Dominee bij Jij daar!-avonden

Ds. W. Pieters | 45 reacties | 17-01-2012| 11:00

Vraag

Aan een dominee uit de rechterflank van de Ger. Gezindte. Waarom komen er vrijwel geen dominees uit de rechterflank van de Ger. Gezindte (Ger. Gem., Ger. Gem. in Ned., Oud Ger. Gem., HHK) op de Jij daar!-avonden spreken? En als ze het er misschien niet mee eens zijn wat de stichting Jij daar! doet (invulling van de avonden), waarom komen ze dan niet om hun eigen geluid daar te laten horen?

ADVERTORIAL

De zorgverzekeringen van Care4Life

De zorgverzekeringen van Care4Life stellen de beschermwaardigheid van het leven voorop. Benieuwd hoe?

Lees hier meer over onze principiële uitsluitingen.

De zorgverzekeringen van Care4Life

Antwoord

Vraag het de organisatoren van deze avonden. Of mensen wel gevraagd worden en dan "nee" zeggen, of dat ze niet worden gevraagd, dat weet ik niet.

Zelf ben ik wel gevraagd, en heb ik "nee" gezegd, én de organisatoren voor een gesprek uitgenodigd. Daarin heb ik geprobeerd duidelijk te maken dat het verwarrend is voor jongeren om zowel remonstrants getinte als gekrookte-riet getinte voorgangers te hebben. Daarom doe ik er –naar mijn mening– voorlopig beter aan om mij daarin niet te mengen; overigens zonder iemand te veroordelen die er wel spreekt en ook zonder aan de oprechtheid van de organisatoren te twijfelen of te denken dat God er niet kan of wil werken. Maar mijn taak ligt daar niet.

W. Pieters

Lees meer artikelen over:

jijdaarjongerenavond
Dit artikel is beantwoord door

Ds. W. Pieters

  • Geboortedatum:
    27-06-1957
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Elspeet
  • Status:
    Actief
264 artikelen
Ds. W. Pieters

Bijzonderheden:

website: dspieters.refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
45 reacties
Bert
17-01-2012 / 11:36
"k wist niet dat Arminius ook werd uitgenodigd ;)
Bert
17-01-2012 / 12:45
Moet toch even van m'n hart, dat ik dit een vrij absurd antwoord vind!
Dan worden ook de dominees uit z'n eigen kerkverband die er regelmatig spreken verdacht gemaakt?? Zelfs een hoogleraar die les geeft aan de toekomstige predikanten spreekt er regelmatig, dus ik ga er steeds minder van snappen.
vrede
17-01-2012 / 13:06
Beste Bert,

Dan moet je het antwoord nog een keer goed lezen. En misschien wel herlezen!
ChristelNeels
17-01-2012 / 13:39
Laten we eensgezind zijn en Filippenzen 2 erbij nemen:

Als er dan enige vertroosting is in Christus, als er enige troost is in de Liefde, als er enige gemeenschap is van de Geest, als er enige innige gevoelens en ontfermingen zijn, maak dan mijn blijdschap (van Paulus) volkomen, doordat u eensgezind ben, dezelfde liefde hebt, één van ziel en één van gevoelen bent.

Doe niets uit eigenbelang of eigendunk, maar laat in ootmoed de een de ander uitnemender achten dan zichzelf.

Laat een ieder niet alleen oog hebben voor wat van hemzelf is, maar ook voor wat van anderen is.

Laat daarom die gezindheid in u zijn, die ook in Christus Jezus was. Die hoewel hij in de gestalte van God was, het niet als roof geacht heeft God gelijk te zijn, maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en de mensen gelijk te worden.

En in de gedaante als een mens bevonden, heeft Hij Zichzelf vernederd en is gehoorzaam geworden tot in de dood, ja, tot in de kruisdood. Daarom heeft God Hem een naam gegeven boven alle naam.

---- Opdat in de Naam van Jezus zich zou buiten elke knie van hen die in de hemel zijn, en van hen die op de aarde zijn, en van hen die onder de aarde zijn. En elke tong zou belijden dat Jezus Christus de Heere is, tot heerlijkheid van God de vader. ---


Bid voor eenheid onder kerken in Nederland. Dit is tot eer van God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest!
Bert
17-01-2012 / 13:57
@Vrede: ik heb het wel 10x goed gelezen... maar om tegenover gekrookt riet predikanten de rest predikanten met remonstrantse trekken te zetten dan moet je wel veel lef hebben!!
GvdW1
17-01-2012 / 14:04
Uit de HHK komen zeker wel dominees spreken, denk maar aan ds. van Vlastuin, ds. Boogaard, ds. Pronk, ds. Van de Weg of ds. van Estrik
imvi
17-01-2012 / 14:10
Mensen lees het antwoord van deze dominee eens goed.
Het is een geweldig integer antwoord.
Als eerste gaat hij niet spreken voor andere dominee's. Dat is heel goed. Hij maakt dus niemand verdacht en spreekt alleen voor zichzelf!!!!

Verder vertelt hij heel open en eerlijk waarom hij zelf niet spreekt bij jijdaar avonden. Hij heeft hiervoor een bepaalde motivatie. Hij is niet fel, hij veroordeelt niet, hij is niet te stellig. Wat had hij dan voor antwoord moeten geven? Een antwoord waarin hij af gaat geven op de dominees die hier niet aan mee doen, inclusief hijzelf?

Hij zegt: "naar mijn mening", "voorlopig", "zonder iemand te veroordelen", en "zonder aan de oprechtheid van de organisatoren te twijfelen, of dat God er niet wil of kan werken".

Man, dit is in tijden het meest genuanceerde, voorzichtigste antwoord wat ik gelezen heb wanneer mensen iets zeiden over jijdaar. Wat is hier voor absurds aan??
Bert
17-01-2012 / 14:15
@imvi: wat hier absurd aan is: zeggen dat dominees die voluit gereformeerde leer prediken, remonstrants getint noemen! Het woord remonstrants heeft in heel gereformeerd Nederland een negatieve dekking en door dit woord te gebruiken heb je juist WEL een hele duidelijke mening in het antwoord willen laten horen, dus duidelijk niet genuanceerd.
vrede
17-01-2012 / 14:15
Beste Bert,


Dan zou ik, als ik jou was het voor de 11de keer gaan lezen. Ds Pieters antwoord duidelijk:
* Overigens zonder iemand te veroordelen die er wel spreekt*

Remonstrant getinte of gekrookte riet getinte dominees kunnen allebei oprechte, bijbelse, reformatorische dominees zijn.
En dat is wat ds Pieters bedoeld. Bel hem maar gerust!
vrede
17-01-2012 / 14:18
Bert ter aanvulling:

Je hebt dominees die inderdaad remonstrant getint zijn, maar niet remonstrants zijn.
En zo ook met gekrookte riet getinte dominees.
Voordat je je snater opentrekt.....
Bert
17-01-2012 / 14:21
@vrede: ik weet niet hoever je bij de gereformeerde gezindte hoort, maar ik wel. En wat mij van kind af aan geleerd is, of het nu met (kerk)geschiedenis was op school of met catechisatie van de kerk, dat de remonstranten het tegenovergestelde zijn van de gereformeerden. Door deze term nu te gebruiken ten opzichte van broeders zelfs binnen zijn eigen kerk gaat in mijn ogen veel te ver!
Liesel
17-01-2012 / 14:22
Dat is in jouw ogen het geval Bert. Is het misschien tegen het zere been ?
imvi
17-01-2012 / 14:23
@ Bert: heb je ook geleerd wantrouwerig te zijn en overal bovenop te springen? lekker polariserend bezig. ja JIJ, niet deze dominee.
linneke
17-01-2012 / 14:24
@imvi en @vrede,

jullie hebben volkomen gelijk!!
Bert
17-01-2012 / 14:24
@Liesel: ja dat is zeker tegen het zere been, want het is veroordelen zonder grond, en daar kunnen we een hoop van zeggen, maar het is niet Bijbels!
vrede
17-01-2012 / 14:30
Bert,

Ik zou zeggen : bel ds Pieters!
imvi
17-01-2012 / 14:33
@ vrede, inderdaad,
hij zal dit vast waarderen, dat is immers ook zijn manier: ga naar de persoon zelf toe -->

ds: "Vraag het de organisatoren van deze avonden. Of mensen wel gevraagd worden en dan "nee" zeggen, of dat ze niet worden gevraagd, dat weet ik niet."
vrede
17-01-2012 / 14:43
Beste Bert,


Dit wil niet zeggen, dat ik tegen Jij daar avonden ben hoor.
Ik geloof dat de Heere dit middel zeker gebruikt. Ben ook zeer onder de indruk van de lezing van Ds van Leeuwen uit Valburg. Het lijkt Spurgeon wel.
Race406
17-01-2012 / 15:21
Ds. Pieters benoemt hier de 2 kanten die er komen spreken. De 2 kanten die er in zijn beleving spreken, dan.. Het lijkt hem niet verstandig om, naast dat er zoveel sprekers zijn die (naar zijn overtuiging) wat remonstrants getint zijn, ook zijn (gekrookte riet achtige) ligging te gaan verkondigen. Dat werkt alleen maar verwarrend voor de luisteraars.
Zo lees ik het antwoord van de ds.
Een ds trouwens die ik hoog heb, vanwege zijn genuanceerde uitspraken.
Het is iemand die zelf een bepaalde leer/stroming aanhangt, maar tegelijkertijd nooit veroordelend is naar andere richtingen toe!
Zijn "ligging" is niet de mijne, maar dat neemt niet weg dat ik, nogmaals, veel respect heb voor deze dienaar van de Allerhoogste.
Liesel
17-01-2012 / 15:32
@Bert: ik zie nergens dat deze dominee oordeelt over Jijdaar ! Lees ook even de reactie van Race406. Overigens ben ik het volkomen eens met ds. Pieters.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Geen energie meer na werk

Momenteel zit ik niet lekker in mijn vel. Ik werk in de zorg. Hierdoor heb ik ook wisselende diensten. Met name met dagdiensten heb ik moeite, mede doordat ik na een dagdienst erg moe ben en geen ener...
Geen reacties
17-01-2019

Voorganger is eerwaarde heer zonder preekbevoegdheid

Even geleden preekte in onze gemeente op zondag een eerwaarde heer. Nu zag ik dat deze voorganger geen preekbevoegdheid heeft binnen de HHK. Mag dit volgens de kerkorde of heeft een plaatselijke kerke...
Geen reacties
17-01-2023

Geplaagd

Waarom word ik geplaagd ondanks dat de meester het er al heel vaak over gehad heeft met de kinderen?
Geen reacties
17-01-2005
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering