Jezelf bevredigen

Redactie Refoweb | 31 reacties | 18-11-2015| 11:50

Vraag

Mag je jezelf bevredigen volgens de Bijbel? Ik doe het regelmatig. Alleen als ik klaar ben heb ik er na altijd een moment van afkeer. Weet iemand hoe dat kan?

ADVERTORIAL

De zorgverzekeringen van Care4Life

Waarom overstappen naar de Care4Life zorgverzekering? Lees hier over onze principiële uitsluitingen.

U bent al verzekerd vanaf € 149,10 per maand.

De zorgverzekeringen van Care4Life

Antwoord

Zie de tag 'zelfbevrediging' voor diverse relevante antwoorden.

Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
2481 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
31 reacties
VrouwkeZondernaam
18-11-2015 / 12:27
. . . . er na altijd een moment van afkeer. Net zoiets als; wanneer je net iets op hebt wat je had gestolen? Of iets wat daarop lijkt? Dat zou je toch genoeg moeten zeggen dan? God heeft seksualiteit niet bedoelt als iets voor jezelf alleen. Maar in liefdevolle verbondenheid met je wettige partner. Als je die niet hebt, mag je God vragen of Hij je die wil geven. Het wil dat doen, ook anno 2015! Heel veel Sterkte!
andrew
18-11-2015 / 13:17
"Als je die niet hebt, mag je God vragen of Hij je die wil geven". Maar ja, als je bid en je hebt of krijgt geen partner wat dan?
mortlach
18-11-2015 / 13:19
Ik heb altijd het idee dat men aangeleerd gedrag (afkeer voelen) verwart met natuurlijk gedrag.
aaapje
18-11-2015 / 14:07
Op een eerder gestelde vraag schreef kandidaat van Ginkel:

"Wat allesbepalend is, is dat je je lichaam ziet als niet van jezelf. Jouw leven komt de Heere toe! Je lichaam is een tempel van de Heilige Geest. God haat onreinheid. Dat klinkt misschien hard, maar Gods Woord spreekt een duidelijke taal, als het daarover gaat."

en:

"Paulus schrijft aan de gemeente te Korinthe: Alles wat je doet, doe het tot eer van God. Alleen al denkend aan dit Woord heb je geen bijbelse legitimatie voor je seksuele projecties."

Twee citaten uit zijn antwoord aan een vorige vraagsteller.
Ik sluit me hier van harte bij aan,

Dus als je wil doen wat Gods woord ons zegt, laat dan je verstand regeren boven je gevoel !!

Een groet en sterkte gewenst om hiermee te kunnen stoppen.
balksplinter
19-11-2015 / 12:24
Het is wel duidelijk dat de gedachten verdeeld zijn.
@aaapje: ik denk dat het voor de vraagsteller zinvoller is als hij de link heeft naar de citaten waar je op doelt. Citaten kunnen ook uit hun verband geciteerd worden. We moeten het citaat altijd in het verband zien van de vraag die eraan vooraf ging, en kunnen citaten niet zomaar één op één overzetten naar een antwoord. Bijv.
* God haat onreinheid: maar, wie zegt dat er hier sprake is van onreinheid?
* Doe alles tot eer van God: sluit dat zelfbevrediging helemaal uit, of zou je jezelf ook kunnen bevredigen waarbij je God looft en prijst voor zijn schepping en de mooie seksuele mogelijkheden die hij daarin gelegd heeft?

Mijn conclusie: voor de één is zelfbevrediging zonde, voor de ander niet. Dat is dus heel persoonlijk.
AHHK76
19-11-2015 / 19:28
Als het een verslaving is dan is het sowieso niet goed om te doen. Als het ontstaat uit het ontdekken van jezelf en het blijft daarbij.... zonder allerlei verkeerde fantasieën/beelden dan is het anders.
Als je een hele slagroomtaart in je eentje opeet, dan voel jij je waarschijnlijk na die tijd niet zo gelukkig... Je hebt eerder last van misselijkheid en een katergevoel. Een slagroomtaart is ook niet bedoeld om in alleen op te eten, het is ook niet gezond.
Zo is het ook met seksualiteit. Het is niet bedoeld voor in je eentje... Dan wordt je er niet gelukkig en blij van. Daarom is zelfbevrediging niet iets waar je blij mee kunt zijn en voor kunt danken. Het is gericht op jezelf, terwijl het daarvoor niet is bedoeld. Het is bedoeld als een samenspel binnen de veiligheid van het huwelijk.
Zelfbevrediging en porno lijken op het drinken van zout water, je krijgt er alleen maar meer dorst van en wordt niet verzadigd.
Als je er niet mee kunt stoppen, zoek dan hulp... of kijk op www.settingcaptivesfree.com
Paradiso
20-11-2015 / 09:50
AHHK76, de vergelijking met de slagroomtaart vind ik wel grappig maar niet helemaal kloppen. Want een hele slagroomtaart in je eentje is idd wat veel, zelfs met z'n tweeën ;-). Maar af en toe een puntje van de slagroomtaart in je eentje is niet zo ongezond, daar mag je volgens mij best van genieten. Dat betekent nog niet gelijk dat je verslaafd bent en hulp nodig hebt..
rotsvast
20-11-2015 / 14:48
@balksplinter:
Dat kan natuurlijk nooit: dat zelfbevrediging voor de één een zonde is en voor de ander niet! Dat zeg je toch ook niet over moord en diefstal?
Ben het helemaal met AHHK76 eens dat seksualiteit slechts binnen de veilige omheining van het huwelijk gepraktiseerd mag worden door de beide partners.
Overigens slaat die vergelijking met die slagroomtaart nergens op! Taart eten in je eentje is heerlijk, seks helaas ook.. Dat vergt dus een constante strijd. Die je biddend mag voeren!
AHHK76
20-11-2015 / 15:42
Jullie hebben gelijk dat de vergelijking van de slagroomtaart niet helemaal klopt. Want als je seksualiteit samen doet, heb je ook kans dat je misselijk wordt, namelijk als je zwanger raakt. Net als wanneer je in je eentje een slagroomtaart eet. ;-) ;-) :-) :-)
mluther
21-11-2015 / 01:10
@rotsvast Je zegt: "Dat kan natuurlijk nooit: dat zelfbevrediging voor de één een zonde is en voor de ander niet! Dat zeg je toch ook niet over moord en diefstal?
Ben het helemaal met AHHK76 eens dat seksualiteit slechts binnen de veilige omheining van het huwelijk gepraktiseerd mag worden door de beide partners."

De meningen zijn verdeeld over zelfbevrediging. Zelfbevrediging op zichzelf kan ik weinig tegen in brengen. Het punt bij zelfbevrediging is echter wel dat je iets nodig hebt om je op te winden. Of dat zonder beelden gaat waag ik te betwijfelen. De vergelijking moord en diefstal vind ik m.i. enigszins absurd.

Meer ingaand dat iets op voor de één zonde is en voor de ander niet: Er zijn dingen in het leven die voor de een zondig zijn en voor de ander niet. Zoals een vader iets voor het ene kind niet als een probleem ziet en voor het andere wel, zo kan ook God daarin Zijn weg gaan met ons persoonlijk.

De veronderstelling dat seksualiteit in het huwelijk thuishoort. Als er met seksualiteit bedoeld wordt, seks ben ik het daar grotendeels mee eens. Daar zit echter ook gelijk mijn bezwaar. Seksualiteit omvat veel meer dan alleen seks. Seksualiteit komt ook in verkeringstijd al aan de orde. Dus nee, uiteindelijk kan ik het niet eens zijn zoals het hier geformuleerd is.

Ik zou graag een vraag willen opwerpen: hoe zit het als je nooit tot een huwelijk komt? Ik ben van mening dat er soms nogal hard en ongenuanceerd geoordeeld kan worden hierover. Helaas gebeurd dat niet zelden, door de gehuwden. Het is dan naar mijn idee makkelijk praten als jezelf wel de seks en seksualiteit kan beleven. En nee, het draait niet om de seks op zich, maar alles eromheen.

Tot slot, ik denk dat het belangrijk is dat we voorzichtig zijn met oordelen. Wie denkt te staan moet oppassen dat hij niet opeens valt. Wat ook te valt is dat zoveel zonden enkel het seksuele omhelzen. Alsof er geen velen anderen zouden zijn, die niet meetellen. Het rapport van de CGK spreekt daar helder over: ‘heeft de wereld het geluk verseksualiseerd, daarvóór heeft de kerk de zonde verseksualiseerd’
rotsvast
21-11-2015 / 08:28
@mluther:
Ik snap je niet. Zelfbevrediging is zonde als je ervan uitgaat dat seks slechts binnen de veilige omheining van het huwelijk kan plaatsvinden. Als we daar niet meer van uit mogen gaan dan houdt de discussie op wat mij betreft. Dan zijn we echt op het hellende vlak beland. Over moord en diefstal kun je eventueel nog discussiëren: moorden mag soms uit zelfverdediging, diefstal wellicht als je van de honger dreigt om te komen, maar voor zelfbevrediging valt nooit een excuus te bedenken.
Dat klinkt hard maar laten we het niet makkelijker voorstellen dan het is. Velen van ons moeten ontberingen lijden om des geloofs wille. De eeuwige zaligheid is toch vele malen verkieslijker dan het kortstondige genot van de zelfbevrediging?

@AHHK76:
Wat een ontzettend flauw grapje over misselijkheid door slagroomtaart en zwangerschap!
mluther
21-11-2015 / 13:37
@rotsvast Zelfbevrediging is een seksuele handeling, maar geen seks. Wat ik in mijn vorige antwoord duidelijk probeerde te maken, dat er wel meer seksuele handelingen zijn, die buiten huwelijkse kaders plaatsvinden. Strikt genomen is zoenen bijv. een seksuele handeling. Heeft een getrouwde man die een andere vrouw zoent opeens ook overspel gedaan?

Verder vind ik het enigszins schokkend dat zelfbevrediging volgens jou niet mag, maar dat er moord en diefstal in bepaalde gevallen wel te verdedigen zijn. Volgens mij spreekt de Bijbel over moord en diefstal juist hele duidelijke taal (don't do it).

Tot slot, het gaat er niet om dat we hard zijn. Jezus heeft ons iets anders geleerd. Zoals we onszelf liefhebben, moeten we dat ook de andere hebben. Inderdaad, het eeuwige leven overstijgt alles. Echter blijven we leven in een gebroken wereld, waarin we ook als Gods kinderen vaak genoeg onderuit gaan. Het is gemakkelijk om een hard oordeel over een ander uit te spreken, maar wat heb je daaraan? Het oordeel komt niet ons toe. Vragen mogen er zijn, mogen uitgesproken worden, maar in liefde, niet in een ongekende hardheid.
aaapje
22-11-2015 / 11:51
Mluther
Je schrijft: Strikt genomen is zoenen bijv. een seksuele handeling. Heeft een getrouwde man die een andere vrouw zoent opeens ook overspel gedaan?

Ik wil hierbij opmerken dat ik het in ieder geval niet normaal vind als een getrouwde man een andere vrouw zoent, en dat zal het merendeel vinden hopelijk.

Ieder geval doet mijn man dat niet en ook andersom niet en dat wil ik graag zo houden ;-)

Verder ben ik het eens met wat rotsvast schrijft, Zelfbevrediging is zonde als je ervan uitgaat dat seks slechts binnen de veilige omheining van het huwelijk kan plaatsvinden. Als we daar niet meer van uit mogen gaan dan houdt de discussie op wat mij betreft.

Groeten en nogmaals sterkte voor de vraagsteller
mluther
22-11-2015 / 16:36
@aapje Nogmaals de vraag, is zelfbevrediging hetzelfde als seks? Met de redenatie die jij en 'rotsvast' erop nahouden mag je binnen het huwelijk klaarblijkelijk aan zelfbevrediging doen en stel je zelfbevrediging op een lijn met seks. Dat gaat mij veel te ver, niet in de laatste plaats vanwege het feit dat erbij gemeenschap sprake is van twee personen. Dat is bij zelfbevrediging niet het geval. Bijbels gezien zou ik niet al te sterke conclusies willen trekken.
aaapje
22-11-2015 / 17:45
mluther
ik zie zelfbevrediging inderdaad als seks met jezelf, en binnen het huwelijk hoef je daar als alles goed zit geen gebruik van te maken maar mag je er van genieten als man en vrouw samen zoals God het bedoeld heeft.
AHHK76
23-11-2015 / 00:08
Over die misselijkheid was ook een ontzettend flauw grapje, maar volgens mij gaat bijna iedere vergelijking/gelijkenis wel ergens mank. Dat wilde ik er eigenlijk mee zeggen...

Over zoenen met anderen mannen of dat vreemdgaan is, dat maakt verschil wat je eronder verstaat. Als ik een broer of een zwager een begroetingszoen geef is dat iets anders dan dat ik echt met iemand ga staan zoenen...

Seksualiteit is er inderdaad ook binnen verkering! En het is inderdaad heel moeilijk als je niet getrouwd bent en wel verlangt naar intimiteit... Dat is ook iets waar een taboe op rust. De meeste mensen vragen makkelijker om een glas water dan om een arm om zich heen/hug/omhelzing omdat ze zich eenzaam voelen. Dat is best ingewikkeld...

Het is waar dat wij ons druk maken over mensen die zonde doen tegen het zevende gebod. Vaak vergeten we dat roddelen en hard rijden ook zonde is...

Ik vraag me af of waarom stelen en moorden eerder discutabel zijn en zelfbevrediging niet. Als het tijdelijk is en ontstaat vanuit lichaamsverkenning dan kan het ook bij een normale ontwikkeling horen.

Als iemand geen partner heeft en het daar moeilijk mee heeft en dan soms aan zelfbevrediging doet of als iemand steelt omdat ie honger heeft, dan is dat volgens mij wel ongeveer hetzelfde. Ik zeg niet dat het dan goed is, maar wel dat we het niet erger moeten maken dan het is. In beide gevallen is bidden en de nood aan God voorleggen, beter dan zelf oplossen. Natuurlijk is voedsel nodig om in leven te blijven en seks niet. Dus de vergelijking klopt niet helemaal, maar de behoefte kan wel heel dringend aanvoelen en moeilijk te stoppen zijn. En ja dan is het wel minder schadelijk om het alleen te doen, dan ook ongewild iemand anders erin mee te nemen.

Ik denk dat het wel kan zijn dat iets voor de een anders is dan voor de ander. God kijkt niet alleen naar wat we doen, maar ook waarom we het doen... Als je goede werken doet, om door de mensen geëerd te worden, dan is dat niet goed. Dat staat duidelijk in de Bijbel. Dus het kan zijn dat 2 mensen hetzelfde vrijwilligerswerk doen en dat het voor de ene goed en de andere niet goed is, omdat de motivatie anders is.

We mogen wel daden veroordelen, maar geen mensen. Laten we daarom streng zijn voor onszelf en mild voor een ander: Want wie zonder zonde is, werpe de eerste steen...
mluther
23-11-2015 / 11:54
@AHHK76 Mooi verwoord die laatste reactie. Sluit me graag aan bij het laatste wat je schrijft.
rotsvast
23-11-2015 / 15:51
@mluther
Als zelfbevrediging geen seks is dan weet ik het niet meer! Het leidt toch tot een orgasme? Hoe seks wil je het hebben.. En omdat seks binnen het huwelijk hoort is zelfbevrediging wel degelijk een zonde.
Over wat wel en niet mag in de verkeringstijd kun je natuurlijk van mening verschillen. Een beetje 'plagen' mag in mijn ogen maar een orgasme kan natuurlijk niet.
Dit alles heeft niets met oordelen te maken maar slechts met het zuiver omgaan met God's geboden. Wij hebben wel de plicht om elkaar daar op te wijzen.
Die zogenaamde mildheid in deze zaken is zo gevaarlijk! Van een hellend vlak kun je zo moeilijk nog omhoog klauteren. Als zelfbevrediging wordt gedoogd, is het daarna de beurt aan homoseksuele handelingen. En moeten we even later goedkeuring opbrengen voor de vreemdganger.
Jeremiah
23-11-2015 / 16:00
@rotsvast

Seks is subjectief. Een natte droom is toch ook een orgasme en dat is toch ook geen seks? Zelfbevrediging is geen zonde, maar verkeerde gedachten en fantasieën wel. Daarnaast is het voor vrijgezellen ook een natuurlijke manier om je van lichamelijke spanning te ontdoen en bewaard je voor slechte gedachten die je kan krijgen als je het nalaat.
mluther
23-11-2015 / 22:37
"Als zelfbevrediging geen seks is dan weet ik het niet meer! Het leidt toch tot een orgasme? Hoe seks wil je het hebben.. En omdat seks binnen het huwelijk hoort is zelfbevrediging wel degelijk een zonde."

Een merkwaardige gedachtegang. Als er geen orgasme is, is er volgens jouw redenatie geen seks.

Aangezien jij een andere definitie hebt van wat seks is en wat niet, is het lastig verder praten. Wellicht helpt het als je deze twee Wikipedia artikelen leest:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Masturbatie
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geslachtsgemeenschap
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Onbekeerd bidden

Tot wie moet iemand die nog onbekeerd is bidden? Tot God de Vader of God de Zoon of God de Heilige Geest? Om tot God de Vader te bidden heb je Jezus nodig want buiten Hem is God een verterend vuur, ma...
2 reacties
17-11-2009

Bekommerde zielen

In “De getrouwe getuige” van Robert Murray McCheyne staat op bladzijde 14 een stukje over bekommerde zielen. Er staat dat bekommerde zielen God niet loven en eren met hun hart. Er staat wel dat ze vre...
1 reactie
17-11-2020

Gemeente zien en aanspreken

Vroeger was de Heere God (door de besnijdenis) de God van Israel. Veel Israelieten zijn toch verloren gegaan vanwege hun ongeloof. Kun je nu zeggen dat de Heere onze God is (door de doop, 1 Korinthe 1...
5 reacties
17-11-2012
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering