Zo materialistisch
Ds. B.M. Meuleman | 19 reacties | 30-11-2017| 13:40
Vraag
Hoe komt het zoveel mensen in de gereformeerde gezindte zo materialistisch zijn? Of althans zo overkomen. Gezinnen die er wat kleding betreft perfect gestyled uitzien en de huizen ook. Het valt mij op dat juist christelijke mensen zo’n perfect leven lijken te hebben. Onchristelijke mensen zijn vaak gewoner qua kleding en ook wat de inrichting van hun huis betreft. Ik schaam me ervoor. Ik doe er zelf ook aan mee, hoewel ik probeer sober te leven. Hoe is dit materialisme in onze kringen ontstaan en zou het minder zijn als er meer aandacht voor zou zijn in de prediking?
De zorgverzekeringen van Care4Life
Waarom overstappen naar de Care4Life zorgverzekering? Lees hier over onze principiële uitsluitingen.
U bent al verzekerd vanaf € 149,10 per maand.
Antwoord
Beste vraagsteller,
Dat veel mensen in de gereformeerde gezindte materialistisch zijn is een stelling die je (gelukkig) zelf direct nuanceert. ‘Of althans zo overkomen’, schrijf je. Het hoeft niet materialistisch te zijn om je kleding en woning perfect gestyled te hebben. En dat veel christelijke mensen zo’n perfect leven lijken te hebben, is waarschijnlijk vooral de buitenkant. Het plaatje kan er mooi uitzien, maar de werkelijkheid kan heel anders wezen .
Ondertussen heb je wel een punt. Eén van de kenmerken waar mensen in de gereformeerde gezindte aan te herkennen zijn, lijkt wel hun ‘perfecte styling’ te zijn. ‘Ziet, hoe lief zij elkander hebben’, is geen uitspraak die de wereld vaak bezigt om de gereformeerde gezindte te beschrijven. Ik ben bang dat dit ook niet de eerste eigenschap is die op de gereformeerde gezindte van toepassing is. Ik zou niet durven beweren dat wij het beeld laten zien van de vroeg-christelijke gemeente in Handelingen 2: "En allen, die geloofden, waren bijeen, en hadden alle dingen gemeen; En zij verkochten hun goederen en have, en verdeelden dezelve aan allen, naar dat elk van node had. En dagelijks eendrachtelijk in den tempel volhardende, en van huis tot huis brood brekende, aten zij te zamen met verheuging en eenvoudigheid des harten; En prezen God, en hadden genade bij het ganse volk".
Er wordt vaak opgewezen dat het geen zonde is om rijk te zijn, en dat is waar. Men wijst dan vaak op Abraham van wie gezegd wordt, dat hij zeer rijk was in vee, zilver en goud. We moeten dan niet vergeten dat rijkdom en overvloed onder het Oude Verbond tijdelijke zegeningen waren die vaak een beeld en schaduw vormen van geestelijke rijkdom en overvloed waarop we in het Nieuwe Verbond gewezen worden. Niet zelden liet God in tijdelijke straffen en zegeningen iets zien van eeuwige en geestelijke straffen en zegeningen om zo het volk Israël als het ware door middel van aanschouwelijk onderwijs op te voeden tot een geestelijk verstaan van eeuwige zegeningen.
In het Oude Testament zien we al de gevaren die rijkdom met zich mee brengt, net zo goed trouwens als armoede. Denk ook aan het gebed van Agur in Spreuken 30: "Armoede of rijkdom geef mij niet; voed mij met het brood mijns bescheiden deels; Opdat ik, zat zijnde, U dan niet verloochene, en zegge: Wie is de HEERE ? of dat ik, verarmd zijnde, dan niet stele, en den Naam mijns Gods aantaste". Een gebed dus om ‘ons bescheiden deel’.
Ook Jezus waarschuwt voor de gevaren van rijkdom. Hij zegt zelfs: "Het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald, dan dat een rijke inga in het Koninkrijk Gods". De verzuchting van de discipelen ‘Wie kan dan zalig worden?’ wordt in reformatorische kringen niet veel gehoord, althans niet met het oog op een ‘perfect gestyled’ leven. Te vrezen valt dat tegen velen, ook binnen de gereformeerde gezindte, gezegd zal worden wat ook tegen de rijke man gezegd werd: "Kind, gedenk, dat gij uw goed ontvangen hebt in uw leven, en Lazarus desgelijks het kwade; en nu wordt hij vertroost, en gij lijdt smarten". Met name wel dan, wanneer de godzaligheid wordt gebruikt om een groot gewin te zijn, in zakelijk opzicht gesproken dan.
Je vraag hoe dat komt, brengt ons als vanzelf bij ons zondige hart. Ik weet wel, sommigen wijzen op vlijt en ijver waardoor hard gewerkt en veel verdiend wordt. Anderen noemen spaarzaamheid en een verstandige besteding van financiële middelen. En dat alles is goed en zelfs prijzenswaardig, maar wanneer dat resulteert in een leven dat bescheidenheid en soberheid mist en een bepaalde ‘perfecte’ levensstijl etaleert, wordt de gezindheid van Jezus gemist, waarvan de Schrift zegt dat Hij om uwentwil is arm geworden, daar Hij rijk was, opdat gij door Zijn armoede zoudt rijk worden. Hij vraagt van ons dat we Hem navolgen en alles loslaten wat die navolging in de weg staat, als het moet ook onze rijkdom en ons comfortabele leven. Wie van ons is bereid om, zoals Jezus tegen de rijke jongeling zegt, alles te verkopen wat hij heeft, het de armen te geven en Hem te volgen? Dan heb je wel een schat in de hemel. Dat staat haaks op een materialistische levensstijl. En ja, daar zou in veel grote en mooie kerkgebouwen best meer aandacht in de prediking voor mogen zijn.
Dit artikel is beantwoord door
Ds. B.M. Meuleman
- Geboortedatum:20-05-1972
- Kerkelijke gezindte:Hersteld Hervormd
- Woon/standplaats:Hoogeveen
- Status:Actief
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Alleen maar uiterlijk vertoon, zien en gezien worden, bah!
De 1 in een nog grotere auto als de andere, de 1 nog een perfect gestylde huis als de andere.
Veel dure refokleding (als ik het zo mag noemen even) ook de kids hoe ze er vaak bijlopen, beetje mooi wezen te zijn ipv makkelijke praktische kleding..
Ik krijg de kriebels als ik dit allemaal weer voor me ziet..
En het heet prosperity leer in de evangelische kerken en pinkstergemeenten.
Weggaan uit de een en belanden bij de ander is een lachertje. Is het nu echt zo moeilijk om Christen te zijn? Ik denk van wel. We beperken de verkondiging van redding van zonden door het kruis van Christus tot...laten zien dat we goed zitten omdat God ons zegent. Moge de Heere onze harten veranderen en bewogenheid geven met de goddelozen die de redding van Christus nog niet kennen.
Je moet nooit je oude nest bevuilen, dat is gewoon niet netjes. Of het nu waar is of niet..
Ik denk dat de vraagstelster in zekere zin wel gelijk heeft, maar het is heel simpel: als je iets te besteden hebt dan ga je dat ook doen.
Nu zijn een heleboel opties (concerten, luxe uit eten gaan, theater etc.) niet iets waar de gemiddelde refo veel van zijn geld aan besteedt, dus gaat het op aan andere dingen in en rond het huis.
Op zich met je eens dat je nooit je oude nest moet bevuilen, maar als je ergens weggaat is daar een reden voor.
Het noemen van die reden is geen nestbevuiling.
Omdat het daar niet is, het is alleen het uiterlijk, bij 90% iig.
Maar dat is toch geen reden om de gemeente, en daarmee ook God (?) de rug toe te keren?
Dus ik denk niet dat de mensen buiten de refo gezindte nu minder materialistisch zijn dan de refo's.
Dat gezegd hebbende... er zou wel meer aandacht mogen zijn voor eenvoud en soberheid. Ik word ook wel eens moe van bezig zijn met al die dingen die je hebt om te onderhouden etc. Het kan je ook zo van Gods Woord en Zijn dienst afhouden De tiny house movement spreekt mij om die reden wel aan, zo min mogelijk overbodige ballast.
En tsja ik vind al die gestylde huizen en bepaalde refo mode ook niks.Gewoon niet leuk... iedereen met ongeveer hetzelfde bankstel etc etc.
Maar om nu weg te gaan uit de kerk om die reden...??
En als je een aantal amsterdamse grachtengordel mensen op een rijtje zet dan zie je ook heel veel overeenkomsten. We hebben blijkbaar een onuitroeibare behoefte om ergens bij te horen
Het artikel kan je alleen lezen als je Trouw account hebt.
Maar de foto's, die erg veel op elkaar lijken, kan je zien als je googled op afbeeldingen met "Liefde volgens Gods script" als zoekterm.
Grappig, die foto's - het geeft wel een mooi tijdsbeeld. Als je trouwens op een foto (bij Google afbeeldingen) doorklikt, kom je bij het artikel.
De mensen op de foto's hebben veel zorg besteed aan de aankleding van hun huis. Mij zou het benauwen, een huis waar alles precies (maar dan ook precies!) bij elkaar past, maar smaken verschillen. Ik zie het vooral als een tijdsbeeld - ook door de frappante onderlinge overeenkomsten: zo deden 'we' of 'ze' dat, in de jaren '10 van de 21e eeuw... ;)
Lezen mensen!, ik schreef 1....'VAN DE REDENEN!!!
Nu wordt het echt interessant... Ik heb wat materialisme gezien bij de Geref. Kerk. Bij de CGK. Bij verschillende pinkstergemeenten. Bij de vergadering. Bij de Vrijgemaakte. Bij evangelische kerken.
Wat heb jij gevonden waar dat niet speelt? Dat zou ik graag willen weten. Maar als je het zegt en we gaan daar allemaal naartoe ...wordt het misschien net zo als bij de anderen..
Verschrikkelijk. Ik kom nu ook bij een klein kerkje van zo'n 10 man. Daar is iedereen arm. Heerlijk!
Verkeerd begrepen. Ik kom nu in drie kleine kerken waar de rijken de collecte zak vullen met wat inderdaad naar de armen gaat. Ik kom nu niet in een grotere kerk waar toch de druk van het materialisme is.
Liefde, echte christenen, ja ja, ik ken het. Maar je blijft voor gek lopen als je in zo'n kerk in een auto rijd van 20 jaar oud. Als je niet weet wat ik bedoel ben je gewoon zwaar gezegend. Houden zo. En geef eens een compliment aan iemand die heel goedkoop leeft en misschien in stilte heel veel weggeeft... Die mensen ken ik nu ook.
En als je voor gek loopt voor je gevoel zegt dat iets over die mensen die op je neer kijken, die missen die liefde en het echte geloof, maar misschien ligt het ook aan de mens zelf dat je je voor gek voelt lopen, ongeloof? Als Christus je leven is mag je leven uit Hem en maakt je het je niks meer uit wat anderen vinden,
Mijn boodschap is maak je druk om je ziel en laat het aardse los.
Maar als je van een gereformeerde gemeente overstapt naar een vrije evangelische gemeente of iets in die trant, is het gevaar wel dat je 'losser' van God komt dan je eerst was.
Gelukkig is dat bij jullie niet het geval dus.
Maar dan wil ik ook wel graag weten welke kerk of kerkverband niet zo materialistisch is ingesteld :). Waar vind je die nog?
Kijken naar de ander is vaak zóveel belangrijker dan de inhoud van de prediking.