Problemen met avondmaalsgang
Ds. A.A.F. van de Weg | 28 reacties | 20-01-2012| 16:42
Vraag
Ik zit in een moeilijke situatie. Via via hoorde ik dat er twee personen zijn die moeite hebben met mijn avondmaalsgang en daarom zelf afblijven. Die personen staan redelijk dicht bij mij, maar toch vinden ze het blijkbaar moeilijk om hierover rechtstreeks met mij te spreken. Op vragen van mijn kant hoor ik alleen dat er niets is, maar toch word ik verder door hun vaak genegeerd (niet groeten, geen reactie op mail, enz). Ikzelf kan echt niet bedenken wat ik gedaan zou kunnen hebben wat hun tot het afblijven en deze praatjes (ze praten er wel met anderen over) brengt. Omdat zij mij het niet willen/kunnen (?) vertellen, heb ik aan diegene die het mij vertelde -en aan anderen die hen en mij goed kennen- gevraagd of zij gemerkt hebben wat ik gedaan zou kunnen hebben, maar ook zij weten het niet. Het enige wat ik te horen krijg is dat ze niet aangaan omdat ik aanga aan het Avondmaal. Hier word ik zo ontzettend verdrietig van. In de week van voorbereiding (en daarvoor) wil ik naar God toe kunnen belijden dat ik iedereen recht in de ogen kan kijken. Ik kan ook nu met 100 procent zekerheid zeggen dat ik iedereen recht in de ogen aan kan kijken, maar deze hele situatie maakt mij onzeker. Moet ik mij de zegen van het Avondmaal laten ontnemen door hen? Het doet zo ontzettend veel pijn dat ik blijkbaar de reden voor anderen ben om zich die zegen te onthouden. Nu kan ik natuurlijk denken dat hen die zegen weinig waard is (want als het ze veel waard zou zijn dan waren ze wel komen praten), maar daarmee richt ik de blik van mij af en dat wil ik niet. Juist het zelfonderzoek is mij al zo vaak tot grote zegen geweest en heeft veel aan het licht gebracht. Ik kan ten volle belijden dat Jezus Christus voor mijn zonden geleden heeft, de dood voor mij heeft overwonnen en dat Hij nu voor mij bid aan de rechterhand van Zijn en mijn Vader. Alleen door die zekerheid kan ik komen tot Zijn tafel. Dat weten de betreffende mensen ook, hebben eerder ook de strijd bij mij gezien die er was in elke voorbereidingsweek, maar dan toch gebeurt dit... Heeft u voor adviezen hoe ik hiermee om moet gaan? Mag/kan dit mij tegenhouden om te gaan tot het Avondmaal? Ik bid er veel voor en dat geeft in zekere zin wel rust, maar toch blijft het knagen...
Antwoord
Beste vragensteller of -stelster,
Wat een onverkwikkelijke situatie. Als je een rein geweten voor God en de naaste hebt, is de gang naar het avondmaal open. Anderen hebben problemen met jouw avondmaalsgang, maar ze kunnen of willen je niet duidelijk maken waarom. Uit jouw verhaal begrijp ik dat je pogingen hebt ondernomen om in contact met deze personen te komen. Je krijgt echter nul op het rekest. Formeel gezien zou je daarom kunnen zeggen: het is niet jouw probleem, maar hun probleem. Daarmee ben jij echter niet af van de psychische druk en geestelijke strijd in de voorbereiding op het avondmaal. Wat ik je zou adviseren is contact op te nemen met je wijkouderling of predikant en hem jouw verhaal te doen. Ook in dezen is het bijbels verantwoord de weg te gaan die Matt. 18:15-20 ons wijst. Je bent nu op een punt aangekomen om het "aan de gemeente" te zeggen (vs. 17). Je maakt daarmee een privékwestie publiek, d.w.z. je deelt het probleem met de kerkenraad. Zij kunnen wellicht een gesprek arrangeren en –in het uiterste geval m.b.v. een mediator– pogen de onverkwikkelijke situatie te verbeteren. Veel sterkte!
Met pastorale groet,
Ds. A. A. F. van de Weg
Dit artikel is beantwoord door
Ds. A.A.F. van de Weg
- Geboortedatum:09-03-1984
- Kerkelijke gezindte:Hersteld Hervormd
- Woon/standplaats:Apeldoorn
- Status:Inactief
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Andere mensen mogen nooit een reden zijn om zelf af te blijven. Die mensen zijn echt fout bezig, als ze om jou niet aan gaan! Het is een ongeldig excuus om niet aan te gaan. Het gaat alleen om onze persoonlijke relatie tot de Heere Jezus, en niet om enige relatie tot mensen. Veel sterkte ermee!
Ryle schrijft, en dat wordt ook zo in de Heidelberger Catechismus vanuit Gods Woord toegelicht, dat het allereerst om de persoonlijke verhouding tussen God en jouw ziel gaat, dus dat is het belangrijkste, maar het tweede is dat de tafel voor jou onrein is als jij weet dat er iemand aanzit, die er niet hoort te zitten. Er staat zelfs dat de toorn van God over de ganse gemeente verwekt wordt als er iemand aanzit, die er niet hoort te zitten! Zie vraag 82 van de HC en de bijbehorende tekstverwijzingen!
Dus als de vragensteller weet dat hij oprecht deelneemt, ligt inderdaad de fout bij de anderen. Maar als de anderen het bij het juiste eind hebben en de vragensteller niet aan mag, dan is hun gedrag voluit Bijbels door zelf niet aan te gaan. Ik ben het uiteraard met de dominee eens dat er wel een gesprek mogelijk moet zijn en dat mij in dit geval lijkt dat de vragensteller het bij het juiste eind heeft.
Waar kan ik vinden in de Bijbel wat jij beweert?
Lees 1 Korinthe 11:20,34
Lees Jesaja 1:11
Lees Jesaja 66:3
Lees Jeremia 7:21
Lees Psalm 50:16
Lees al deze teksten natuurlijk in hun verband!
Maar een ieder beproeve zichzelf, wie onwaardig eet en drinkt, zal zich bezondigen aan het lichaam en bloed des Here.
vers 30 Wie worden en zwak en ziek?...die zich bezondigen aan het avondmaal.
En zoals wij kunnen lezen waren er dat velen in Korinthe volgens de brief van Paulus.
Verder vind ik dat je brandoffers en slachtoffers in het OT niet helemaal kunt vergelijken met het volmaakte offer van Jezus Christus de Zoon van God.
In het OT moest de hogepriester dat elk jaar doen voor het volk en hij moest zichzelf eerst reinigen voordat hij dat kon doen. Deze inzettingen wijzen op het Heil dat komen ging in het NT het verslossingswerk van Jezus de Zoon van God, waardoor wij een nieuw leven kunnen ontvangen door de Heilige Geest en wedergeboorte van God.
Nogmaals een ieder beproeve zichzelf, dat staat in de Bijbel, en niet laten we elkaar beproeven en beoordelen.
Wel vind ik dat als het avondmaal gevierd wordt en een duidelijke waarschuwing vooraf dient te gaan.
Begrijp ik nou goed dat je schrijft dat een huichelaar aan tafel zit met de juiste leer, dan is de tafel niet onrein?
Dus het gaat om de leer en leven en niet om het hart van de mens.
Over de leer zal de huichelaar altijd instemmen maar over zijn leven, dat is wat niemand kan zien dan God alleen,
Alles wat verkeerd is in het leven van die huichelaar zal hij echt niet openbaar maken, maar het doen in het verborgenen.
In de Bijbel staat beproef de geesten of ze wel uit God zijn.
"Ten slotte hebben sommigen bezwaar om aan te gaan omdat ze anderen aan des Heeren tafel zien aangaan die niet waardig zijn en geen juiste gesteldheid bezitten. Omdat anderen onwaardig eten en drinken, willen zij helemaal niet eten en drinken. Van alle gronden waarop waarop mensen die niet aan het avondmaal deelnemen, hun eigen verwaarlozing van Christus instelling rechtvaardigen, moet ik eenvoudigweg zeggen dat ik geen reden ken die mij dwazer, zwakker, onredelijker en onschriftuurlijker voorkomt dan deze. Dan kunnen we net zo goed zeggen dat we nooit zullen deelnemen aan het avondmaal. Wanneer zullen we op aarde ooit een gemeenschap van avondmaalgangers vinden waarvan allen bekeerd zijn? Op die manier nemen we de ongezonde houding aan onszelf als rechters van anderen aan te stellen. Wie zijt gij dat gij anderen beoordeelt? Wat is u? Volgt gij Mij!"
Volgens mij valt dit niet verkeerd uit te leggen.
Het gaat erom hoe je eigen verhouding is tot het lichaam en het bloed van Christus.
Ieder gaat of blijft weg voor zichzelf, niet voor een ander.
Vind het ook een vreemde manier van doen: wegblijven om dat men moeite heeft met jouw gang naar het Avondmaal.
Als je Christus "recht in de ogen kunt kijken" is er geen belemmering.
Er kunnen zich situaties voordoen, dat mensen denken dat iemand niet aan het avondmaal mag, omdat het niet vlak is tussen hen en anderen, maar het is maar de vraag hoe we dat bekijken. En dan bedoel ik: bij wie ligt de schuld? Heb je geen schuld aan een ontstane situatie, dan hoef je dat ook niet op je te nemen.
Nogmaals: de uitleg van Ryle en de uitleg in de Heidelberger Catechismus zijn gewoon duidelijk en Bijbels, maar jullie leggen het niet helemaal correct uit.
Wij hebben onszelf te beproeven, dat is het belangrijkste en daar moeten we vooral mee bezig zijn en niet direct naar andere mensen kijken. Dat is één! Dat zeggen zowel Ryle als de HC, in aansluiting op de Schrift.
Maar als er iemand toetreedt aan de tafel, die een leer of leven heeft, die niet in overeenstemming is met Gods Woord, dan komt de toorn van de Heere over de HELE gemeente en dan kan niemand meer met zegen het Avondmaal vieren. Over leer en leven dient de kerkenraad te oordelen en zonodig te vermanen en desnoods onder de tucht te zetten. Iemand die een leer en leven heeft, die niet in overeenstemming is, mag niet aan de bediening deelnemen, ook al zegt die persoon dat Hij de Heere kent. Uit leer en leven blijkt echter dat dit niet het geval kan zijn en dan heeft de kerkenraad de plicht zo iemand te weren van de tafel. Treedt zo iemand toch toe, dan moet de tafelwacht optreden en zo iemand weren. Maar dat kan natuurlijk alleen als die persoon vooraf duidelijk is gemaakt dat hij/zij niet mag toetreden. Daarvoor is ook de tafelwacht. Zij gaan over leer en leven.
Maar we kunnen niet iemand in het hart kijken. Dus als wij vermoeden dat iemand niet de juiste gesteldheid heeft, dus onbekeerd is (dat bedoeld Ryle), maar in leer en leven wel in overeenstemming is met Gods Woord, dan mogen wij daar geen gevolgen voor onszelf uit trekken. Zo iemand kan nooit geweigerd worden van de tafel en aan de buitenkant is dan ook niet zichtbaar dat de binnenkant niet klopt. Je mag dus niet voor jezelf concluderen dat je niet aan de tafel kunt, omdat je niet gelooft dat iemand anders bekeerd is. Zolang leer en leven in overeenstemming is met Gods Woord, ook al is iemand ongelovig, dan heeft het zitten van zo'n persoon aan de tafel alleen gevolgen voor hem- of haarzelf (hij/zij eet en drinkt zichzelf een oordeel) en niet voor de andere avondmaalsgangers. De toorn van de Heere rust in dat geval niet op de hele gemeente, ook al zitten er ongelovigen aan de tafel.
Ik hoop dat het nu duidelijk is!
Ik denk dat je Kor.11:17-34 nog eens goed moet lezen, het gaat niet over de juiste leer (dogma?) maar het gaat over mensen die op een liefdeloze manier met elkaar omgaan, ze zien de behoeftige niet staan, en op deze manier minachten zij de gemeente Gods (ver22) Het gaat hier duidelijk om de houding van de gelovigen ten opzichte van elkaar, als men op deze manier aan het avondmaal gaat, bezondigt men zich aan het lichaam en bloed des Here, omdat men het Lichaam niet onderscheidt.
Wat jij schrijft over de toorn van God en onreine tafels kan ik ook niet vinden, en is voor mij inlegkunde.
Nee.... zou ik zeggen,.... wat ze wel hadden is wat Jezus leerde en die is gekruisigd, zoals Paulus zei, gekruisigd en opgestaan uit de dood, en alle leer die later is toegevoegd is gemaakt om het de mensen bijna onmogelijk te maken
tot Hem te komen.
Blijf a.u.b. wat in de Bijbel staat.
Vervelend dat mensen een mening denken te moeten hebben of te moeten handelen omdat jij gelooft in God, omdat jij ingaat op Zijn oproep om deel te hebben aan zijn lichaam. God kijkt bij een ieder in haar/zijn hart en kent alle bodems. Daarom zal je moeten vertrouwen op wat Hij zegt en niet wat mensen zeggen en gewoon deelnemen aan het avondmaal. En als anderen een bezwaar hebben, vertel dit maar gewoon aan God:
Heere ik neem deel aan uw verbroken lichaam en uw vergoten bloed en mensen veroordelen mij hierom. Ik geef deze verdrietige situatie aan U, wilt u hier mee afrekenen...
En als er anderen denken dat jij een tafel verontreinigt, laat dan de eerste zonder zonde maar een steen naar je gooien. Klaar! Zelfde de Ds in zijn bediening is niet zonder zonde. Daarom is de tafelverontreining eerder een religieuze en wettische gedachtegang. Doe er niet aan mee en geloof er niet in.
In Zijn woord belooft God dit aan jou.
ezech 36.
25 Dan zal Ik rein water op u sprengen, en gij zult rein worden; van al uw onreinheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen.
26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwe geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
28 En gij zult wonen in het land, dat Ik uw vaderen gegeven heb, en gij zult Mij tot een volk zijn, en Ik zal u tot een God zijn.
29 En Ik zal u verlossen van al uw onreinheden; en Ik zal roepen tot het koren, en zal dat vermenigvuldigen, en Ik zal geen honger op u leggen.
Neem daarom deel aan het avondmaal als je in Hem gelooft, Hij reinigt je compleet en vervolg verder je weg. Laat God het verder voor je oplossen
h.grt
-en in de afgelopen 400 jaar is er nog nooit iemand geweest, die de HC op een zodanige wijze heeft weerlegd, dat die niet meer geaccepteerd werd! Dat pleit voor de HC.
ik behoor tot een kerk, die de niets heeft met de HC. Die de HC ook niet weerlegt. Een kerk, die de Bijbel ziet als Gods Woord. Zo staat het in onze statuten. We hebben geen belijdenis geschriften. formulieren of wat dan ook. We zeggen niet dat ze niet jiust zijn , dat ze niet nodig zijn.
Al dez toevoegingen aan Gods Woord zijn waar, maar de waarheid (met kleine letter!) begit bij diegene , die ze als waar accepteerd, maar houdt ook op bij diegene. De waarheid id heel persoonlijk en kan nooit de Waarheid, Gods Woord vervangen of verduidelijken. Dat laatste doet de Heilige Geest. En daarom is uitleg van Gods Woor heel persoonlijk. Pas als je tot een kerk behoort die, de geschriften aanvaart en ze wil gebruiken ben je er aan onderworden.
- 1
- 2