Centraal stellen van de ervaring
Redactie Refoweb | 2 reacties | 19-09-2013| 11:03
Vraag
In mijn kerk hoor ik veel dominees tijdens het bidden en preken, spreken over de ervaring. “Mochten we dat vandaag eens ervaren”, of “als je dat gaat beleven”. Zelf heb ik daar door het vele gebruik een afkeer van gekregen. Ik kan het woord “ervaring” eigenlijk niet meer horen. Over de Bijbel, het Woord, het geloof en de geloofsgehoorzaamheid hoor ik veel minder. Paulus bijvoorbeeld had ook heel wat meegemaakt, maar in de Bijbel lees ik toch in zijn brieven niet dat de christenen het maar moeten ervaren, of dat hij zijn bekering als het ware als een model voor het ware leven centraal heeft gesteld. Hoe komen dominees er eigenlijk toe het woord ervaring zo vaak in de preek te gebruiken? Waarom doen ze dat? Waarop is het gebaseerd? Is het wel bijbels om dit accent in de preek te leggen? Zou het centraal stellen van de ervaring niet ten koste gaat van de inhoud van de blijde boodschap van het Evangelie van de Gekruisigde?
De zorgverzekeringen van Care4Life
De zorgverzekeringen van Care4Life stellen de beschermwaardigheid van het leven voorop. Benieuwd hoe?
Antwoord
Zie voor het antwoord onderstaande urls:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/2364
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16458
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/7255
Dit artikel is beantwoord door
Redactie Refoweb
Bijzonderheden:
Mailadres: vragen@refoweb.nl
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Dat was de conclusie van de preek van Jezus (de bergrede Mat. 5-7)
13 Ga binnen door de nauwe poort, want wijd is de poort en breed is de weg die naar het verderf leidt, en velen zijn er die daardoor naar binnen gaan;
14 maar de poort is nauw en de weg is smal die naar het leven leidt, en weinigen zijn er die hem vinden.
De boom en zijn vruchten
15 Maar wees op uw hoede voor de valse profeten, die in schapenvacht naar u toe komen maar van binnen roofzuchtige wolven zijn.
16 Aan hun vruchten zult u hen herkennen. Men plukt toch geen druif van doornstruiken of vijgen van distels?
17 Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort en een slechte boom brengt slechte vruchten voort.
18 Een goede boom kan geen slechte vruchten voortbrengen en een slechte boom kan geen goede vruchten voortbrengen.
19 Iedere boom die geen goede vrucht voortbrengt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.
20 Zo zult u hen dus aan hun vruchten herkennen.
21 Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan?
23 Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!
De wijze en de dwaze bouwer
24 Daarom, ieder die deze woorden van Mij hoort en ze doet, die zal Ik vergelijken met een verstandig man, die zijn huis op de rots gebouwd heeft;
25 en de slagregen viel neer en de waterstromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, maar het stortte niet in, want het was op de rots gefundeerd.
26 En ieder die deze woorden van Mij hoort en ze niet doet, zal met een dwaze man vergeleken worden, die zijn huis op zand gebouwd heeft;
27 en de slagregen viel neer en de waterstromen kwamen en de winden waaiden en sloegen tegen dat huis, en het stortte in en zijn val was groot.
28 Toen Jezus deze woorden had geëindigd, gebeurde het dat de menigte versteld stond van Zijn onderricht,
29 want Hij onderwees hen als gezaghebbende en niet zoals de schriftgeleerden. (Mat 7)
Hier zie je bijv. in vers 13, 14, 17, 21, 23, 24, 26 hoe vaak Jezus in zijn rede over geloofsgehoorzaamheid spreekt. Vind je dat eigenlijk moeilijk in de praktijk te brengen? Reactie: emaildfj1@gmail.com
Dan ergert u zich vast nooit meer!