Bijbelonderwijs “Levend Water” voor basisschool
J.M. Strijbis | 3 reacties | 05-07-2017| 07:57
Vraag
Wij zijn ons aan het oriënteren op de schoolkeuze voor onze dochter. De christelijke school in ons dorp hanteert de Bijbelse geschiedenissen van “Levend Water”, ontwikkeld door Ger. Hogeschool Zwolle. Ik dacht dat ze ook op de Driestar gebruikt worden. Heel erg graag zouden wij als ouders de visie van een deskundige willen lezen over deze methode. Welk Godsbeeld en welk mensbeeld heeft deze methode? Wij komen zelf uit een reformatorische kerk. Is deze methode dan goed te gebruiken of erg afwijkend en zo ja, waarin dan? We zien enorm uit naar uw antwoord.
Antwoord
Deze methode is gericht op evangelische christenen en christenen met een GKV-achtergrond. Ziet er mooi uit. Heel praktisch. Als gereformeerde docent kan ik bijna met alle methoden werken. Ik zou dus niet alleen naar de methode kijken, maar ook in gesprek met de school de keuze maken. Maar dat ligt voor de ouders. Kijk verder in “Leren uit het Woord”.
Groetjes,
Johan Strijbis
Dit artikel is beantwoord door
J.M. Strijbis
- Geboortedatum:16-06-1956
- Kerkelijke gezindte:Christelijk Gereformeerd
- Woon/standplaats:Gouda
- Status:Actief
Bijzonderheden:
Docent(opleider) Driestar Hogeschool
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
- Bij de vertellingen zijn interactievragen, bedoeld om het gesprek aan te gaan over de Bijbel en het geloof met de leerlingen.
- Er zijn 'dichterbijvragen': deze zorgen voor de brug tussen de vertelling en de leefwereld van de kinderen.
- Er zijn illustraties bij de vertellingen. Op deze afbeeldingen kan Jezus afgebeeld zijn.
- Er is een werkboekje, om daar thuis mee aan de slag te gaan.
- Er zijn themalessen waarin de leerlingen ook zelf dingen gaan onderzoeken.
Dat dit allemaal bij de methode hoort, wil niet zeggen dat de school ook alles gebruikt. Ze kunnen dingen achterwege laten of anders invullen. Dat is ten slotte aan de school zelf :). Dit is gewoon wat algemene informatie.
De oudste zat op een Reformatorische school en leerde de HC en Dordtse Leerregels uit haar hoofd, maar zelden een Bijbeltekst.