God beter leren kennen

Ds. M. Baan | Geen reacties | 01-10-2001| 00:00

Vraag

Weet u enkele tips om God nog beter te leren kennen. Ik heb het gevoel dat mijn ervaringen niet veel helpen als je ziet dat bij sommige mensen het zo gemakkelijk gaat en ik moet veel geduld hebben en doe er veel aan en het word niet anders.  Dan ga ik al snel er naar heen fluiten van 't helpt toch allemaal niet.

Antwoord

1. Wij denken wel eens, dat we God beter moeten leren kennen, terwijl we Hem helemaal nog niet kennen! Die "vergissing" kunnen we op rekening schrijvenvan ons verdorven hart en verduisterde verstand. Wat daaraan te doen is? Hetzelfde als wanneer we God wel een beetje" kennen:

2. De Schrift lezen en daarbij bidden. Ik weet, dit klinkt heel erg simpel en triviaal. Maar wanneer we ten eerste bedenken, dat God niet verplicht isons iets bekend te maken van Zichzelf en ten tweede, dat deze route door de Heere Zèlf aangewezen is, dan hebben we ook een duidelijke reden om in ons gebed op Gods eigen belofte m.bt. Zijn openbaring te pleiten.

3. Pas op met de eigen ervaring. Die bedriegt je net zo gemakkelijk als wat! Toets die eerst steeds aan de Schrift.

4. God wil Zich openbaren door Woord en Geest. Het is geen dooddoener, maar de Heere laat wèrkelijk Zijn aangezicht op deze wijze lichten!

Ds. M. Baan

Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.