Drie-eenheid
Redactie Refoweb | 16 reacties | 18-03-2016| 12:18
Vraag
Waarom is de leer van de drie-eenheid zo belangrijk geworden in de kerk? In de vroege kerk was het geen onderwerp van gesprek, in de Bijbel wordt er niet over gesproken en veel messiaans-belijdende Joden hebben ook moeite met deze leer. De leer van de drie-eenheid is pas actueel geworden in de tweede eeuw. Ik zie dat de discussies over de drie-eenheid een barrière opwerpt in de gesprekken met moslims en Joden, die beiden beweren dat het (terecht) in de Bijbel niet voorkomt. Ik sprak een messiaans-joodse predikant uit Haifa die me vertelde dat er in hun gemeente niet over werd gesproken. Het is zelfs zo dat de leer van de drie-eenheid een scheiding aanbrengt tussen christenen onderling. Dan kunnen we ons toch veel beter houden aan wat de Bijbel zegt in plaats van deze geheimenissen in een schema te willen zetten? Alleen God weet het, laten wij het dan doen met wat ons geopenbaard is.
Antwoord
Zie voor het antwoord de tag Drie-eenheid en deze url:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/15227/drie-eenheidsleer
Dit artikel is beantwoord door
Redactie Refoweb
Bijzonderheden:
Mailadres: vragen@refoweb.nl
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Moet je je eens voorstellen hoe belangrijk dit is..
Je moet bedenken dat Athanasius leefde in een tijd dat de Joden het Joodse leven onmogelijk werd gemaakt. Er zijn vele regels ingevoerd die de Joden in grote problemen brachten. Als Athanasius een dergelijke uitspraak doet is dat dan ook verdacht.
Er zijn zeker argumenten voor de leer van de drie-eenheid, maar we moeten niet vergeten dat er ook verschillende teksten in de Bijbel zijn aan te wijzen waaruit blijkt dat God de Vader hoger is dan Gods Zoon.
Het lijkt mij ook beter om hier niet te zeer een uitgesproken standpunt over in te nemen, het betreft een geheimenis, een mysterie die voor ons te groot is om te begrijpen en al zeker om in een schema te plaatsen. Het is niet voor niets dat men in Joods-messiaanse gemeente hier niet over spreekt.
Verder sluit ik me aan bij Duuk.
Hier voor de geïnteresseerde, wel een echte Messiaanse Jood die in de trinity geloofd: https://www.youtube.com/watch?v=CEKuLP0xFNQ
Alle gelovigen zijn leden van het Lichaam van Christus. Als jij stelt dat we niets met hun hebben te schaften, dan verwerp je leden van het Lichaam van Christus. Je kunt je afvragen wat kwalijker is.
Hoe kom je erbij dat dit meestal neo-evangelicale gemeenten zijn? De eerste gemeente was een messiaans Joodse gemeente.
Het is kolder om te stellen dat als je een andere kijk hebt op de drie-eenheid, dat je dan het christendom afwijst. Een nogal arrogante stelling.
Het is maar de vraag of alle gelovigen leden van het Lichaam van Christus zijn. De moslims, hindoes, joden, enz enz zijn immers ook gelovigen. Ook allemaal leden van het Lichaam van Christus? Nee, mijn inziens niet.
En jij bepaalt NIET wie er tot het lichaam van Christus behoren, dat weet alleen God. Pas op met oordelen!
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/19599/messiasbelijdende-joden-en-christendom/
Kolossenzen 2:9 Want in Hem woont heel de volheid van de Godheid lichamelijk. Voor Godheid gebruikt Paulus het Griekse woord theotēs wat overigens maar één keer voorkomt in de Bijbel.
Het gaat er om dat men dus moeite heeft met het SCHEMA drie-eenheid. Het is naar mijn idee ook niet nodig om dat in een schema te gieten zodat wij het met ons verstand kloppend gaan krijgen. Dat is Grieks denken. We kunnen het gewoon laten staat zoals het in de bijbel staat. Het is en blijft een mysterie waar we in dit leven toch nooit achter komen.
De Heere Jezus Christus is gelijk aan de Vader naar zijn goddelijke natuur, minder dan de Vader naar Zijn menselijke natuur.
Dat zegt Athanasius N.B. Dit is bijbels gefundeerd.
Hij is gekomen om de wet te vervullen, heeft daartoe het vlees van een mens aangenomen, omdat wij in Adam en ook met de daad, de wet verbroken hebben. Hij was gehoorzaam in plaats van ons.
Hij vernederde Zich en stierf de kruisdood om gerechtigheid te
verwerven, omdat geen mens daar meer aan kan voldoen, op generlei wijze.
En Hij droeg de toorn van God over de zonde. Hij was de Enige Die dat kon.
Daarom kunnen we ook alleen door Hem tot God gaan.
In de Bijbel openbaart God Zich als de Enige ware en levende God. En tegelijkertijd openbaart Hij Zich in datzelfde Woord als God de Vader Die zondaren verkiest; God de Zoon Die zondaren verlost en God de Heilige Geest Die zondaren wederbaart.
God is één God. En toch heeft niet de Vader aan het kruis gehangen maar de Zoon. Niet de Zoon is uitgestort op de Pinksterdag maar de Heilige Geest. En het is niet de Heilige Geest Die eiste dat er recht werd gedaan maar de Vader. Maar het is wel de éne God Die geen lust heeft aan de dood van zondaren maar hierin: dat zij zich bekeren en leven zullen.
(ps: bovenstaande alinea komt uit dit stukje: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/80/-hij-heeft-het-vooral-moeilijk-met-het-begrijpen-van-god-als-drie-eenheid-kunt-u/ )
Johannes 1 zegt: 1 IN den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.
3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt dat gemaakt is.
4 Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.
5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft Hetzelve niet begrepen.
Bijzonder dat Johannes hier spreekt, maar geïnspireerd door de Heilige Geest over hét Woord, waar de Heere Jezus Christus zelf mee bedoeld wordt. Hij is het Woord. Die al van eeuwigheid was.
Hier zouden we niet over moeten discussiëren. Het loopt als het ware als een rode draad door de bijbel.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Comma_Johanneum
Wat jij schrijft:
"Hier zouden we niet over moeten discussiëren. Het loopt als het ware als een rode draad door de bijbel."
Dat is dus precies wat ik meerdere keren heb gezegd.
Daar gaat het nu net niet om, of je het theologisch op een rijtje hebt.
Alhoewel het wel heel goed is als je de juiste leer kent wat de fundamentele zaken betreft, want als je dat niet op een rijtje hebt..
Geen licht in je hoofd is ook geen licht in je hart ..
Maar de moordenaar aan het kruis ontving in de genade, wedergeboorte zowel geloof met daarop dat hij gerechtvaardigd werd en ook de heiligmaking.
Dit kunnen we niet los koppelen van elkaar.
Dat is nu juist het wonder. Hij ontving het in hoofd en hart.
Dat is wat anders dan wat wij menselijk gesproken denken over alles theologisch op een rijtje hebben.
Het werk van de Vader:Joh 6:45 Ieder dan die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, komt tot Mij.
Het werk van de Heilige Geest: 1 Kor 12: 3 Ook kan niemand zeggen: Jezus is Heere, dan door de Heilige Geest
Het werk van de Zoon: Joh 6: 37 Alles wat de Vader Mij geeft, zal tot Mij komen; en wie tot Mij komt, zal Ik beslist niet uitwerpen