Huurlingen in HHK
Ds. A.J. Schalkoort | 35 reacties | 12-12-2013| 10:24
Vraag
Ik ben lid van een HHK-gemeente en sinds enige tijd hebben wij voor het eerst een predikant. Dit was mogelijk omdat de gemeente sinds haar ontstaan in 2004 sterk is gegroeid. De gemeenteleden komen van oorsprong uit enkele kerken die tot de Gereformeerde Bond behoorden en niet zozeer tot de stroming van het Gekrookte Riet. In de loop der jaren ben ik het oude, vertrouwde hervormde geluid wat ik binnen mijn oude kerk hoorde minder gaan opmerken; er worden namelijk (sinds wij een eigen predikant hebben) steeds minder voorgangers vanuit de gehele breedte van de kerk uitgenodigd, wel steeds vaker predikanten die tot de rechterflank van de kerk worden gerekend. Deze ontwikkeling is sterk toegenomen sinds we een eigen predikant hebben. Nu wil ik het niet hebben over liggingsverschillen. Bovenstaand schrijf ik puur als achtergrond om het volgende in te leiden: Gisteren zei onze predikant dat er ook binnen de HHK "huurlingen" zijn. Zo noemde hij voorgangers die in zijn optiek een vals evangelie brengen en zij moeten daarom als huurlingen worden aangemerkt omdat ze niet het evangelie van de Goede Herder brengen. Hij zei dat het kan gebeuren dat gemeenteleden thuis blijven omdat ze niet onder het gehoor van een "huurling " willen zitten en zei dat ze dit vooral bespreekbaar moeten maken in de gemeente en bij de kerkenraad. Het kwam op mij over als dat onze predikant een zekere hetze in de gemeente wil veroorzaken en vooral de kerkenraad onder druk wil zetten om zo vooral maar predikanten uit te nodigen die liggen in de lijn van de vroegere Gekrookte Riet-beweging. Deze ontwikkeling baart mij zorgen. Als deze beweging zich voortzet is het niet meer de kerk waar ik in ben opgegroeid. Ik vraag me af wat ik hier mee moet. Kunt u mij een advies geven?
De zorgverzekeringen van Care4Life
De zorgverzekeringen van Care4Life stellen de beschermwaardigheid van het leven voorop. Benieuwd hoe?
Antwoord
Bij het lezen van je vraag en opmerkingen wil ik een aantal vragen stellen ter verduidelijking. Is jullie predikant als kandidaat beroepen, of iemand die al meerdere gemeenten heeft gediend? Is de predikant, nadat hij in de gemeente bevestigd werd, anders gaan preken? Is de kerkenraad die nu leiding geeft van dezelfde ligging als in 2004? Van sommige kandidaten is bekend dat ze eigenwijs zijn en denken een hele gemeente naar hun eigen hand te kunnen zetten. Ook kunnen kerkenraden na verloop van tijd van kleur veranderd zijn waardoor predikanten of kandidaten van dezelfde kleur beroepen worden.
Hoe dan ook, het is nogal wat als je –zoals jullie predikant- meent het recht te hebben anderen in hetzelfde kerkverband uit te maken voor een huurling en dat ook nog eens openlijk vanaf de kansel verkondigt. Heeft de predikant de zgn. huurlingen persoonlijk gesproken van te voren? En aan wat voor voorwaarden moet een predikant voldoen wil hij geen huurling zijn? Zijn dat wat uiterlijkheden, tradities, taalgebruik? Ik vrees dat het daar vooral om gaat. Helaas is deze predikant bezig te polariseren en gaat hij voorbij aan zijn eigenlijke taak, namelijk om de Christus en Dien gekruisigd te verkondigen. Ik kan me voorstellen dat je je zorgen hierover maakt.
Hoe hiermee om te gaan? Het is goed de kerkenraad hierop aan te spreken. Waar staat de kerkenraad zelf voor? Wij moeten oppassen voor uitersten ter linker of ter rechterzijde. Niet wat licht of zwaar is en waar we lekker bij voelen redt ons, maar wat waar is. Wat naar de Schriften is en toegepast door de Heilige Geest, bewaart ons voor uitersten. Dan gaat het om het hart van het evangelie, namelijk Jezus Christus en Dien gekruisigd. De rechtvaardiging van de goddelozen door het geloof. Daar mogen we elkaar op aan spreken. Als er mensen zijn die net als Aquilla en Priscilla de predikant bescheidenlijker de weg mogen uit leggen en als de predikant bereid is daar gehoor aan te geven, wat zal dat een zegen zijn voor de gemeente. Bovenal mag er zeker het gebed zijn tot de Heere de Koning van de Kerk, dat al Zijn knechten in alle getrouwheid het Woord Gods zullen verkondigen. Dan zullen er altijd wel verschillen zijn in bijzaken, maar in de hoofdzaak is er overeenstemming.
Ds. A. J. Schalkoort
Dit artikel is beantwoord door
Ds. A.J. Schalkoort
- Geboortedatum:05-10-1948
- Kerkelijke gezindte:Hersteld Hervormd
- Woon/standplaats:Lunteren
- Status:Actief
Bijzonderheden:
Emeritus-predikant
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
net of u in en vreemde kerk zit. echt naar voor u.
k,zat eens doordeweeks in zo,n hhk kerk,toen zei de hhk. ds. de hel ligt geplaveit met dominees.
maar hij zegt er niet bij niet wie dat zijn....
en als je daar zelf geen verstand van hebt,k,zal je vertellen dat je wenste geen zenuwen te hebben''
op zo,n moment
.Zeker voor en'' dit doener'' en een ''dat laten''...achtergrond persoon.k,zou door de bank heen bibberen..Ik wil ook zo graag iets vertrouwds horen,dus kan u vragensteller, daarin goed begrijpen,hoe pijnlijk dat is.
k,hoop voor u,dat uw kerkeraad een oplossing heeft.Zodat u zich weer thuis voelt in uw kerk.
Hoeveel huurlingen vallen er af ?
Wat een trieste vertoning. Zou het nog ooit stoppen ?
Sommige dominees kunnen stuitende uitspraken doen, waarvan u er één omschrijft. Ik zou er een gesprek over aangaan met uw predikant. Blijkbaar vindt hij zichzelf geen huurling en denkt hij dat hij de enige waarheid preekt. Dat zijn kleur de enige juiste is. Zwart/wit dus..
Ik snap heel goed dat u daar mee zit en dat u zich niet meer thuis voelt.
Ik heb dit zelf ook zo ervaren, alleen dan doordat onze kerkenraad allelei regeltjes en wetjes ging opstellen voor vrijwilligers. Ze mochten dit niet en dat moesten ze juist... stuitend! Er zijn toen meerdere mensen komen praten bij de kerkenraad met als gevolg dat die wetjes en regeltjes dus aangepast zijn. Ga dus praten en doe uw mond open! En bedenk dat je het niet persé eens hoeft te zijn met de predikant. Ook hij kan er flink naast zitten met zijn gedrag. Blijf u vrij voelen om te zijn wie u bent, hou uw kijk op zaken vast als ze bijbels zijn en laat zien dat u wel ruimte kunt geven voor de verschillende kleuren.
Bij het ontstaan in 2004 van de HHK is nagenoeg alle gemeenten die tot Het Gekrookte Riet werden gerekend opgegaan in dit kerkverband. Om die reden zijn de benamingen ‘gekrookte rietgemeente’ en ‘gekrookte rietpredikant’ in onbruik geraakt. De constatering van vraagsteller is dus juist maar blijkbaar niet haar richting.
Humor kon ik haar nooit ontzeggen.
hebben zij soms geen tv?
en waar komt het gekrookte riet vandaan?
tja@ wat is gb?
Blijf wie je bent, lees je oude bijbeltje, en dan misschien nog maar het liefst bij de thuislezende tak die zich geen aparte naam veroorloofd, maar in geen enkele kerk meer past.
Wees je bewust: Je verkeert in een onhervormde setting, maar het is ons gelukt om daaruit te komen en weet wel: Er zijn veel predikanten in de HHK die je daarin steunen zoals ook ds. Schalkoort. Zo zijn er gelukkig nog velen. Gewoon hulp vragen.
Bewaar het Pand is een blad dat gelezen wordt door de meest rechtse (behoudende) stroming binnen de Chr.Ger.Kerk. Deze deden bijv. niet mee toen de rechts van de kerk een nieuwere Bijbelvertaling gingen gebruiken. De naam komt uit de brieven aan Timotheüs:
1 Tim 6: 20 O Timótheüs, BEWAAR HET PAND u toebetrouwd, een afkeer hebbende van het ongoddelijk ijdel-roepen, en van de tegenstellingen der valselijk genaamde wetenschap;
2 Tim 1: 14 : BEWAAR HET GOEDE PAND, dat u toebetrouwd is, door den Heiligen Geest, Die in ons woont.
Het gekrookte riet is een blad voor de meest rechtse (behoudende) stroming binnen de Hervormde Kerk van vroeger. Deze naam komt ook uit de Bijbel.
Jesaja 42: 3 : Het gekrookte riet zal Hij niet verbreken, en de rokende vlaswiek zal Hij niet uitblussen; met waarheid zal Hij het recht voortbrengen.
Mat 12: 20 : Het gekrookte riet zal Hij niet verbreken, en het rokende lemmet zal Hij niet uitblussen, totdat Hij het oordeel zal uitbrengen tot overwinning.
Tja ik denk dat deze mensen die zulke bladen lezen inderdaad meestal geen tv hebben.
G.B. is Gereformeerde Bond. De Nederlands Hervormde Kerk kon je voor de fusie/scheuring van de kerk grofweg verdelen in Confessioneel en Gereformeerde Bond. Confessioneel is linkser en Gereformeerde Bond is rechtser. Hoe dit nu precies zit, nu de Protestantse Kerk Nederland gekomen is, weet ik niet... Volgens mij is de Geref. Bond meegegaan naar deze kerk! Ze hebben ook voor de fusie gestemd, dus dat denk ik wel.
Dus dan is het nu de rechtse (behoudende) stroming binnen de PKN. Daar zijn ook echt nog wel mensen die Statenvertaling lezen en geen tv hebben hoor!
Sterkte met het vinden van de weg in dit doolhof!
En waarom heeft de wat meer conservatieve stroming destijds geen aansluiting gezocht bij b.v. de G.G. of de C.G.K. (bewaar het pand) ? en waarom is het andere kamp niet gewoon meegegaan naar de P.K.N. en bij de G.B. gebleven ? Dat was een garantie geweest voor de "hervormde setting".
Over het algemeen heeft de Ger. bond wis en waarachtig TEGEN de fusie gestemd in 2004.
Deze zag echter geen vrijmoedigheid tot afscheiding van de PKN en zijn daarom meegegaan, wel met ondertekende bezwaarpapieren.
En zo is het nu nog, vele Ger.bond kerken, ook anderen, hebben nog steeds ondertekende bezwaren over bijvoorbeeld het homohuwelijk en dergelijke, die vrijheid wordt binnen de PKN toegestaan.
In de PKN zit uiterst rechts, die niet in een (oud) ger gem zou misstaan en uiterst links die God loochenen.
Overigens zou de statenvertaling en de TV nooit en te nimmer een richtlijn of meetpunt kunnen en moeten zijn, vaak zelfs integendeel...
De Gereformeerde Bond werd opgericht in 1906 als protest tegen het Algemeen Reglement van Bestuur dat in 1816 door Koning Willem I was opgelegd aan de Hervormde Kerk.
De bezwaren van "de bond" tegen de P.K.N. waren voornamelijk tegen de nieuwe kerkorde (m.n. de aanpassingen die gedaan zijn om de Lutheranen "binnen boord" te houden.
Homohuwelijk e.d. zou een vreemde reden geweest zijn, dat was immers al binnen de oude Hervormde kerkorde toegestaan.
Vergeet niet de binnen de P.K.N. de plaatselijk gemeente aangaande dit soort zaken (homohuwelijk, bijbelvertaling, liedboek enz.) volledig autonoom is.
voor mij is het kerkelijk leven soms net de toren van babel.[echt niet spottend hoor]
wie verstaat elkaar nog?
best lastig als gedachten niet stil staan.....
wie zal er dan zalig worden?
wat is waarheid?
strijd gij om in te gaan,staat er natuurlijk niet voor niks,ach, k,heb er eigenlijk helemaal geen puf meer voor om mij ergens in te verdiepen.
van hard werken word ik niet zo moe als van ....
straks kan ik niet meer terug!!!je zal je toch vergist hebben!!!!
geen zekerheid voor de eigen ziel=gratis zenuwpees
Mag ik vragen uit wat voor kerk jij komt?
Ik vermoed dat jij je het meeste thuis zult voelen in een Gereformeerde Gemeente of een oud Gereformeerde Gemeente (in Nederland). Ik kom daar vandaan, zou niet meer terug kunnen, maar jouw reacties lezend pas je erg goed in de gemeente waarin ik opgegroeid ben. Die zijn de oude waarheid toegedaan. TV is nog taboe, HSV ook niet geaccepteerd. Dat is ook wat je zeer terecht opmerkt wat je hier eigenlijk op het Refoweb zou verwachten.
Allerlei deskundigen hebben hier een plaats, het ware beter dat Refoweb zijn naam zou aanpassen.
Zekerheid voor je eigen ziel krijg je puur en alleen op je knieën. De kerknaam zal God minder interesseren.
Ik had gehoord dat als de hele Ger.Bond tegen de fusie had gestemd het dan niet door was gegaan... Maar de fusie is wel doorgegaan en als jij zegt dat ze over het algemeen wel tegen hebben gestemd, dan was het dus het overgrote deel, maar niet iedereen?!
Vrijzinnig ; 8%
geen specifieke modaliteit ; 22%
midden orthodox ; 20%
evangelisch ; 8%
confessioneel ; 26%
ger.bond ; 16% (d.w.z. 290.000 leden - 475 gemeenten)
ter vergelijk ; de H.H.K. heeft 60.000 leden - 120 gemeenten
Ik weet niet van alle 475 gemeenten wat ze gestemd hebben eigenlijk.
Wikipedia:
De synodale stemming over de vereniging op 12 december werd dan ook slechts op het nippertje gewonnen door de voorstanders, met 51 tegen 24 stemmen; voor afwijzing van het voorstel waren 26 tegenstemmen voldoende geweest. Deze tegenstanders van de fusie beogen de oude Hervormde Kerk voort te zetten in de Hersteld Hervormde Kerk, met ongeveer 57.500 leden.
De Gereformeerde Bond was aanvankelijk tegenstander van een fusie. Zij waren bang voor de vrijzinnigheid die leefde binnen de Gereformeerde Kerken in Nederland. Na de toetreding tot het proces van de Lutheranen zagen zij vrijzinnigheid ook uit die hoek komen. In 1992 spraken 1600 ambtsdragers uit Bondsgemeenten het onaanvaardbaar uit over de ontwerpkerkorde. Een jaar later stemden negentien van de 75 hervormde synodeleden tegen bij de behandeling in eerste lezing van de kerkorde; gereformeerden en lutheranen waren unaniem voor. In mei 1996 richtten vijftien hervormde predikanten het Comité tot Behoud van de Nederlandse Hervormde Kerk op. Enkele maanden later sprak de Bond uit "de strijd voor de waarheid" binnen de toekomstige kerk te willen voortzetten. Uiteindelijk zouden op het moment van de fusie in 2004 ruim vijftigduizend kerkleden zich onttrekken aan de nieuw gevormde kerk en verdergaan in de Hersteld Hervormde Kerk. Jan van der Graaf, secretaris van de Gereformeerde Bond, zettte hen weg als 'infiltranten' en 'stokers
- 1
- 2