De minste zijn

Ds. M.F. van Binnendijk | Geen reacties | 06-02-2015| 15:23

Vraag

Als er ergens ruzie is, waar dan ook, is het vaak zo dat er twee schuld hebben. Wat is dan de beste manier om tot een oplossing te komen? Moeten wij als christenen de minste zijn? Dus dan zal je over jezelf heen moeten stappen. Is het dan wel goed om bijvoorbeeld je excuses aan te bieden, terwijl je het er eigenlijk er niet mee eens bent? Is dan deze zelfverloochening op zijn plaats? Als beide partijen op elkaar wachten totdat een van beiden begint met het bijleggen van de ruzie, kan dit heel lang duren. Wat zegt de Bijbel hier over?

ADVERTORIAL

De zorgverzekeringen van Care4Life

Waarom overstappen naar de Care4Life zorgverzekering? Lees hier over onze principiële uitsluitingen.

U bent al verzekerd vanaf € 149,10 per maand.

De zorgverzekeringen van Care4Life

Antwoord

Ik weet niet of ruzie altijd tweezijdig is. “Waar twee huilen hebben twee schuld”, of “geen rook zonder vuur” vind ik bepaald versluierende uitspraken. Wanneer ergens iemand iets doet wat een ander kwets of irriteert of boos maakt -oorzaak tot meningsverschil, conflict, ruzie, oorlog- is het doorgaans eenzijdig in ontstaan, maar de ruzie zelf kan tweezijdig worden in de uitwerking.
 
Het lijkt mij veel zinvoller te zien hoe een geschil opgelost wordt. De Bijbel spreekt hierbij o.a. over de ander wang (1) en over zeventig maal zeven maal (2). Dat betekent: boven verwachting (1) en bovenmate (2). Het is doorgaans een trek van trots en hoogmoed in onze menselijke natuur om niet de de eerste stap te willen zetten. “Zolang hij/zij niet..., dan zal ik...”. Het gelijk naar je eigen kant toe trekken, zelfs áls je gelijk hebt.
 
Je kunt wel zoeken/kijken naar de oorzaak (wat iemand gedaan heeft) en daarbij allerlei redenen bedenken wie wel of niet gelijk heeft, of wie de eerste stap moet zetten, hoe en waarom. Maar je zou ook juist eens naar het gevolg kunnen kijken: waarom sleept een ruzie zich zo lang voort, soms wel dertig of veertig jaar? Is dat het je allemaal waard?
 
Kortom, in Bijbelse lijn ben jíj de eerste en daarom de held. Want “wie zichzelf overwint is sterker dan wie een stad inneemt.” De keerzijde is dat je een gevangene wordt van je eigen wrok. Zie ook: Lukas 6:29 en Mattheus 18:21-22.
 
Ds. M. F. van Binnendijk,
Rotterdam

Lees meer artikelen over:

excusesminstezelfverloochening
Dit artikel is beantwoord door

Ds. M.F. van Binnendijk

  • Geboortedatum:
    30-11-1963
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Stadskanaal
  • Status:
    Actief
171 artikelen
Ds. M.F. van Binnendijk

Bijzonderheden:

Lees ook: het weblog 'Dominee in de bajes'


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

(...) Maar hoe zit het nu met die angst dat ik niet genoeg voor hem voel. (...)

Ik las in een boekje iets over eigen liefde en echte liefde. Eigenliefde als je iets van de ander krijgt en echte liefde om iets wat je mooi vindt in de ander. Nu zit ik hier erg mee. Ik heb het gevoe...
Geen reacties
06-02-2008

Hooglied: allegorisch, letterlijk of typologisch lezen

Mag je Hooglied alleen maar allegorisch lezen?
Geen reacties
06-02-2007

Zondekennis is bedoeld om tot Christus te brengen

Aan ds. C. Harinck. Dank u wel voor uw bemoedigende antwoord over mijn roomse hart. Mag ik hierover nog één vraag stellen? U schrijft: “Daarom: Indien je met je gehele hart naar de verlossing in Ch...
Geen reacties
06-02-2009
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering