Spurgeon lezen
Ds. H. Paul | 14 reacties | 10-12-2015| 12:32
Vraag
Ik heb sinds twaalf jaren medicatie die mij belet te lezen. Die medicijnen zijn nu voor een kwart afgebouwd en ik ben echt verbaasd wat die medicijnen met mij gedaan hebben al die tijd. Twaalf jaar geleden kwam ik in de Gereformeerde Gemeenten en ik begin nu pas te ontdekken wat “bevindelijk” inhoudt. Ik kom niet uit deze kringen, dus ik wist het niet. Nu wel. Nou heb ik van Bunyan mogen leren dat doven gaan horen en van Spurgeon dat blinden gaan zien. Ik heb dat echt mogen leren. Nu wil ik graag wat lezen van Spurgeon (lezen gaat dus nu wat beter), maar wordt er in de Ger. Gem. ook Spurgeon gelezen? Er zit hier en daar we verschil tussen. De HEERE is goed, waarachtig goed. Ik ben zo dankbaar, ik kan wel huilen van vreugde.
De zorgverzekeringen van Care4Life
De zorgverzekeringen van Care4Life stellen de beschermwaardigheid van het leven voorop. Benieuwd hoe?
Antwoord
Beste vraagstel(ler)ster,
Wat een voorrecht, dat u weer kunt lezen. Daardoor is het mogelijk de Schriften te onderzoeken, zoals Gods Woord ons voorschrijft.
Wat de boeken van Spurgeon betreft, die bevatten veel onderwijs. Maar ze moeten wel met onderscheiding worden gelezen. Soms staan er uitdrukkingen in die verkeerd verstaan kunnen worden. Ze bevatten ook diepgaande lessen, die ter harte genomen moeten worden. Wijsheid toegewenst.
In onze gemeenten worden ze, naar mij bekend is, niet gelezen. Wel persoonlijk.
Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul
Dit artikel is beantwoord door
Ds. H. Paul
- Geboortedatum:16-07-1928
- Kerkelijke gezindte:Gereformeerde Gemeenten
- Woon/standplaats:Moerkapelle
- Status:Inactief
Bijzonderheden:
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Wat fijn dat je weer kan lezen, en die boeken bevatten idd veel onderwijs. Ikzelf zit in de ggin en daar worden ze wel gelezen.
Toch zou ik je aanraden om vooral als eerste de bijbel veel te lezen
Vrg
De preken van Spurgeon heeft God heel rijk willen zegenen. Dus wie zijn wij dan?
Ik denk dat het belangrijk en leerzaam is dat je boeken leest van verschillende personen en tijden. En niet alleen van GG dominees, of wat dan ook.
Je zult dan zien dat de kern meestal hetzelfde is, maar dat er ook over bepaalde dingen anders gedacht wordt. Je kunt hier dan (biddend) meer onderzoek naar doen.
Er zijn veel prachtige boeken van bijvoorbeeld Spurgeon, Thomas Boston, J. C Ryle, Erskine (twee broers), McCheyne, Luther, etc. etc.
"geloofd hij niet in een verwerping van eeuwigheid, wat natuurlijk wel zo is"
zou ik wat voorzichtig mee zijn. Er is wel verkiezing vanaf eeuwigheid. En de Heere laat mensen in de val waarin zij zich gestort hebben. Dat betekent niet dat de Heere van eeuwigheid mensen voor de hel bestemd heeft.
Wij hebben zelf gekozen voor het leven buiten God (waaronder de eeuwige dood valt), en God heeft mensen voor eeuwig verkoren en eruit gehaald. En Hij laat anderen in hun keuze.
Kijk maar eens hoe dat verkiezing en verwerping verschillend benoemd worden in Rom 9. Toebereid en bereid. Er staat niet: bereid heeft tot het verderf.
22 En of God, willende [Zijn] toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;
23 En opdat Hij zou bekend maken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid?
Aan de andere kant is het ook wijs dat dit in het midden gelaten wordt en gelovigen te Berea te volgen in onderzoek.
Wil je je uitspraak t.a.v. Spurgeons visie op de predestinatie eens staven met bronvermelding? Lijkt me het onderzoeken waard voor mezelf.
Teksen: Romeinen 9:6-33, 1 Thessalonicensen 5:6, Judas vers 4, Openbaring 13:8, 17:8, Johannes 10:26.
Voorbeelden: Ezau (Rom. 9:13), Farao (Rom. 9:17), Judas Iskarioth (Hand. 1:25).
Calvijn was er scherper in dat de Bijbelse lijn: “Met uitverkiezing bedoelen we het eeuwige besluit van God waarmee hij in zichzelf bepaalde wat Hij wilde dat er zou gebeuren met elk mens. Alle zijn niet op gelijke voorwaarden geschapen, maar sommige zijn voorverordineerd voor het eeuwige leven, andere voor het eeuwige verderf.” (Institutio Christianae Religionis 3. 21. 5)
Brakel: (pagina 8) http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/uploads/2010/03/w-a-brakel-van-de-eeuwige-verkiezing-en-de-verwerping-gods.pdf
"De verwerping is een voorverordinering van sommige bijzondere mensen, als met naam tot het eeuwige verderf, uit enkel vrij welbehagen, tot betoning van Gods rechtvaardigheid in hen om hun zonden te straffen"
DL1:III: En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wien Hij wil, en wanneer Hij wil (Ps. 147:19,20 / Hand. 14:16 / Hand. 16:6 en 7)
@Cees0102
http://www.digibron.nl/search/detail/012e955a4c1ed6d6966c7ad9/promotie-van-der-sluijs-op-spurgeons-theologie
http://www.refdag.nl/boeken/recensies/spurgeon_een_groot_kind_1_393291
"Spurgeon leerde de verkiezing door God, maar niet de verwerping van eeuwigheid."
„Dat heeft alles te maken met de nadruk die hij ook wil leggen op de verantwoordelijkheid van de mens. De verwerping heeft een eeuwigheidsdimensie en moet, volgens Spurgeon, niet zozeer gezien worden als een daad van God. Maar dat leidde bij hem geenszins tot een prediking van de alverzoening. Juist hij wist haarscherp te onderscheiden tussen zijn en schijn. Buiten Christus was het verloren, daar was hij heel scherp in. Hij kwam in zijn prediking héél dicht bij Dordt. Het huidige opponeren tegen de verwerping van eeuwigheid beoogt de verantwoordelijkheid van de hoorders veilig te stellen. Dit is een misverstand. Het gaat om de verantwoordelijkheid van de prediker. Als hij het Woord recht snijdt, dan komen de eeuwigheidsdimensies van de verkiezing en de verwerping openbaar. En dit gebeurde nu juist in de prediking van Spurgeon.”
http://www.digibron.nl/search/detail/a17d8c51dc8cbf4d6f60ddcb4a74ec52/c-h-spurgeon-en-calvijn
Ik vind persoonlijk dat Calvijn dit vraagstuk té wiskundig benaderd heeft. De Heere zweert dat Hij niet wil dat de zondaar verloren gaat. En dan wel stiekem een lijstje van verworpenen hebben?
Als je zit hoe de Heere Jezus Judas tot het einde toe vol liefde benaderd heeft (tot in de hof: "Vriend, waartoe zijt gij hier?"), dan is het voor mij helder: Judas gaat hier niet verloren omdat hij op het lijstje van de verworpenen staat. Maar omdat hij voor zichzelf en het geld ging.
Ik las eens een verhaal van een paar mensen die om een houtvuur heen zaten. Eén van hen was een christen. Eén van de anderen liep naar een kooi in dezelfde ruimte, waar een kanarie in zat. Hij pakte de kanarie en zei tegen de christen "zo is jouw God" en wilde de kanarie in het vuur gooien. De christen hield hem tegen en zei: "Nee, wij lopen allemaal naar het vuur, maar God houdt ons tegen". We moeten de verkiezing benaderen ná de val. En niet ervoor. Wij zijn allemaal verworpenen, (we hebben de eeuwige dood verdiend door onze val) tenzij God ons eruit haalt.
Dat geldt ook voor de Farao, Ezau, Judas en vele anderen. Zie eens hoe Kaïn na zijn moord nog liefdevol door God geroepen wordt. Ook voor hem was er genade.
De NGB art 16 houdt het op een onderscheid tussen de barmhartigheid van God en de rechtvaardigheid van God.
Men zou ook onderscheid kunnen maken tussen een positieve wilsact (verkiezen) en een negatieve wilsact van God (laten in de gevallen toestand, dat is dan de verwerping).
Maar met het discussiëren over deze zaken moeten we, zoals hierboven al gezegd, zeer voorzichtig zijn.
Overigens lijkt me dat men prima Spurgeon kan lezen, naast eerst de Bijbel en de vele anderen uit de kerkgeschiedenis (Augustinus, Thomas a Kempis, Calvijn, Teellinck etc.). Dan kan men als die van Berea zelf onderzoeken of deze dingen alzo waren. Eenzijdige oriëntatie op bepaalde personen zorgt meestal voor versmalling in het denken.
Mee eens. Calvijn is veel strikter wat dat betreft dan Luther. Altijd een moeilijk onderwerp. De Bijbel lijkt zichzelf soms tegen te spreken. God is zo onbegrijpelijk groot dat we als mensen ook niet alles moeten willen weten.
@arendsoog
Ik twijfel ook wbt Luther.
@esthervanbuuren
"misschien durf ik nu wel een preek te lezen van spergeon"
Zo moet je Spurgeon niet benaderen hoor. Alsof het een "verdachte" prediker zou zijn. Hij leerde soms andere dingen dan andere oudvaders maar dan gaat het wel over bijzaken. Zijn leer was verder zuiver hoor. En zijn preken zou ik van harte aanbevelen. De ene oudvader is wat ruimer dan de andere, maar ze wilden allemaal hetzelfde: Jezus Christus en Dien gekruisigd.
Nog wat aanraders voor je:
- Corrie ten Boom (absolute aanrader en leest heel makkelijk!)
- David Wilkerson
- Watchman Nee
Zegen!