niet zo en zo moet het gaan, de plaats en omstandigheden spelen een rol, daar zijn we het overeens geworden ;+)
Verder reageerde ik op deze reactie van jou:"Petrus nam Cornelius niet mee naar de gemeente. Je ziet vaker dat er een bestaande gemeente is en dat toch de mensen binnen het gezin gedoopt worden." Ik ging ervan uit dat je hiermee bedoelde, dat er gemeenteleden zijn die hun kindje niet in de gemeente wilde laten dopen, maar thuis in de beslotenheid van het gezin. Maar blijkbaar heb ik je dan verkeerd begrepen. Excuus.
Excuus aanvaard, misschien kwam het zo over, je kunt toch beter face to face dicusieeren, dat zie je maar weer.