Stenigen
Redactie Refoweb | 4 reacties | 24-09-2012| 09:57
Vraag
In de Bijbel ben ik stukken tegengekomen die naar mijn idee vrouwonvriendelijk zijn. Zo las ik dat vrouwen in de tijd van de Bijbel gestenigd moesten worden als ze geen maagd meer waren. Waarom was dat zo? Wanneer een vrouw verkracht is, kan zij er toch niets aan doen dat zij geen maagd meer was? Waarom werd het stenigen dan wel toegestaan?
De zorgverzekeringen van Care4Life
Waarom overstappen naar de Care4Life zorgverzekering? Lees hier over onze principiële uitsluitingen.
U bent al verzekerd vanaf € 149,10 per maand.
Antwoord
Volgens de wet van Mozes werd een verkrachte vrouw niet gestenigd, alleen als ze overspel heeft bedreven. In die tijd waren er bij vrijwel alle volken wetten en gebruiken die wij nu als vrouw- of mens- of dieronvriendelijk beschouwen. Daarom is het onmogelijk om met de kennis van nu een oordeel te geven over de situatie van die tijd. Zie ook onderstaande urls:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/4606
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/2195
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/17965
Dit artikel is beantwoord door
Redactie Refoweb
Bijzonderheden:
Mailadres: vragen@refoweb.nl
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Ik heb onderscheid geleerd tussen: de wet van God (tien geboden) en de wetten van Mozes.
Maar wat het verschil precies is?
Het gegeven dat bij vrijwel alle volken toendertijd onmenselijke wetten en gebruiken gangbaar waren vrijwaart toch niet al het willekeurig gebruik van wetten voor christenen?
Maar toen zij dit hoorden en in hun geweten overtuigd waren, gingen zij weg, de één na de ander, te beginnen bij de oudsten tot de laatsten; en Jezus werd alleen achtergelaten, en de vrouw die in het midden stond. Jezus nu richtte Zich op en toen Hij niemand zag dan de vrouw, zei Hij tegen haar: Vrouw, waar zijn die aanklagers van u? Heeft niemand u veroordeeld?
En zij zei: Niemand, Heere. En Jezus zei tegen haar: Dan veroordeel Ik u ook niet; ga heen en zondig niet meer.
Wat Jezus leerde was niet een geheel nieuwe Wet maar een correctie op de interpretatie van de Wet.
@ Vlokje: Je snijdt een moeilijk punt aan waarover al heel lang geen consensus bestaat. Mijn reactie is gericht op het laatste gedeelte van je vraag. De reactie die je kreeg op je vraag vind ik goed. M.b.t. het stenigen heeft rotterdam1 ook een goed punt. Daarnaast zou je, wanneer je meer zou willen weten over deze wetten, wat kunnen lezen in Joodse literatuur. De Wet wordt in elke tijd voor die tijd toegepast.
In het NT ontstonden al meningsverschillen over de Wet en over wat de gelovigen uit de heidenen daarmee aan moesten. Mede daardoor werd er een apostelconvent belegd waar het een en ander is besloten (zie Hand. 15). Helaas is er door allerlei vervelende redenen in de tijd na het NT een grotere kloof ontstaan tussen de Joden en de christenen uit de heidenen.
Als je je vraag zou voorleggen aan iemand die staat in de leer der Reformatie, dan krijg je het volgende antwoord: er moet een onderscheid worden gemaakt tussen morele wetten, ceremoniële wetten en burgerlijke wetten. Zo heb ik het op de middelbare school geleerd maar dit antwoord bevredigt mij niet. Meerdere oudtestamentici van deze tijd (die staan in de reformatorische traditie) hebben wel eens aangegeven deze constructie achterhaald te vinden.
Dat bepaalde wetten zijn afgeschaft is duidelijk (zoals de offercultus; zie Hebr 10). Maar dan nog is het mij ook niet duidelijk wat nu wel en wat nu niet blijvend is en voor ons christenen geldt.
Een tijdje heb ik Messiasbelijdende joodse literatuur bestudeerd en ik kwam tot de ontdekking dat er in die wereld ook geen consensus bestaat over de Wet m.b.t. de gelovigen uit de heidenen.
Wat mij in deze zoektocht helpt is Hebr.10:16.
Een pasklaar antwoord heb ik niet maar ik hoop dat ik je iets heb kunnen laten proeven van de complexiteit van het vraagstuk dat je aanroert.
Lees Handelingen 15 nog eens, met name vers 10 ; Welnu dan, waarom verzoekt u God door een juk op de hals van de discipelen te leggen dat onze vaderen en ook wij niet hebben kunnen dragen?
En ook vers 19 en 20 ; Daarom ben ik van oordeel dat men het hun die zich uit de heidenen tot God bekeren, niet lastig moet maken, maar aan hen moet schrijven dat zij zich dienen te onthouden van de dingen die door de afgoden besmet zijn, van ontucht, van het verstikte en van bloed.
Dus geen besnijdenis meer, eten en drinken wat je wil – alles is rein.
Vrijgekochte mensen – vrij van de vloek der wet.