Anticonceptie na keizersnee

drs. N. Wolswinkel | 10 reacties | 07-04-2014| 10:33

Vraag

Na een keizersnee wordt mij door de gynaecoloog en verloskundige dringend afgeraden het eerste jaar zwanger te worden. Dit omdat de buikwond eerst helemaal goed moet genezen en dit niet goed kan als door een nieuwe zwangerschap alles al snel weer wordt 'opgerekt' in de buik. Wij vinden het een moeilijke afweging of bovenstaande een goede (medische) reden is vanuit bijbels oogpunt om anticonceptie te gaan gebruiken. I.v.m. het geven van borstvoeding is het ook lastig via het letten op m'n cyclus als het ware de anticonceptie te regelen omdat de menstruatie uitblijft. Hoe kunnen we hier het beste mee omgaan?

ADVERTORIAL

De zorgverzekeringen van Care4Life

De zorgverzekeringen van Care4Life stellen de beschermwaardigheid van het leven voorop. Benieuwd hoe?

Lees hier meer over onze principiële uitsluitingen.

De zorgverzekeringen van Care4Life

Antwoord

Een paar opmerkingen bij deze vraag.

Wanneer een gynaecoloog adviseert de eerste tijd niet zwanger te worden is dat nooit absoluut. Maar hij zegt het niet voor niets. Hoe sneller zwanger, hoe minder goed de wond hersteld is en hoe groter de kans op problemen. Maar het  is altijd praten over kansen. Ook na een jaar kunnen er problemen optreden, maar de kans erop is kleiner.

Je moet je dan de vraag stellen op welke manier je er voor gaat zorgen dat je niet zwanger wordt, wanneer je de opmerkingen van de gynaecoloog serieus wilt nemen.

De mogelijkheden: algehele onthouding (lijkt in ieder geval geen bijbelse opdracht; van seks mag je genieten), periodieke onthouding (lastig bij borstvoeding; daar tegenover staat dat de kans op zwangerschap bij volledige borstvoeding klein is), condoomgebruik, pilgebruik.

Vuistregel 1: Wat je ook doet, het is altijd ingrijpen tegen de natuur. Dat geldt voor algehele onthouding en dat geldt voor pilgebruik. Dat periodieke onthouding natuurlijker is dan pilgebruik... ik vraag het me af, beide zijn onnatuurlijk.

Vuistregel 2: Hoe ‘harder’ de reden is om niet zwanger te worden, hoe effectiever de methode moet zijn.

Welke methode je het meest aanspreekt: daar moeten jullie samen een keus in maken, maar ten diepste is er geen principieel verschil in alle methoden die de conceptie tegen gaan. Periodieke onthouding is ook een manier om de conceptie tegen te gaan.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

keizersnedevoorbehoedsmiddel
Dit artikel is beantwoord door

drs. N. Wolswinkel

  • Geboortedatum:
    02-02-1957
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
331 artikelen
drs. N. Wolswinkel

Bijzonderheden:

Huisarts


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
10 reacties
Hanna
07-04-2014 / 10:49
de huisarts schrijft;
daar tegenover staat dat de kans op zwangerschap bij volledige borstvoeding klein is.

wat is klein? ondanks dat onze oudste volledige borstvoeding kreeg, werd ik na 3 maanden zwanger van onze tweede.
en met mij nog vele anderen!

dit zou ik dus zeker niet toepassen als je vanwege doktersadvies echt het eerste jaar niet zwanger mag worden!

sterkte in je beslissing, deze dingen zijn niet makkelijk, en ook heel persoonlijk.
AHHK76
07-04-2014 / 12:14
Ik ben ook tijdens een borstvoedingsperiode zwanger geworden, dus ik wil je echt adviseren om voorzichtig te zijn. Er is geen enkel voorbehoedsmiddel 100 % safe. Of het nu de pil is of condoomgebruik...
Maar ik vind wel dat je je verantwoordelijkheid moet nemen en dus gebruik moet maken hiervan. Dit omdat je niet roekeloos mag zijn. Want als jouw lichaam niet klaar is voor de zwangerschap dan is een zwangerschap gevaarlijk en als dat mis gaat, daar is niemand bij gebaat. Natuurlijk is dat min of meer een ingrijpen in de natuur, maar dat is een keizersnede toch ook!?
Sterkte en wijsheid en herstel toegewenst...
joar
07-04-2014 / 15:56
Over borstvoeding en vruchtbaarheid vind je hier aanvullende en betrouwbare info: http://www.borstvoeding.com/aanverwant/vruchtbaarheid/vbh.html. Met als herhaling geen enkel middel is 100% betrouwbaar als anticonceptie.

Hier trouwens ook zwanger geraakt tijdens de borstvoeding, maar toen was de oudste alweer 2 jaar :).

En ik denk dat de vraag is: hoe ga je om met gezinsvorming en seksualiteit versus de verantwoordelijkheid die God je geeft over je eigen lichaam. Iemand schreef al terecht: we mogen niet roekeloos zijn.

Worstel in gebed: daar vind je het antwoord voor jullie!
dhlj
07-04-2014 / 16:53
Inderdaad, het is al gezegd. Je mag niet roekeloos zijn, je moet je verantwoordelijkheid nemen. De gyn zegt zulke dingen niet voor niets, het is echt een medisch advies. Ze hebben bij mij ook gezegd na de bevalling van de derde dat ik ook de eerste twee, liefst drie jaar, niet zwanger moest worden. Dit ivm ernstige bekkeninstabiliteit en alle gevolgen daarna.
Leg het voor aan de Heere, Hij weet waarom je evt. voorbehoedsmiddelen gebruikt. Het is een moeilijke beslissing, maar ken de Heere daar ook in. Sterkte en een voorspoedig herstel toegewenst.
Dorah
08-04-2014 / 18:25
Inderdaad: wat je ook kiest; je grijpt in tegen de natuur. Datzelfde geldt voor een keizersnede. Als daarvoor gekozen is (ook al was het noodzakelijk, het blijft een keuze), dan denk ik dat je ook de gevolgen daarvan zult moeten dragen. Kies je ervoor om een advies op te volgen? Dan zul je de gevolgen daarvan moeten leren verdragen. Kies je ervoor om dat niet te doen, dan kies je voor de mogelijke gevolgen van die keuze. De perfecte keuze bestaat niet, ook niet met een hand op de Bijbel.
God heeft ons verstand te geven om met zulke dingen om te gaan. Niet alles staat letterlijk in de Bijbel, zo ook niet een geval als dit.
juni
09-04-2014 / 20:41
samen gaan leven als en vrijgezel.
de Heere alles vragen in deze situatie,wat een kruis kan zijn,om Hem daardoor veel meer te benodigen,dan u daarvoor deed.

meest van de tijd moeten ,hoe dan ook, de lusten door kunnen gaan.Zere buik of niet.

en de Heere de anticonseptie zowat zegenen

samen niks doen tot u genezen bent is toch Bijbels?

in uw situatie?

dat wist mn opa al!en zijn schoonvader,dus nog verder in de tijd!

jezelf er voor over hebben,met Gods hulp.
AHHK76
09-04-2014 / 23:19
Juni, ik begrijp jouw reactie. Maar volgens mij is dit toch niet Bijbels te onderbouwen... Want Paulus, die zelf vrijgezel was, schrijft in 1 Korinthe 7 : 5 : Onttrekt u elkander niet, tenzij dan met beider toestemming voor een tijd, opdat gij u tot vasten en bidden moogt verledigen; en komt wederom bijeen, opdat u de satan niet verzoeke, omdat gij u niet kunt onthouden.
naam
11-04-2014 / 13:59
In hoeverre is het zo dat je na een keizersnede het eerste jaar om medische redenen niet zwanger mag worden??
Volgens sommige deskundigen is de wond goed genoeg genezen als je zwangerschap verder gevorderd is en is het nooit wetenschappelijk aangetoond dat het gevaarlijk is.
Op de site van de NVOG staat dat er geen bezwaar is om snel opnieuw zwanger te raken.

Volgens mij zijn de adviezen nogal verschillend. Bij mij adviseerden ze namelijk ook om een jaar te wachten.

Ps. volledige borstvoeding is nooit betrouwbare anticonceptie. Hier ook zwanger van de 2e (heel welkom overigs) bij volledige borstvoeding, incl. nog 1 nachtvoeding.
John61
11-04-2014 / 15:08
Ik juich het toe dat drs. Wolswinkel afrekent met de veronderstelling dat onthouding en andere vormen van natuurlijke anticonceptie een ander doel zouden dienen dan elke andere vorm van anticonceptie. Alle methoden hebben het voorkomen van zwangerschap tot doel. De gedachte dat natuurlijke anticonceptie Bijbels is en andere vormen van anticonceptie dus niet is dan ook niet langer houdbaar. Deze moralistische meetlat kan eindelijk in de prullenbak.
naam
11-04-2014 / 15:33
@John61; het doel is inderdaad hetzelfde.
Maar dat wil niet zeggen dat de manier waarop je een doel bereikt hetzelfde is. (in heel veel dingen in het leven maakt het namelijk nogal uit op welke manier je een doel bereikt).
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Aderontsteking

Ik heb een aderontsteking in mijn been. Wat kun je daar het beste aan doen, wel veel beweging of juist niet? De berichten op internet zijn nogal tegenstrijdig. Hoe lang kan het duren en is het gevaarl...
Geen reacties
07-04-2016

Tegen Opwekking

Ik vraag me al een tijdje af waarom mensen zo tegen Opwekking o.i.d. zijn qua tekst. Ik heb het even niet over de manier waarop het gezongen wordt. Er stond thuis een cd aan en er kwam een liedje op w...
5 reacties
07-04-2015

Lichamelijke intimiteit

Ik ben vaak bang in verkering bij lichamelijke intimiteit dat het dan niet om mij gaat, maar dat de man zich moet ontladen. Waar komt dit gevoel vandaan? En hoe kan ik hier in groeien?
Geen reacties
07-04-2008
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering