Zalving(en) van Jezus
Ds. A.A.F. van de Weg | 1 reactie | 17-01-2015| 10:57
Vraag
Pas las ik de verhalen van de zalving van Jezus in Mattheüs 26, Markus 14, Lukas 7 en Johannes 12. Hierdoor raakte ik enorm in de war, want het is enorm paradoxaal en gaat sterk tegen mijn gevoel van logica in. Je zou op het eerste gezicht zeggen dat het over dezelfde geschiedenis gaat, maar de details schijnen zo tegenstrijdig, dat je zelfs aan twee verschillende geschiedenissen gaat denken, maar dat lijkt ook weer erg ver gezocht.
Zomaar enkele voorbeelden: in het ene Evangelie wordt gesproken van een zondares, in het andere geval van de gelovige Maria (de zus van Martha die aan Jezus' voeten zat en “het goede deel heeft gekozen”). In Lukas 7 eet Jezus met Zijn discipelen bij Simon de Farizeeër, en het antwoord van Jezus aan hem lijkt een verwijt te suggereren. In andere evangeliën gaat het over Simon de melaatse. Logisch dat hij Jezus geen kus gaf. In Markus waren er sommigen die de vrouw de 'verspilling' van de zalf zeer kwalijk namen, in Johannes gaat het over “een van Zijn discipelen”, Judas. Het verhaal is in Lukas totaal anders in de chronologie geplaatst dan in andere evangeliën.
Kan iemand hier mij mee helpen, want ik zit er echt mee in mijn maag.
Antwoord
Beste vraagsteller/stelster,
Je vraag is duidelijk. Bij oppervlakkige lezing vallen er veel verschillen op. Jij verbindt daaraan niet de conclusie dat er sprake zou zijn van twee verschillende geschiedenissen, maar dat is juist wel het geval. Er is in Lukas 7 sprake van een zelfstandige geschiedenis. Ik zal, met behulp van het commentaar van J. Van Bruggen op Lucas, een aantal argumenten geven.
1. De punten van overeenstemming met de andere geschiedenis van de zalving zijn slechts algemeen.
2. De naam van de gastheer (Simon) kwam meer voor en er zijn eigenschappen die de ene Simon onderscheiden van de andere (Lukas: Simon de farizeeër; Mattheus/Markus: Simon de melaatse).
3. Juist de specifieke verschillen zijn opvallend en markerend. In plaats, tijd, persoon en omstandigheden verschilt de geschiedenis uit Lukas van dat bij de andere evangelisten.
a. Lukas: Galilea; andere evangelisten: Bethanië in Judea.
b. Lukas: voor de laatste reis van Jezus; andere evangelisten: zes dagen voor het laatste pascha.
c. Lukas: een zondares; andere evangelisten: de vrouw Maria.
d. Lukas: overvloedige tranen die de voeten natmaken en het kussen van die voeten; andere evangelisten: geen vermelding daarvan.
e. Lukas: reactie van een farizeeër; andere evangelisten: kritiek van Judas en de discipelen.
f. Lukas: thematiek van vergeving; andere evangelisten: thematiek van de naderende begrafenis van Jezus.
Ik hoop dat je met deze argumenten wat verder komt.
Met hartelijke groet,
Ds. A. A. F. van de Weg
Dit artikel is beantwoord door
Ds. A.A.F. van de Weg
- Geboortedatum:09-03-1984
- Kerkelijke gezindte:Hersteld Hervormd
- Woon/standplaats:Apeldoorn
- Status:Inactief
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Maar dit was de bijnaam van deze Simon, zoals in punt 2 van de beantwoording gesteld. Wellicht was hij genezen van zijn melaatsheid. Want als hij nog melaats zou zijn, had hij geen maaltijd aan kunnen en mogen richten.