Roddelend familielid is ziek

Ds. H. van den Belt | Geen reacties | 15-08-2004| 00:00

Vraag

Een familielid van mij heeft vroeger veel mensen erge pijn gedaan door haar geroddel en lelijke praat over andere mensen. Nu is zij echter ernstig ziek (kanker) en wordt al maandenlang behandeld. Naar mijn weten overigens zonder veel succes. Mag ik dit zien als een straf van God? Wat zegt de Bijbel hier over? Ik denk nu zelf aan de geschiedenis van de blinde man van wie Jezus zei dat, noch hij, noch zijn ouders gezondigd hadden.

ADVERTORIAL

De zorgverzekeringen van Care4Life

Waarom overstappen naar de Care4Life zorgverzekering? Lees hier over onze principiële uitsluitingen.

U bent al verzekerd vanaf € 149,10 per maand.

De zorgverzekeringen van Care4Life

Antwoord

Laat ik in antwoord op je vraag drie opmerkingen maken en daar drie vragen bij stellen.
 
1. Roddel is de taal van de hel. De Heidelbergse Catechismus noemt deze zonde “het eigen werk van de duivel”. Kwaadspreken over een ander maakt heel veel kapot. Toch wordt deze zonde vaak als iets heel onschuldigs gezien. “Iedereen doet het toch...”. We zeggen het er soms bij: “Niet om te roddelen hoor, maar...”. Nou dan weet je wel wat er komt. Heb je bij jezelf al ontdekt hoe erg deze zonde is en hoe verleidelijk? Heb je er zelf mee te strijden of zie je de zonde alleen nog bij je familielid?
 
2. Elke ziekte is een gevolg van de zonde. Maar dan wel in algemene zin. Door de breuk met God is het lijden in de wereld gekomen en ook de dood. Wat is de zonde een verwoestende kracht hè! Als we ziek worden of op een andere manier moeten lijden, dan is er altijd alle reden om ons voor God te verootmoedigen, want ons lijden bepaalt ons bij de breuk tussen Hem en ons. Soms kan lijden ook leerzaam en confronterend zijn en dus genezend werken voor onze ziel of voor onze relaties met anderen. “Het is goed voor mij verdrukt te zijn geweest.” Hoe kijk je aan tegen het (mogelijke) lijden in je eigen leven? Zou je het met de Heere eens kunnen worden, als...
 
3. Het is gevaarlijk om een direct verband te leggen tussen een bepaalde zonde en een bepaalde ziekte als straf op die zonde. We moeten daar zelfs voorzichtig mee zijn als er een oorzakelijk verband is tussen de ziekte en de zonde, zoals bij longkanker door overmatig roken. Ook dan zullen we niet gauw zeggen: Het is nu eenmaal je eigen schuld, dan had je maar niet moeten roken... Terecht verwijs je naar het antwoord van de Heere Jezus op de vraag van de discipelen over de blindgeborene. De Heere zegt: De oorzaak van die ziekte is niet zo belangrijk, maar het doel is des te belangrijker, namelijk de eer van God in zijn genezing (Johannes 9:3). Zo kan God een ziekte die een direct of indirect gevolg is van de zonde toch gebruiken om Zijn werk in ons te doen. Laatste vraag: Bid je wel eens voor je familielid, wie weet... God is almachtig om haar lichaam en haar ziel te genezen. En: waar zou je zelf nu zijn als God jouw verdiende loon zou uitkeren? Alles is genade!
 

Lees meer artikelen over:

roddelenstraf
Dit artikel is beantwoord door

Ds. H. van den Belt

  • Geboortedatum:
    08-06-1971
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Woudenberg
  • Status:
    Inactief
42 artikelen
Ds. H. van den Belt

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Zakelijke afwikkeling van verbroken verloving

Tot mijn grote verdriet is de verloving uitgeraakt tussen mijn vriend en mij. Onze toekomstplannen kwamen totaal niet meer met elkaar overeen en er zijn tal van andere problemen bijgekomen die met nam...
3 reacties
15-08-2016

(Uit)straling van een christen

Tijdens het uitlaten van mijn hond kwam ik aan de praat met een ander baasje. We spraken over onze honden totdat dit baasje ineens vroeg of ik gelovig was en waar ik in geloofde. Ik vertelde dat ik ch...
3 reacties
15-08-2019

De evangeliën uit eerste, tweede of derde bron

Is het waar dat alleen het evangelie van Johannes uit de eerste bron is, dan wel van iemand die er zelf bij was? En de andere evangeliën dus ook de tweede of derde bron?
Geen reacties
15-08-2006
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering