Vlaggen op zondag 5 mei

Ds. J.D. Heikamp | 21 reacties | 04-05-2013| 18:30

Vraag

Na lang gezoek op internet, in jullie vragenrubriek en rondvragen bij vrienden en familie willen we de volgende vraag bij jullie neerleggen. Aanstaande zondag is het 5 mei en dan mag je officieel vlaggen. Van huis uit hebben we meegekregen om niet te vlaggen op zondag, maar is dit zo? En vooral, waarom zou je niet mogen vlaggen op zondag? We zijn heel nieuwsgierig naar het antwoord!

ADVERTORIAL

De zorgverzekeringen van Care4Life

Waarom overstappen naar de Care4Life zorgverzekering? Lees hier over onze principiële uitsluitingen.

U bent al verzekerd vanaf € 149,10 per maand.

De zorgverzekeringen van Care4Life

Antwoord

Antwoord: Gemeenten en kerkenraden zijn er vrij in om wel of niet op zondag te vlaggen. Volgens mij vlaggen de meeste reformatorische kerken niet op zondag. Of daar een principieel besluit aan te grondslag ligt waag ik te betwijfelen. De kosters behoeven op zondag geen werk te verrichten om de vlag te in top (bv. kerktoren) te hijsen. Onder ons was het eigenlijk een vanzelfsprekendheid dat dit niet gebeurde uit eerbied voor de rustdag des Heeren. Nu de zondag ter discussie staat, denk aan de koopzondagen, moet ineens zoveel andere dingen plaatsvinden. Ook al kunnen wij geen Bijbeltekst noemen die het vlaggen verbiedt, we doen dit uit eerbied niet. Of we moeten een zwarte vlag halfstok gaan hangen omdat ons land en volk, God en Zijn dienst heeft verlaten. Maar hiervoor halen we de schouders op, nietwaar? Of een spottende glimlach.
 
Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

zondag
Dit artikel is beantwoord door

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
    09-11-1939
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
288 artikelen
Ds. J.D. Heikamp

Bijzonderheden:

Emeritus

website: http://dsheikamp.refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
21 reacties
Mona
04-05-2013 / 21:09
Wij hadden hier exact dezelfde vraag. Leuk om die nu op refoweb te zien.

Als christenen geloven we toch dat God het is, Die ons land bevrijd heeft?
Misschien wel zoveel te mooier om te vlaggen op zondag: een dubbele betekenis!

Wij hadden totaal geen link gelegd tussen vlaggen op zondag en koopzondagen.
De zondag is Gods dag, maar mag je op Zijn dag de vlag niet uithangen uit dankbaarheid omdat Hij ons land bevrijd heeft? De kerkgang hoeft er niet voor verzuimd te worden!
Dan ook in de kerk er maar geen aandacht aan geven dat we bevrijd zijn?
Ik hoop dat er morgen overal weer gebeden wordt voor heel ons land, zoals dat afgelopen zondag ook gedaan is i.v.m de troonswisseling. En zoals dat regelmatig gebeurd in onze kerk. Dat Nederland massaal het verlangen krijgt om de Heere te zoeken, en in Zijn wegen te wandelen.

Voor mezelf heb ik niet de overtuiging dat ik Gods dag ontheilig door te vlaggen.
Maar misschien zijn er mensen die er anders over denken?
Misschien nog met andere redenen dan die staan in het antwoord van de dominee?
rian2
04-05-2013 / 21:41
Om ons heen krijgen we ook geluiden om niet te vlaggen op zondag ivm. de ontheiliging.
Wij zijn van mening dat een vlag uit hangen niets te maken heeft met ontheiliging.
Inderdaad een herdenking dat Hij ons land bevrijd heeft.
Wij persoonlijk hangen de vlag gewoon uit morgen.
M71
04-05-2013 / 22:13
Bij alle officiële gebouwen wordt de vlag op maandag uitgehangen, een beetje rommelig als een paar burgers het wel op zondag doen en een aantal op maandag. Ik zou er zelf ook geen problemen mee hebben als het op zondag gedaan zou worden, maar voor de éénheid pleit ik voor de maandag. Dit is ook een officiële regel geweest die nu alleen nog voor rijksgebouwen geldt. Heel veel mensen houden zich hier ook nog aan. Wij hebben het er vandaag ook nog over gehad, ook niet kerkelijken zeiden dat ze maandag gaan vlaggen. Nou ja, hebben we 2 dagen om over onze bevrijding na te denken ;-)
Mona
04-05-2013 / 22:43
Wij hadden gekeken in het vlaggenprotocol, maar daar staat dat je gewoon kunt vlaggen, ongeacht op welke dag 5 mei valt. Dus dat officiele gebouwen op maandag vlaggen, is dat een vastgelegde regel?
Er staan wel een aantal data wanneer de dag veschuift, als die feestdag op zondag valt, maar daar valt 5 mei niet onder.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/grondwet-en-statuut/vraag-en-antwoord/wanneer-kan-ik-de-vlag-uithangen-en-wat-is-de-vlaginstructie.html

Het is inderdaad mooier als iedereen op dezelfde dag de vlag uitsteekt.
Jedidja1
05-05-2013 / 00:58
@M71: Het is onjuist wat je schrijft. Met een zondagse 5 mei 'vlaggen' officiële gebouwen helemaal niet op maandag. Dat is in een wet vastgelegd (ergens in 1960 meen ik). Die bepaald dat er of op zondag gevlagd wordt, of niet. Dat is het vlagprotocol.

Verder is het volgens mij gewoon traditie om op zondag, als christen niet te vlaggen. Hier thuis ook een hele discussie geweest. Persoonlijk vind ik de gedachte die Mona noemt erg mooi. Anders is het bij bijv de verjaardag van (nu) Koning Willem Alexander. Dan wordt er wel de volgende dag gevlagd. Maar nu gaat het ook niet om een persoon, maar om een feit, vrijheid, door God geschonken!
anjavv311277
05-05-2013 / 11:31
Volgens het vlaggen protecol mag het en de bijbel zegt hier niks over. Dus in mijn ogen is er niks mis mee om op zondag te vlaggen.
Ik vind het mooi, zoals hier boven ook genoemd wordt: God heeft ons deze vrijheid gegeven. Zouden we dan niet mogen vlaggen?
Ik doe het in ieder geval wel. Maar het is denk ik belangrijk dat we elaars keuze respekteren.

Dat overheidsgebouwen op maandag vlaggen en niet op zondg heeft denk ik ook te maken met het fijt dat ze zondag niet werken en ze dus niet heen en weer hoeven te rijden/fietsen/lopen. Met het risico dat ze s avonds vergeten de vlag naar binnen te halen en die dan weer blijft hangen als het donker is.

Gezegende zondag.
rotterdam
05-05-2013 / 15:04
Psalm 20 vers 6 ;

Laat ons juichen om uw overwinning,
het vaandel heffen, in de naam van onze God.
Dinand
05-05-2013 / 19:27
@Mona
Mooi over geschreven ik denk er ook zo over.
We mogen de HEERE zondags in de kerk ontmoeten, onderwijs ontvangen, bidden en danken, blij zijn wat Hij ons geeft en laat zien wie Hij voor ons wil zijn.
Hij heeft ons ook bevrijd van de oorlog, en dat mogen we ook laten zien dat Hij dat voor ons gedaan heeft.
We mogen daar blij om zijn en dat je dat dan doet met de vlag van je land dan, laat je zien je dankbaarheid.

Diegene die daar dan niet mee eens is als dat op een zondag valt , kan ik alleen maar tegen zeggen laten we die dankbaarheid en blijdschap tonen, laten we niet teveel regels maken, we kunnen hier ook op een verkeerde menselijke manier mee omgaan.
juni
06-05-2013 / 08:02
uit eerbied voor de rustdag des Heeren is het toch vanzelf dat er niet gevlagd wordt op zondag!
Gouwenaar
06-05-2013 / 09:37
Ik kan me ergens niet voorstellen dat mensen die altijd trouw vlaggen, maar op zondag dat ineens niet doen, een goed visitekaartje vormen voor ons christelijk geloof.

Vlaggen voor 5 mei (of 4 mei, want dat kan ook op een zondag vallen) doe je uit diepe dankbaarheid voor de vrijheid waarin we leven. Diep respect voor hen die vielen.
Vrijheid welke ons door God is gegeven, Hij is uiteindelijk degene die Nederland (en de rest van Europa) bevrijd heeft van Hitler's Dritten Reich.
Als de zondag te heilig is om aan deze dankbaarheid uiting te geven, begrijp ik niet zo goed waarom vorige week zondag in veel kerken het Wilhelmus gezongen is...
De dankbaarheid om ons koningshuis kan niet los gezien worden van de dankbaarheid over de bevrijding, de vrede waarin we leven en het einde van de absolute horror waarin de Nazi's een deel van de wereld gedompeld hebben.
annie
06-05-2013 / 11:54
We hoeven de rustdag en vlaggen niet als een tegenstelling te zien. Wij hebben de zondag heel hoog staan. De zondag is bedoeld om te rusten van onze werken en ons te verheugen in Hem. Maar dit kan helemaal samengaan met een vlag. Het is meer een gevoelskwestie,als dat er nu een goed argument voor is om niet te vlaggen.
Alexander91
06-05-2013 / 12:29
We kunnen ook een zwarte vlag ophangen niet zozeer omdat zoveel Nederlanders Gods dienst hebben verlaten, maar omdat wij zo gebrekkig zijn hen uit te nodigen in liefde en naar hen toe te gaan. Nee, wij zijn geen barmhartige samaritanen, wij christenen laten ieder die de zondagsrust ontheiligd langs de weg liggen: eigen schuld dikke bult. En een boycot eroverheen om het erger te maken en we sluiten ons af in onze kerkjes waar je als vreemdeling op het lampje moet wachten voor je vrij mag zitten.

Het is inderdaad ieders vrije keuze. Een vlag en zondag zijn een mooie gelegenheid om dankbaar stil te staan bij het redden van ons land uit de onderdrukking: dat God ons heeft gespaard voor meer leed.
rotterdam
06-05-2013 / 17:55
@juni - misverstand ; wij houden als Christenen niet de Sabbat, dat doen de Joden - wij vieren de zondag dat is de dag van de opstanding van Christus.
Maar buiten dat, wat heeft eerbied voor de rustdag te maken een vlag uitsteken ?

@Alexander91 ; 100% juist gesproken. Alternatief ? Vanaf nu hangen alle Christenen elke zondag de vlag uit.
griesmeel
06-05-2013 / 20:31
@Tara
Ik lees reacties van voor- en tegenstanders van vlaggen op zondag. Ik kan er niets spottends aan ontdekken. Me dunkt dat er juist bij deze vraag erg respectvol aan toegaat (itt andere vragen). Dat lijkt me inderdaad een visitekaartje van ons christelijk geloof.
marlies123
06-05-2013 / 21:34
Een vlag is maar een extra symbool bij je huis!!
En daarom is het geen teken dat mensen die geen vlag hebben hangen, wel of geen zondag!! Niet dankbaar zouden kunnen zijn voor de bevrijding of dodenherdenking?
Gouwenaar
07-05-2013 / 08:30
@Tara,
Ik ken veel christenen die zich juist in een hoekje gezet voelen en het idee hebben belachelijk gemaakt te worden door mensen die altijd vlaggen, maar het op zondag achterwege laten.
Dát is een slecht visitekaartje!
Zeker ook omdat veel mensen uit de reformatorische gezindte wel vlaggen, zelfs met wimpel en al, op bijvoorbeeld koninginnedag of verjaardagen van de koninklijke familie.

@Marlies123
Wellicht heb je gelijk, maar hoe moet ik dat niet vlaggen dan wél interpreteren?

Jezus zelf sprak ooit: De sabbat is er voor de mens, niet de mens voor de Sabbat.
Zou iets dergelijks dan niet gelden voor de zondag?
griesmeel
07-05-2013 / 09:58
@ Tara. Christenen onderling niet moeilijk doen over de zondag. Kijk voor de aardigheid es over de landsgrenzen heen. En praat dan met oprechte christenen uit andere landen. Dan zul je merken dat wetticisme omtrent de zondag zooooooNederlands is. En het leidt ook zo ontzettend af waar het om draait!!!
griesmeel
07-05-2013 / 10:02
@ Gouwenaar.
Ja dat is wat ik ook wel dacht. Zodra het koningshuis in het geding is zijn er hopen mensen keen op vlaggen om hun verbondenheid met het koningshuis uit te drukken. Dan kan je niet met bevrijdingsdag de vlag reduceren tot een symbool. Niet dat het mij verder uitmaakt of je al dan niet vlagt op zondag. Maar als je dat wél doet lijkt me een motie van afkeuring uit de reformatorische hoek (waar ik zelf ook toe behoor) niet houdbaar.
marlies123
07-05-2013 / 10:16
@Gouwenaar
Ik vind t wel een grappige discussie hoor dit! Waar het al niet over kan gaan.
Ik vlag nooit nee, vind dat je door zo,n vlag echt niet zoveel meer bevrijdingsgevoel krijgt of dankbaarheid.
Dat krijg je nog altijd door zelf met mensen uit de oorlog te praten die het meegemaakt hebben, een documentaire erover te kijken, het Wilhelmus te zingen bij een herdenking of andere gelegenheid.

Maar christenen moeten elkaar zeker wel vrij hierin laten en respecteren, wat ieders keuze ook is ook hiermee op zondag!
Mona
07-05-2013 / 11:12
@Marlies123,
door de vlag zelf zul je geen dankbaarheid krijgen. Dat ben ik met je eens.
de vlag is een symbool van verbondenheid.
Daarom steken we de vlag uit, omdat we ons verbonden weten met het koningshuis, met Nederland.
Daarom wordt ook het Wilhelmus gezongen, ons volkslied. Dat zingen we ook in de kerk (op zondag).
Dus dan kan de vlag ook op de kerk (op zondag), en op ons huis (op zondag).
Maar dat is mijn mening...

Wel kan ik meegaan in het feit dat er verschil is waarom je op zondag niet zou vlaggen. Ter ere van een persoon of ter ere van een gebeurtenis. Dat is ook per protocol geregeld. Alle verjaardagen van personen die op zondag vallen, daarbij wordt het vlaggen verschoven naar maandag. Dan staat er een mens centraal. Maar op 5 mei is dat niet zo. Dan herdenken we dat Nederland bevrijd is, en wij christenen erkennen Gods leiding hierin.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Moeite met intimiteit in huwelijk

Ik ben getrouwd toen ik net 19 was. Eigenlijk was dit een vlucht uit huis, maar daar ben ik wat laat achter gekomen. Nu wil mijn man verder, qua intimiteit dan. Dit was ook de reden dat ik uit huis wi...
1 reactie
04-05-2011

Achter Calvijn aanlopen

Ik ben op dit moment een boek aan het lezen over Calvijn. Hierin wordt een hele andere kant zichtbaar van hem dan ik altijd gehoord heb. Het blijkt dat Calvijn zelf mensen die het niet met hem eens wa...
5 reacties
04-05-2011

Medische ethiek

Beste mevrouw, meneer. Op school hebben wij het over het onderwerp abortus. Vanuit mijn achtergrond zeg ik hiertegen duidelijk “nee”. Maar kan dat eigenlijk wel zo radicaal? Mijn lerares gaf een voorb...
12 reacties
04-05-2010
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering