Kort contact met jongen

Ds. G. Kater | 35 reacties | 05-04-2013| 10:42

Vraag

Ik heb sinds kort contact met een jongen. Hij gaat naar een andere kerk dan ik. Hij gaat naar de Hervormde kerk en heeft ook tv thuis. Zelf zijn we thuis tegen tv en gaan we naar Oud Ger. Gem. Nu is mijn vraag eigenlijk, wat is er verder voor verschil tussen Hervormd Oud Ger. Gem. en hoe kan ik ervoor zorgen dat ik niet te ver met hem ga op seksueel gebied? We hebben (nog) geen verkering, maar we hebben elkaar al wel betast en hij wilde ook verder gaan, terwijl het ons vierde afspraakje nog maar was. Daarin kan ik ook wel merken dat hij ouder is dan ik (ik ben 17). Nu heb ik er heel veel spijt van dat ik te ver ben gegaan en nu vraag ik me eigenlijk ook af of het wel verstandig is om met hem verder om te gaan. Ik ben namelijk bang dat ik dan de volgende keer weer geen nee durf te zeggen, terwijl ik eigenlijk wel weet dat het niet goed is. Maar op dat moment voelt het dan niet verkeerd. Weet u misschien nog teksten in de Bijbel die daarover gaan en daar duidelijkheid over geven?


Antwoord

Beste vragensteller,
 
Je stelt eerlijk een aantal vragen rondom jouw verhouding met deze jongen, en daar mag je ook een eerlijk antwoord op verwachten. Dat wil ik je zeker geven, en ook al is mijn antwoord best wat scherp, bedenk daarbij wel dat het in liefde bedoeld is.
 
Als ik eerlijk ben, ben ik namelijk best wel geschrokken van wat je zoal schrijft over jullie huidige verhouding: Jij bent 17, hij is ouder. Jullie hebben (nog) geen verkering en elkaar nog maar vier keer ontmoet tijdens een afspraak. Maar je bent al wel seksueel door hem betast, terwijl hij zelfs nog verder wilde gaan. Enerzijds heb je daar spijt van en voel je dat je te ver gegaan bent, anderzijds ervaar je dat je op het moment dat dit gebeurd geen weerstand kunt/durft bieden.
 
Laat ik daarom maar direct helder zijn: ik denk dat het helemaal niet verstandig is om verder met hem te gaan, maar dat je hier direct mee moet stoppen. Door dit gedrag laat deze jongen duidelijk blijken dat jij voor hem niet meer bent dan een seksueel lustobject en hij geen enkele echte liefde voor jou voelt. Je vragen rondom de verschillen in kerk en het bezit van tv laat ik dan nog buiten beschouwing, omdat dit op zichzelf reden genoeg is om hiermee te stoppen.
 
Juist uit bewogenheid met jou zou ik je willen aanraden: verdiep je eens in wat het Woord van God zegt over verkering, seksualiteit, en huwelijk. Ik kan in dit antwoord uiteraard niet alle bijbelse gegevens voor je opschrijven, maar er zijn genoeg boeken voor jongeren over deze thematiek. Verkeringstijd is bedoeld om elkaar te leren kennen, vooral in geestelijk opzicht, om te ontdekken of je wel werkelijk bij elkaar past en of er liefde tot elkaar groeit.

Vanaf het moment dat je getrouwd bent mag je de seksuele gemeenschap ontvangen als gave van God, binnen de veilige bedding van het huwelijk tussen man en vrouw. Zo heeft de HEERE het huwelijk en de seksuele gemeenschap daarin gegeven (Gen. 2:24) en in Zijn grote goedheid ons nog als Zijn gave gelaten na de zondeval (Joh. 2:1-11).
 
Ik eindig met een vraag aan jou: wat ga jij doen met dit antwoord? Wat voor meisje wil jij eigenlijk zijn? Alleen (seksueel) lustobject voor jongens die jouw liefde niet waard zijn? Of, verlang je er naar om uit liefde de HEERE te dienen naar Zijn Woord? Dan mag je Hem ook bidden om een vriend met wie je samen Hem kunt dienen en dan zul je pas werkelijk een goede verkering en een gelukkig huwelijk krijgen. Want ik kan je verzekeren: Zijn dienst is een heerlijke liefdedienst. En Hij heeft zo graag jonge mensen in Zijn dienst, ook jou! Maar Hij vraagt nu wel een concrete keus in jouw leven. In dit antwoord klinkt Zijn stem ook tot jou: kies heden, wie/Wie jij dienen zult! (Joz. 24:15).

Wat is jouw antwoord op Zijn Woord tot jou? Of, is er juist een worsteling in je hart om te kiezen? Weet: Hij kan en wil op jouw gebed Zijn genade in je hart geven, om de goede (gekregen) keus van Mozes (Hebr. 11:24-27) en Ruth (Ruth 1:16) te maken.
 
Van harte Gods zegen in alles toegewenst.
 
Met hartelijke groet,
Ds. G. Kater

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk
Dit artikel is beantwoord door

Ds. G. Kater

  • Geboortedatum:
    10-07-1978
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Arnemuiden
  • Status:
    Actief
50 artikelen
Ds. G. Kater

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
35 reacties
Mona
09-04-2013 / 10:07
Ik weet niet of dat samen kan gaan, @dkw.
God als heilig vriendje hebben, dat kom ik in de bijbel niet tegen, in het OT en in het NT niet.

De mensen die God mochten zien, hebben Hem niet eens helemaal kunnen zien, Hij was te heilig voor hun ogen (denk bv aan Mozes).

In het nieuwe testament kan ik het ook niet lezen, dat de Heere Jezus het 'vriendje' is van de apostelen.
Er was een liefdesband, maar ook gepaste eerbied.
Mona
09-04-2013 / 10:10
@Daniel,
soms vind ik het ook niet altijd makkelijk te lezen, als je iets satirisch schrijft, vooral als het over God gaat.
Maar ik weet ondertussen ook dat Hij je niet onverschillig laat.
Jij bent zo.
Ik geniet vooral van hoe je de band met je vrouw omschrijft.
Als je dat zo mooi en liefdevol zou doen over jouw band met de Heere, dat zou ik ook mooi vinden!
dkw
09-04-2013 / 11:16
@Mona:
Ik bedoel het ook meer in de kinderlijke taal.
Net zoals kleine kinderen wel eens zeggen dat ze zo graag eens bij de Heere op schoot willen zitten, en dat ze de Heere zo lief vinden en hun beste vriend(je) is.
En veel volwassenen kunnen daar nog van leren, worden als een kind.
Daniel
10-04-2013 / 11:31
Hoi Mona, het is voor mij moeilijker om over mijn band met de Heere te schrijven dan over mijn band met mijn vrouw.
Mijn vrouw is tastbaar aanwezig, ze kent mijn dromen mijn en mijn wanen en ik ken de tekst 'Voor haar':

Zij verstaat de kunst van bij me horen
In mijn lichaam heeft ze plaats gemaakt voor twee
In mijn ogen woont ze, in mijn oren
Ze hoort en ziet mijn hele leven met me mee
Soms begint ze in mijn hart te zingen
Waar het nacht was heeft ze lichtjes aangedaan
En door haar weet ik dan door te dringen
Tot de onvermoede schat van ons bestaan

Daar ben ik de Heere zo dankbaar voor, zo ontzettend dankbaar.

En ik schrijf en praat vrijmoedig over God de Heere, misschien wel te in de ogen van velen.
Maar ik kan God niet zien als een boeman waar ik bang voor moet zijn en de hele dag in vrees Zijn heiligheid moet prijzen, loven en eren.

En in alle eerlijkheid vraag ik me af welke christen wil in de eeuwigheid alleen maar zingen, loven en prijzen met de knieën op een marmeren vloer voor een gouden troon, de eeuwigheid is lang hoor
Dan fantaseer ik dat er een roulatiesysteem bestaat dat ik ook eens vooraan mag knielen en niet altijd achter een pilaar helemaal achteraan.
dkw
10-04-2013 / 14:36
@Tara,
Worden als een kind betekent wel, ook voelen als een kind, en wat jij zegt, vertrouwen, en dat kan dus ook betekenen dat hetgeen gevoeld word, naar buiten komt in spraak.
En wat bedoel je met je zin"als jij denkt dat goed is" want dat lijkt me juist wel? Als ik er blij van word om God aan te spreken als mijn Vader en mijn beste Vriend, dan mag dat toch?
Daniel
15-04-2013 / 17:31
@Tara, jij bent opgevoed dat je geen grapje mag maken over de Bijbel of over God.
Bij ons mocht dat wel als het maar niet te gek werd.
Toch ger.gem. opgevoed.

Jij hebt een strengere God dan ik en zodoende is de God in ons ook anders.

Laatst liep ik met mijn broer op het kerkhof waar onze ouders zijn begraven, allebei veel te jong gestorven, met 21 en 23 jaar waren we wezen.
Liepen we ook langs oude graven met hele zware stenen op het graf.
Zegt mijn broer 'die zullen er moeilijk uit kunnen komen op de jongste dag'.
Dan moet ik lachen, daar kan ik niets aan doen.

We kennen de Bijbel en daarom mag ik toch wel lachen.

'Dan zullen alle doden uit hun graven herrijzen om samen met de dan levenden het loon voor hun levenswandel te ontvangen. Naast de duivel en zijn gevallen engelen, worden de mensen die de genade van God hebben afgewezen, verbannen naar de 'buitenste duisternis', waar het 'geween is en het tandengeknars', en zij voor altijd zijn afgesneden van Gods tegenwoordigheid. Zij die de genade van God hebben aangenomen door Jezus Christus als verlosser van zonden en middelaar tussen God en mensen aan te nemen, zullen gerechtvaardigd zijn in Gods ogen en eeuwig leven beërven onder een nieuwe hemel, op een nieuwe aarde. God zal in hun midden wonen'.

Wij zijn wel aanhangers van God. Geen hooligans!
Daniel
15-04-2013 / 22:00
Beste Tara, je hebt helemaal gelijk, ik ben een losbol met vrouw en drie zonen.

Jij spreekt voor heel refoweb:

'Maar als je dat op refoweb doet, is het onze verantwoordelijkheid je daarvoor te waarschuwen. Wat je daarmee doet, is evenwel weer jouw verantwoording. Ik laat het dus hierbij. Ik hoop echter, ook al heb jij er geen enkel probleem mee om te blijven spotten, dat je dan in ieder geval als volwassene je verantwoordelijkheden wilt nemen richting alle jongeren hier op refoweb, die dit ook te lezen krijgen'.

En toch heb ik ook vaak positieve reacties gekregen van de refoweb mensen en die jongeren kunnen wel tegen een wat afwijkende menig van iemand die wel gelooft en God als leidraad ziet in zijn leven.

Vanwege dat mensen dood gaan stond ik al op 21 jarige leeftijd op eigen benen dat vormt je ook, dan heb je geen ouders die tegen je zeuren en je naar de kerk sturen op straffe van 'dan het huis maar uit'.
Dan kun je alles zelf uitzoeken en dat heb ik met vallen en opstaan gedaan.
Daarom heb ik begrip voor veel mensen waar het niet altijd even goed mee gaat.

En als ik een kind van God ben heeft Hij me zo ook gemaakt, ik ben optimistisch, ik zie al gauw de vrolijke kant van het leven, maar ik ga elke zondag naar de kerk, ik probeer mijn kinderen goed op te voeden en probeer niet van mijn vrouw te houden, dat gaat zo vanzelf, al vijftien jaar.....en daar dank ik God iedere dag voor.

Maar je hebt wel gelijk in zaken van het lachen, dat kun je beter niet doen op refoweb, dat geeft wrijving.
Daniel
16-04-2013 / 20:47
Beste Tara, dank voor je reactie en ik ga niet bekvechten dat jij schrijft dat het onze verantwoordelijkheid is, wie zijn dan die anderen? Nee dat doe ik dus niet.

De een praat anders over God dan de andere, wij weten niet hoe God is, ja uit de Bijbel, maar mogen we daar uit afleiden dat we alles en dan ook alles over God weten?

God is groter dan wij kunnen bevatten, we mogen dan ook nooit oordelen namens God.
Dat zal ik dan nooit doen en jij ook niet hoop ik.
Het uiteindelijke oordeel ligt bij God, niet bij de mens.

En ik wil niet de hele dag somberen omdat ik een christen ben.

Prettige avond Tara.
Pompelmoen
16-04-2013 / 23:28
Zo veel hoofden, zo veel zinnen - Tara, ik vind het juist mooi hoe Daniël dwars door alle dogma's en toestanden heen, op zo lichtvoetige wijze over zijn geloof en Godsbeeld schrijft. Daarin zie ik een volledige overgave aan de kern van het geloof en vertrouwen in God, los van al ons gepriegel over details die door mensen zijn verzonnen en tot wet zijn verheven, en waarmee we elkaar - ten onrechte - de maat nemen. En, ook: mildheid en bewogenheid met het lot van anderen, waar we zo makkelijk een oordeel klaar hebben. Ik leer daar in ieder geval steeds weer van!

Hoe eea als spotten kan overkomen, is mij een raadsel. We kunnen er nu eenmaal niet omheen dat de bijbel en zeker de kerk hier en daar tegenstrijdigheden bevat. Als we onszelf niet de ruimte gunnen om dat te erkennen en dat op ontspannen manier te benoemen, zetten we onszelf klem. Mijns inziens belemmert een verkrampte omgang daarmee zelfs een onbevangen vertrouwen op God.

Het valt me ook op hoe bij het begrip 'kinderlijk' geloof zelfs uitgebreid gespecificeerd wordt wat daar dan wel en niet onder verstaan mag worden. Ik kan dan maar 1 ding denken: laat het los! Vergeet al die details, en geef je over aan de essentie van Gods liefde! Volg het voorbeeld van Jezus, heb je naaste lief en probeer het goede na te streven! Tot zover mijn (van ganser harte gemeende!) preek;).

Hartelijks,

Pompelmoen
Daniel
18-04-2013 / 00:53
het is nu nacht, het tuig van de richel slaapt hier nu en als ze wakkker worden sla ik ze wel weer in slaap, fijn als je zo machtig bent.
En nu de vraag waar ik al de hele avond meer rondloop, is Pompelmoen liever dan Tara.........
ik hou van mensen......
Daniel
18-04-2013 / 01:16
Beste Tara wat ben jij streng in de leer, heb jij een luxe leventje, of sta je ieder dag met de poten in de modder....., of ben je een schriftgeleerde....alles is mogelijk.
Ik leef wel met je mee, ik mis zo je mededogen met mensen, jij rekent alleen maar af........streng en rechtvaardig en de buurvrouw moet nog even iets rechtvaardiger worden aangepakt....mijn buurvrouw is een heiden, de liefste buurvrouw van de wereld....ze past op onze hond, ze lacht als ik naar haar kijk.
Het lieve mens is 74, op vrijdag eten we samen een haring en drinken een jonge jenever, zo gezellig, ik ben er voor de leut, mijn vrouw gaat met haar naar het ziekenhuis..., we zijn elkaars naasten...., niet meer maar zeker niet minder......
Spatie
18-04-2013 / 08:52
Beste meid,
Je bent op een leeftijd dat verkering erg belangrijk is. Het is een heerlijk gevoel om bij iemand te horen. En dat gevoel geeft dat je dingen doet die je eigenlijk niet wil doen. Dingen waar je later waarschijnlijk spijt van krijgt.
Je bent kwetsbaar, omdat je niet opgewassen bent tegen deze jongen. Je durft je grenzen niet aan te geven. Misschien omdat je bang bent hem te verliezen. En toch is dat het beste wat je kunt doen. Eerlijk tegen hem zeggen (ook al durf je eigenlijk niet) dat je dit niet wilt. Vraag hem of hij verliefd op jou is en een relatie met jou wilt, want dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Er zijn genoeg jongen die zo met een meisje omgaan, terwijl ze verder niets willen met haar.
Ken je deze jongen al lang? Weet je hoe hij is in de omgang met meisjes?
Let eens op hem als jullie niet alleen zijn. Hoe is hij dan tegen jou?

Je vraagt verder naar de verschillen tussen beide kerken. Je noemt de tv. Dat is nu net het minst grote verschil wat er is. Jullie hebben een computer met internetverbinding thuis. Daar kun je alle programma's volgen die bij deze jongen thuis via de tv te volgen zijn.
Praat eens met hem over het geloof. Als je niet durft te praten met hem kun je deze relatie
beter per direct beeindigen.
Er is dat geen sprake van geborgenheid, je veilig voelen bij de ander.
Gouwenaar
18-04-2013 / 09:28
@Tara,
Daniël maakt welliswaar grappen over de eeuwigheid, over God en over de Bijbel, maar doet dat met eerbied.
Persoonlijk stoor ik me meer aan het Godsbeeld wat vaak in reformatorische kring aan de dag wordt gelegd, van een God die totaal los lijkt te zijn van humor.
Komt op mij persoonlijk blasfemischer over dan het soort ironie wat Daniël aan de dag legt...

Ook in de bijbel worden grappen gemaakt (de vergelijking tussen brandhout en afgodsbeelden in Jesaja, de gelijkenis van de man die in de nacht dat hij eindelijk zijn zaken op orde heeft overlijdt, de bespotting van de Baäls door Elia)
Mona
18-04-2013 / 10:13
Weet je wat ik nu voor me zie? Twee honden:
Een pitbull en een sint Bernard, die met een flesje drank nog probeerd te redden wat er te redden valt.
Nou, volgens mij kunnen jullie beter of samen gaan mailen over het onderwerp 'Godsbeeld' ,of dat één van jullie een vraag stelt op refoweb. Dan kunnen we allemaal reageren.
Met deze vraag heeft het geen direct en geen indirect verband meer.
Daniel
18-04-2013 / 11:16
ha ha , de bliksem is tot nu toe niet ingeslagen dodo en ben ik dan de pitbull Mona?, jemig ik kom net mijn bed uit en dan al die vragen.

Tara, ik voel ook dat ik een Vader in de hemel heb, die er is Godzijdank voor ons allemaal. Maar mijn Vader heeft ook een beetje het gevoel hoe Daniël in elkaar steekt,en Hij weet ook hoe vragenstelster in elkaar steekt.
Hij weet alles van ons, de ene is de andere niet en de andere de ene niet.

Als ik reageer op de vraag van vragenstelster is dat om haar te laten nadenken, niet een advies geven dat is te makkelijk.
Mijn teckel geef ik geen adviezen, dan is het: 'Bo hierrrrrr' met mensen vind ik dat moeilijker.
En dit is mijn laatste bericht op dit onderwerp, niet na gezegd te hebben dat ik Tara een bewogen mens vind. Sorry als ik daar verkeerd ben overgekomen...dat spijt me.
Zou God Tara en mij kunnen veranderen of moeten we dat zelf doen?
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Schuldbelijdenis over zondige gedachten en onbewuste zonden

Ik heb een vraag over het belijden van de zonde tegenover God. Moeten we alle zonden bij naam noemen die in onze gedachten zitten? Daarnaast zijn er natuurlijk ook veel onbewuste zonden. Hoe kan ik de...
Geen reacties
05-04-2005

Inenting

Wat zegt Gods Woord over inenting?
Geen reacties
05-04-2012

De (im)passibiliteit van God

Voor mijn scriptie verdiep ik me in de (im)passibiliteit van God, de vraag of God kan lijden of niet. Daarvoor ben ik op zoek naar Bijbelteksten hierover, maar dit is een grote zoektocht. Het lijden v...
4 reacties
05-04-2017
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering