Healing Leaves
prof. dr. M.J. Paul | 1 reactie | 28-03-2012| 12:03
Vraag
In onze regio is Healing Leaves erg actief. De reformatorische gezindte wijst dat heel erg af. Zij beweren dat dat van de duivel is. Toch ziet het er heel onschuldig uit en is het gebaseerd op de Bijbel. Ik weet niet of hier heen gaan verantwoord is. Kennissen van mij komen hier ook. Ik heb nog nooit een antwoord gehad van iemand die hier heel erg in de Bijbel onderwezen en onderlegd is. Kan prof. dr. Paul reageren en onderbouwen of dit bijbels is? Er wordt ook gezegd dat het met veel mensen slecht afgelopen is, die hier geweest zijn: psychisch en geestelijk.
De zorgverzekeringen van Care4Life
Waarom overstappen naar de Care4Life zorgverzekering? Lees hier over onze principiële uitsluitingen.
U bent al verzekerd vanaf € 149,10 per maand.
Antwoord
Beste vraagsteller,
De naam Healing Leaves is afgeleid van Openbaring 22:2: "En de bladeren van de boom zijn tot genezing van de volken." Kees en Els Fonteine zijn in 2004 in Hansweert begonnen met Healing Leaves Ministries, bedoeld om medemensen te helpen vanuit het Woord van God. Enige sleutelwoorden die hun werk typeren, zijn: bevrijding, genezing, bemoediging en aanbidding. In hun ontmoetingen met mensen in nood heeft de Bijbel een fundamentele plaats.
De wijze van werken komt voor velen in de reformatorische gezindte vreemd over, en helaas wordt het dan veel te snel veroordeeld. Het is lasterlijk om afwijkende zaken die gebaseerd zijn op de Bijbel direct als werk van de duivel te bestempelen. Waarom zijn we vaak veel positiever over ‘neutrale’ hulpverlening? We doen er beter aan het voorbeeld van de apostel Paulus na te volgen. Hij ziet dat Christus op allerlei wijze verkondigd wordt, al gebeurt dat niet steeds op zuivere wijze: "Wat dan? Nochtans wordt Christus op allerlei wijze, hetzij onder een deksel, hetzij in der waarheid, verkondigd; en daarin verblijd ik mij, ja, ik zal mij ook verblijden" (SV, Filip. 1:18).
Uit de vele getuigenissen op de website maak ik op dat de werkwijze van het echtpaar Fonteine christelijk gefundeerd is en verwantschap met sommige aspecten van de Pinkstergemeenten heeft. Ik ga over dat laatste nu niet in discussie, maar constateer dat de werkwijze op sommige punten afwijkt van wat wij gewend zijn. Blijkbaar zijn echter velen geholpen en hebben velen ook God beter leren kennen. Een reden tot vreugde!
In de bovenstaande vraag staat ook dat het met sommige bezoekers slecht afgelopen is. Dit is uiteraard mogelijk, maar waardoor kwam dat? Door hun voorgeschiedenis? Door andere factoren? Het is reden om zorgvuldig te zijn en alles geestelijke te beproeven. Maar met losse en ongefundeerde opmerkingen moeten we zeer voorzichtig zijn.
Ten aanzien van genezing en bevrijding verkeert de gereformeerde gezindte in een merkwaardige positie: allerlei aanwijzingen uit de Bijbel blijven buiten beschouwing en daarom wordt er meermalen kritiek geuit op hen die verlangen die aanwijzingen toe te passen. Is zelfonderzoek geen betere houding dan snelle kritiek? Om allerlei redenen hebben Luther en Calvijn terecht gewaarschuwd tegen middeleeuwse, rooms-katholieke genezingspraktijken. Alle misbruik heft echter het goede gebruik niet op en daar zijn wij te weinig aan toegekomen. Nu de nood van kerk en samenleving steeds groter wordt, is het van belang om naar het juiste gebruik te streven. Mijn pleidooi is al lange tijd dat we in de leer gaan bij de Kerk der eeuwen, vooral bij de vroegchristelijke kerk. En vervolgens net als de inwoners van Berea de Schriften onderzoeken (Hand. 17:10-11). Dat levert verrassende zaken op!
Er zijn veel mensen om ons heen die in allerlei opzichten vastlopen en geholpen moeten worden. Waarom laten wij dit terrein meestal over aan andere hulpverleners? Waarom beperken we ons vaak tot kritiek op hen die –met vallen en opstaan– gestalte willen geven aan de bijbelse mogelijkheden tot hulp? Hoe kan het beter dan nu gebeurt?
Laten we bidden dat bij de genoemde zaken van genezing en bevrijding Gods Woord volledig open zal gaan en de Geest zal leiden in alle waarheid. Dan ontvangt God de lof en is de handelwijze tot welzijn van de medemens.
Prof. dr. M. J. Paul
Dit artikel is beantwoord door
prof. dr. M.J. Paul
- Geboortedatum:13-03-1955
- Kerkelijke gezindte:PKN (Hervormd)
- Woon/standplaats:Oegstgeest
- Status:Actief
Bijzonderheden:
-Eindredacteur Studiebijbel OT
-Senior docent Oude Testament (CHE)
-Deeltijd hoogleraar OT te Leuven (B)
-Directeur-bestuurder THGB
Bekijk ook:
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Vraagsteller: Er wordt ook gezegd dat het met veel mensen slecht afgelopen is, die hier geweest zijn: psychisch en geestelijk.
We kunnen ons ook wel eens afvragen hoe het met reformatorische mensen afloopt, hoeveel geestelijke en psychische problemen zijn daar wel niet!!!