Centraal stellen van de ervaring

Redactie Refoweb | 2 reacties | 19-09-2013| 11:03

Vraag

In mijn kerk hoor ik veel dominees tijdens het bidden en preken, spreken over de ervaring. “Mochten we dat vandaag eens ervaren”, of “als je dat gaat beleven”. Zelf heb ik daar door het vele gebruik een afkeer van gekregen. Ik kan het woord “ervaring” eigenlijk niet meer horen. Over de Bijbel, het Woord, het geloof en de geloofsgehoorzaamheid hoor ik veel minder. Paulus bijvoorbeeld had ook heel wat meegemaakt, maar in de Bijbel lees ik toch in zijn brieven niet dat de christenen het maar moeten ervaren, of dat hij zijn bekering als het ware als een model voor het ware leven centraal heeft gesteld. Hoe komen dominees er eigenlijk toe het woord ervaring zo vaak in de preek te gebruiken? Waarom doen ze dat? Waarop is het gebaseerd? Is het wel bijbels om dit accent in de preek te leggen? Zou het centraal stellen van de ervaring niet ten koste gaat van de inhoud van de blijde boodschap van het Evangelie van de Gekruisigde?


Antwoord

Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
2458 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
2 reacties
emaildfj1atgmailpuntcom
19-09-2013 / 15:31
Ik vind het ook belangrijk over geloofsgehoorzaamheid en over de bijbel te praten en te horen. Laatst las ik een stuk uit Mat. 7, waar het opvallend veel over het doen van de wil van God gaat.
Dat was de conclusie van de preek van Jezus (de bergrede Mat. 5-7)
13 Ga binnen door de nauwe poort, want wijd is de poort en breed is de weg die naar het verderf leidt, en velen zijn er die daardoor naar binnen gaan;
14 maar de poort is nauw en de weg is smal die naar het leven leidt, en weinigen zijn er die hem vinden.
De boom en zijn vruchten
15 Maar wees op uw hoede voor de valse profeten, die in schapenvacht naar u toe komen maar van binnen roofzuchtige wolven zijn.
16 Aan hun vruchten zult u hen herkennen. Men plukt toch geen druif van doornstruiken of vijgen van distels?
17 Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort en een slechte boom brengt slechte vruchten voort.
18 Een goede boom kan geen slechte vruchten voortbrengen en een slechte boom kan geen goede vruchten voortbrengen.
19 Iedere boom die geen goede vrucht voortbrengt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.
20 Zo zult u hen dus aan hun vruchten herkennen.
21 Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan?
23 Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!
De wijze en de dwaze bouwer
24 Daarom, ieder die deze woorden van Mij hoort en ze doet, die zal Ik vergelijken met een verstandig man, die zijn huis op de rots gebouwd heeft;
25 en de slagregen viel neer en de waterstromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, maar het stortte niet in, want het was op de rots gefundeerd.
26 En ieder die deze woorden van Mij hoort en ze niet doet, zal met een dwaze man vergeleken worden, die zijn huis op zand gebouwd heeft;
27 en de slagregen viel neer en de waterstromen kwamen en de winden waaiden en sloegen tegen dat huis, en het stortte in en zijn val was groot.
28 Toen Jezus deze woorden had geëindigd, gebeurde het dat de menigte versteld stond van Zijn onderricht,
29 want Hij onderwees hen als gezaghebbende en niet zoals de schriftgeleerden. (Mat 7)

Hier zie je bijv. in vers 13, 14, 17, 21, 23, 24, 26 hoe vaak Jezus in zijn rede over geloofsgehoorzaamheid spreekt. Vind je dat eigenlijk moeilijk in de praktijk te brengen? Reactie: emaildfj1@gmail.com
juni
20-09-2013 / 17:53
tja,als je daar zelf geen kennis aan hebt aan de ''ervaringen en ''belevingen'', ach, vragensteller,vraag de Heere toch eens om er iets van te mogen beleven?
Dan ergert u zich vast nooit meer!
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Buitenstaanders

Beste mensen van Refoweb. Ik, als buitenstaander van de gereformeerde community, zou graag willen weten hoe jullie aankijken tegen een buitenstaander die niet dezelfde geloofsovertuiging heeft.
1 reactie
19-09-2018

(...) Wat is dat "Vrije Oud Ger. Gem."? Waarin onderscheidt u zich van andere kerken, bijvoorbeeld de Oud Ger. Gem.? (...)

Vraag aan ds. M. Pronk. Beste dominee. Tijdens het bezoeken van deze site zag ik dat u predikant bent van de Vrije Oud Ger. Gem. Ik heb de volgende vragen? 1. Wat is dat "Vrije Oud Ger. Gem."? Waarin ...
Geen reacties
19-09-2006

Filosofen Pascal, Kierkegaard en Lewis

Is het verantwoord om filosofen als Pascal en Kierkegaard te lezen? En wat te denken van een christelijk denker als C. S. Lewis?
Geen reacties
19-09-2006
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering