Gereformeerde gezindte
Redactie Refoweb | 13 reacties | 27-04-2012| 10:06
Vraag
Ik ben nu al geruime tijd in contact met de refowereld en daardoor ook met dit web. Nu komen in de columns en de vragenrubriek de termen gereformeerde gezindte en rechterflank van de gereformeerde gezindte geregeld aan de orde. Dit is mij niet echt duidelijk. Wat behoort -en welke kerken behoren- nu tot de gereformeerde gezindte en wat behoort en welke kerken behoren tot de rechterflank hiervan. Misschien kan iemand mij dat duidelijk maken. Kan ik me misschien wat beter oriënteren. Bij voorbaat dank.
De zorgverzekeringen van Care4Life
Waarom overstappen naar de Care4Life zorgverzekering? Lees hier over onze principiële uitsluitingen.
U bent al verzekerd vanaf € 149,10 per maand.
Antwoord
Het antwoord is nog niet zo simpel als op het eerste gezicht lijkt. De kerken die tot de gereformeerde gezindte (zij die de gereformeerde belijdenisgeschriften hanteren) behoren zijn: PKN (Gereformeerde Bond, Gemeenten onder het Convenant van Alblasserdam en Confessioneel), Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK), Gereformeerd Vrijgemaakt (GKV), Hersteld Hervormde Kerk (HHK), Gereformeerde Gemeenten (G.G.), Gereformeerde Gemeenten in Nederland (binnen verband en buiten verband; GGiN), Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland (OGGiN) en de Vrije Oud Gereformeerde Gemeenten (OGG).
De kerken die de reformatorische belijdenisgeschriften onverkort hanteren, evenals de drie formulieren van enigheid, worden ook wel reformatorische kerken genoemd. Dat zijn (een deel van de) PKN, (een deel van de) CGK, HHK, GG, GGiN, OGGiN en OGG.
Het duiden van de rechterflank van de gereformeerde gezindte, is een stuk lastiger. Daarbij horen in ieder geval de GGiN, OGGiN en OGG. Voor een belangrijk deel mag daar ook de GG bij genoemd worden, evenals een deel van de HHK (Gekrookte Rietrichting). Het gaat hier om een globale indeling. Afhankelijk van tot welke kerk iemand behoort, kan hij of zij weer een andere visie hebben over wat onder de "rechterflank" geschaard dient te worden. Vaak wordt met "rechts" bedoeld dat er in die gemeenten sprake is van een lijdelijke (God moet een mens bekeren) en voorwaardelijke prediking (het aanbod van genade geldt -cq toepassing- alleen de uitverkorenen).
Ten diepste dient er een nog nauwkeuriger scheiding gemaakt worden tussen rechterflank gereformeerde gezindte en rechterflank reformatorische gezindte. Eén conclusie kunnen we op grond van Gods Woord in ieder geval trekken: De eensgezindheid die Paulus ons beveelt vanuit de Bijbel, is ver te zoeken (Rom. 12, Rom. 15, 2 Kor. 13, Fil. 2, 1 Petr. 3).
Redactie Vragenrubriek
Dit artikel is beantwoord door
Redactie Refoweb
Bijzonderheden:
Mailadres: vragen@refoweb.nl
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Het is aan een buitenstaander haast niet uit te leggen.
Een mens blijft namelijk niet stil zitten in zijn of haar stoel, maar word werkzaam gesteld door de geest
Ik weet zeker dat Jezus huilt..... maar gelukkig is dat er niet alleen!
Volgens mij denken we Gods (of Jezus') gemoedstoestand te kunnen kennen vanuit onze eigen gemoedstand door onze zeer persoonlijke dus beperkte visie over het wereldgebeuren.
Waarom huilt Jezus niet mee met de Emmausgangers.... Zij zijn verdoofd door (onterecht) verdriet. Johannes 16 vanaf vers 16 vind ik sprekend. Waar eindigt Jezus mee: Hebt goede moed!!
Huilen, volgens mij is dat iets waar we alleen last van hebben omdat we nog niet zien wat God ziet.