Hoogbegaafd zoontje
Redactie Refoweb | 14 reacties | 11-04-2014| 11:48
Vraag
Ons zoontje dat enigszins versneld in groep 3 zit, is hoogbegaafd en heeft grote problemen op school. Zo groot zelfs, dat hij steeds meer gefrustreerd raakt en meer weet hoe hij zijn gevoelens kwijt kan. Zelfs schreeuwen, wegrennen en boze buien op school. Terwijl het eigenlijk een zeer spontaan kind is dat andere kinderen kan enthousiasmeren. Nu een kind dat denkt dat niemand hem meer bijzonder of leuk vindt. Hij zit op een School met de Bijbel, wat wij erg fijn vinden want wat wij het allerbelangrijkste vinden is dat hij het Woord van God op school ook meekrijgt. Hij is ook erg met het geloof bezig en legt zelfs enorme verbanden die er in de Bijbel zijn, weet het wanneer er verhalen niet kloppen in kinderbijbels en leest zelfs bewust uit de Statenvertaling, zoekt hier dingen in op etc. Maar hij is erg ongelukkig op school en de school geeft aan eigenlijk geen ervaring te hebben met hoogbegaafdheid en weet niet echt hoe ze het aan moeten pakken, al proberen ze wel te compacten en te verrijken. Dit kan niet veel langer zo, want anders wordt ons zoontje alleen maar zeer ongelukkig. Nu zijn we ook aan het rondkijken in de buurt voor een andere school of een plusklas. We hebben nu wel een school op 10 km. afstand gevonden die hoogbegaafden onderwijs biedt, wat ons wat onderwijs betreft helemaal goed lijkt voor ons zoontje. Maar het is een open christelijk school en dat is eigenlijk niet wat wij willen. Nu hebben wij nog twee kindjes, van wie er een van 4 jaar ook op school zit. Wij hebben een groot vermoeden dat zij ook hoogbegaafd zijn en ons kindje van 4 raakt ook erg gedemotiveerd op school. Dus wij weten niet meer wat we moeten doen. Wij dachten altijd dat kinderen naar de basisschool wel gewoon goed zou gaan, maar niets is minder waar voor ons. Heel graag uw advies? Ook een vraag is of er een lijst bestaat met alle ‘gereformeerde’ scholen die er in Nederland bestaan, zodat wij kunnen kijken wat er in de buurt is? Alvast erg bedankt voor uw reactie.
Antwoord
Zie de tag 'Hoogbegaafdheid'.
Dit artikel is beantwoord door
Redactie Refoweb
Bijzonderheden:
Mailadres: vragen@refoweb.nl
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Uiteindelijk zelfs praten over dood willen zijn.
Op hun school was veel aandacht voor leerlingen met leermoeilijkheden, maar niet voor hoogbegaafden. We hebben onze 2e zoon laten veranderen van school (liep bij artsen vanwege problemen waarvan de oorzaak psychisch was) en dat ging al wel beter.
Hij werd elke week getest wat hij al wist, en hoefde dan geen rijen sommen te maken die hij al snapte. Hij kreeg een aangepast leerprogramma, wat hem wel in een uitzonderingspositie bracht, maar de docenten konden hier goed mee omgaan, en dus de andere leerlingen ook. Dat bracht al verbetering. Nu beiden op het gymnasium zitten temidden van allemaal 'stuudjes', komen ze tot ontplooiing.
Zoek hulp, ik weet niet of 'Goochem' nog bestaat.
Hoe slim ze ook zijn, ze hebben óók extra aandacht nodig om dit in goede banen te leiden.
@Gerard: hoe waar ook dat ook HB kinderen zondig zijn, het is altijd goed en noodzakelijk om naar de reden achter het gedrag te zoeken. Met allen de constatering dat bepaald gedrag zondig is, kom je er niet. Deze kinderen hebben hulp nodig.
Helemaal mee eens dat de kinderen hulp nodig hebben, elk kind heeft dat. Elk kind heeft zijn eigen specifieke dingen. HB is een van de variaties daarvan. Ik begrijp niet goed welke gedachte er achter zit dat het besef dat bepaald gedrag zondig is bijzaak is.
Ik heb altijd geleerd dat je je mond moet houden als je ergens geen verstand van hebt, want je zet jezelf voor schut en je helpt er niemand mee.
Het moet me wel van het hart dat deze school zich er wat gemakkelijk van afmaakt. Over hoogbegaafdheid is al jaren veel bekend. Geen ervaring met hoogbegaafdheid is een slap excuus. Het zou de school sieren om dan de ontbrekende expertise in huis te halen (bijv. bij hun begeleidingsdienst). Nu lijkt het erop dat de school zich verschuilt achter onmacht terwijl het om onwil gaat (om zich in te zetten voor uw zoontje).
Als een kind bepaald ongewenst gedrag vertoont zoals hierboven beschreven, dan heeft dat ALTIJD een bepaalde frustratie als oorzaak. Dat op zich is natuurlijk geen zonde.
Pas als een kind doelbewust bepaald gedrag vertoont met als doel om vervelend te gaan doen, dan kun je een beroep doen op het geweten van een kind. Maar niet op de leeftijd van een jaar of 6, dan zijn ze ouder. En zelfs dan is het veel beter te zoeken naar de oorzaak van het gedrag in plaats van primair te reageren.
Bovendien lijkt het me juist goed dat temidden van de (extra) onzekerheden, grenzen zettten juist prettig is voor een kind. Dat houdt geenszins in dat je het kind niet zou helpen, het dingen geeft waar het mee bezig kan zijn die bij hem or haar passen en dergelijke. Uiteraard is dat goed, dat lijkt me geen vraag.
Waar het kind het meest mee geholpen is dat het leert om te gaan met zijn eigenschappen en het niet afhankelijk te maken van de omgeving of hoe anderen er op reageren. Als je iemand in een slachtofferrol drukt ontneem je iemand dat. Als je iemand integendeel juist leert dat hij of zelf daar zelf invloed op kan hebben (afhankelijk van wat de leeftijd toestaat uiteraard) dan is hij of zij daar juist mee geholpen. Uiteraard met alle liefde en zachtmoedigheid, die past bij de leeftijd en aard van het kind, niet met harde hand.
Overigens kan het zij dat ik het kind wat ouder had ingeschat dan het is. Groep 3 hier betekent een jaar of 10-11
Dit kind zat eerder in groep 3 ivm hoogbegaafdheid en is dus: 5/6 jaar
Zo'n kind reageert nog vanuit zichzelf. Als het normaal een goed functionerend kind was en nu niet meer dan betekent dit dus niet dat het kind moet veranderen. Het betekent dat de school passend onderwijs moet bieden en/of dat de ouders anders/passend onderwijs moeten zoeken.
Dat een kind leert om goed om te gaan met zijn eigenschappen komt pas als het een stuk ouder is...!
Ik ken verschillende kinderen die vanwege HB van groep 1 naar groep 3 gingen, maar vervolgens in groep 3 bleven zitten, omdat ze het emotioneel niet aankonden (net als uw zoontje). Deze kinderen zitten of zaten wél op een school die bekend is met HB en daar ook alle zorg voor krijgen/kregen. Verandering van school behoeft dus geen absolute verbetering te brengen. Het lijkt me goed u daar van te voren op in te stellen.
Veel wijsheid toegewenst in de opvoeding!
Ik denk dat de frustratie zit in het feit dat hij niet aansluit bij de oudere groep kinderen. Een jaar in een kinderleven scheelt al heel veel!
Ik heb vaker gezien dat ouders hun kinderen een klas (of meer) lieten overslaan en zo'n kind komt zichzelf altijd tegen, op een akelige manier. Want als 10 jarige in een brugklas jezelf te moeten handhaven, valt niet mee. En als 16 jarige naar de uni, ook niet.
Dus wij zijn terugkijkend, heel blij en hijzelf ook! dat we hem op normale snelheid de scholen hebben laten doorlopen. Hij deed het fluitend.
Een ding wel: hij hoefde nooit moeite te doen, zelfs op het gymnasium besteedde hij relatief weinig tijd aan huiswerk. Totdat hij ging studeren, toen kwam hij erachter dat het hem niet meer aan kwam waaien en hij wel degelijk onderzoek moest gaan doen en ECHT studeren.
Beste ouder, ga zo "gewoon" mogelijk met uw kind om en maak van hem niet iets bijzonders door hem op een school met hoogbegaafden te doen. De Heere heeft dit kind veel gaven en talenten gegeven, leer hem daar op een verantwoorde wijze mee te woekeren.
Veel wijsheid bij het opvoeden toegewenst!
Ieder kind is immers anders. Wel vraagt ook een hoogbegaafd kind om specifieke begeleiding. Een orthopedagoog of een consultant voor hoogbegaafden kan je misschien verder helpen.
Zie lastig gedrag van een kind altijd als een hulpvraag.
Zelf heb ik groep 5 overgeslagen, en er nooit problemen mee gehad, juist alleen maar plezier van. Als 10 jarige in een brugklas handhaven kan echt wel, is mij ook gelukt! Nogmaals, als je er emotioneel ook aan toe bent, dan geeft versnellen echt geen problemen!
Bij onze basisschool wordt gebruik gemaakt van het bureau Antraciet voor advies bij hoogbegaafde leerlingen. Wij hebben ook voor 1 van onze kinderen die in groep 4 zit (en een groep over geslagen heeft) een gesprek gehad met een medewerker van dit bureau, met de juf en bovenbouw begeleider. (http://www.antraciet.com). Het gaat heel goed met onze dochter in groep 4, ze krijgt veel plus werk en hoeft niet alles met de klas mee te doen. Ze loopt in deze klas ook weer heel erg voor, maar wij hebben er nooit spijt van gehad om een groep te versnellen, want daar was ze echt aan toe. Uit de testen van het leerlingvolgsysteem Memelink, toen ze 4,5 jaar was, kwam al naar voren dat ze functioneerde als een 6 jarige.
Ga wel wat ondernemen voor je kinderen, want dat is veel beter dan maar een beetje aanmodderen. Want anders ligt het onderpresteren zeker op de loer.
Wanneer je wil, dan mag je gerust met ons mailen (mailadres bij de redactie bekend)