Geoorloofde werken in het leger
Ds. J.J. Tigchelaar | 3 reacties | 13-03-2013| 10:13
Vraag
Vanuit het archief las ik het antwoord van ds. Tigchelaar over christen zijn in het leger (24-11-11). Toch zit ik met een probleem wat daarmee samenhangt, namelijk het reizen op zondag (per vliegtuig) naar de bestemming waar de oefening plaats gaat vinden. We maakten dit al enkele keren mee. Hoort dit nu bij het geoorloofde werken? In mijn hart zeg ik "nee", maar degene die het aangaat zegt: "Ja hoor, 't is m'n werk. Dat gaat nu eenmaal zo!" In die zin vraag ik me af of het werken bij het leger wel bij het bekende rijtje met zogenoemd geoorloofd werk hoort. Een tweede vraag is: hoe ziet men in de gereformeerde gezindte het werken bij de beveiliging? Hartelijk dank voor uw meedenken en uw antwoord.
Antwoord
1. Terecht probeert vraagsteller het vierde gebod serieus te nemen. De Joodse orthodoxie is daarin wel heel rigoureus. In de praktijk proberen gereformeerden een zo goed mogelijke toepassing. Maar grote verschillen in wat kan en mag blijven bestaan. Ik kan daarop hier verder niet ingaan. Lees echter ook artikel 32 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis, tegen allerlei wettische bepalingen.
2. Vraagsteller heeft het niet over een vrije keuze, maar over binnen zijn werkkring geldende gewoonten. Hij zal de keuze voor zijn werkkring en zijn gevoelens over de zondagsrust met elkaar in het reine moeten brengen. We kunnen ons niet geheel afzonderen van de samenleving met zijn gewoonten, regels en verplichtingen. Anders zouden we op een onbewoond eiland moeten gaan wonen.
3. Vraag eens aan Jozef of hij in dienst van de farao zijn sabbatsrust wel kon houden. Of aan Daniël en zijn vrienden in Babel. Het verbod om te bidden is kennelijk ernstiger dan de invulling en toepassing van het vierde gebod. Evenzo kan aan Nehemia gedacht worden, in dienst van een heidense koning. En zou Theóphilus in Rome de zondag aan het hof van de keizer wel kunnen heiligen?
4. In de krijgsmacht moeten we niet alles afhankelijk maken van de eerbiediging van het vierde gebod. Niet vloeken, eerbied en respect voor elkaar, helpen en verdedigen van onderdrukten, etc. tellen ook mee. In de bankwereld is de zondag als rustdag geen probleem, maar er kan een ernstige aantasting van andere geboden voorkomen. Ik zou bovendien niet graag de krijgsmacht alleen met heidenen gevuld willen zien.
5. Tijdens mijn tijd als legerpredikant (lang geleden!) hebben we als legerpredikanten de leidinggevenden wel eens aangeraden liever een oefening tijdens de zondag door te laten gaan, om een verkeerde invulling en erger misbruik van de rustdag te voorkomen.
6. De tweede vraag ligt een beetje in het verlengde van het vorige. Beveiliging is helaas nodig in onze samenleving, ook op de zondag. Het blijkt dat de politie niet alles kan bewaken. Ik zie de beveiligingsdiensten als verlengde van sloten, detectiecamera’s en alarminstallaties. Die zetten we ook niet uit van zaterdagavond tot maandagmorgen.
7. De oorzaak ligt in de “verdorvenheid van het menselijk geslacht” (zie artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Als het zesde en achtste gebod in de samenleving niet worden gehoorzaamd, zullen we in de toepassing van het vierde gebod daarmee moeten rekenen.
Ds. J.J.Tigchelaar
Dit artikel is beantwoord door
Ds. J.J. Tigchelaar
- Geboortedatum:05-12-1931
- Kerkelijke gezindte:PKN (Hervormd)
- Woon/standplaats:Putten
- Status:Actief
Bijzonderheden:
Emeritus predikant en adviseur predikantenopleiding Church of Central Africa
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Daar ontkom je soms niet aan, redden van mens en dier.
Maar er staat nergens in de Bijbel dat we de zondag als rustdag moeten houden.
Dat hebben wij mensen er van gemaakt. Het is niet verkeerd om de zondag als rustdag te houden, maar Bijbels is het niet. Dan moet je net als de Joden het op Vrijdagavond en zaterdag doen.
Met de zondag ben ik super blij en ik wil de eredienst niet verzaken.
Dus met het gezin naar de kerk, soort gezinsdags, anders dan andere dagen.
"in mijn hart zeg ik nee, maar degene die het aangaat zegt, ja hoor 't is mijn werk.
De persoon zelf is dus vrij in zijn/haar geweten en waarschijnlijk geen tiener meer. Ook is deze persoon zelf verantwoordelijk voor zijn/haar daden. Elkaar vrij laten in liefde.