God en de tijd

Ds. J. Roosenbrand | Geen reacties | 06-10-2011| 10:08

Vraag

Ik heb enkele vragen over de onveranderlijkheid van God en de relatie tot de tijd, ook in relatie met het nemen van besluiten. Klopt het dat de Heere buiten de tijd staat en daarom toekomstige gebeurtenissen beleeft alsof ze nu al gebeuren? Ik stel me er dan iets bij voor dat de Heere alles wat er in de eeuwigheid gebeurt is of zal gebeuren op één moment voor Zich ziet alsof dat nu gebeurt. Er staat dat de Heere van eeuwigheid het besluit tot redding heeft genomen, maar dat besluit kan pas genomen zijn nadat er besloten is tot het scheppen van de wereld. De Heere is echter onveranderlijk dus kan geen nieuwe wilsbesluiten nemen, als ik het goed begrijp. Is er echter een moment geweest dat de Heere nog niet het besluit genomen had dat Hij zou scheppen? Relatie met deze vraag: kan God een nieuw besluit nemen zonder dat Zijn eeuwig wilsbesluit en onveranderlijkheid wordt aangetast? Ik heb in de stad Gods van Augustinus gelezen over dit onderwerp, maar toch kom ik er daar niet uit wat hij precies wil zeggen. Ik weet dat het moelijke vragen zijn die we met ons beperkte verstand niet (volledig) kunnen beantwoorden. Toch zou ik erg blij zijn als u me een beetje de weg kunt wijzen.

ADVERTORIAL

De zorgverzekeringen van Care4Life

De zorgverzekeringen van Care4Life stellen de beschermwaardigheid van het leven voorop. Benieuwd hoe?

Lees hier meer over onze principiële uitsluitingen.

De zorgverzekeringen van Care4Life

Antwoord

Beste vragensteller,

Hoe de Heere (toekomstige) gebeurtenissen beleeft en hoe alles dat je vraagt precies zit, weten we niet. Het zijn inderdaad moeilijke vragen. In de (systematische) theologie -dogmatiek- wordt er vanouds nagedacht over de onveranderlijkheid Gods, maar dat betekent nog niet dat mensen precies weten hoe en wat. Ik vraag me bovendien af hoe deze vragen jou bezighouden? Is het vooral een verstandelijk zoeken naar de Heere, of een meer bevindelijke zoektocht? In het eerste geval kan je eindeloos zoeken, vragen, lezen, praten en denken. In het tweede geval (wat het eerste overigens natuurlijk niet uitsluit) geldt de belofte dat je Hem zult vinden (Jes. 55:6; Lucas 11:9). God is niet ver weg van ieder die Hem zoekt (Hand. 17:27).

Verder geef ik een paar inzichten door van Bavinck, misschien heb je er wat aan. God is God. Hij is zowel veranderlijk als onveranderlijk. Veranderlijk: God openbaart en verbergt zich, wendt zijn aangezicht af en keert het weer toe in Zijn genade. Hij komt en Hij gaat, Hij heeft berouw, wordt toornig en Hij verandert weer ten goede. Tegelijkertijd is God volgens de Schrift altijd dezelfde (Ps. 102:26-28); Hij is die Hij is, Deut. 32:39, cf. Joh. 8:58, Hebr. 13:8. Hij is onveranderlijk in Zijn bestaan en wezen, in Zijn gedachte en wil, in al Zijn voornemens en besluiten. Hij is geen mens dat Hij liegen of berouw hebben zou. Wat Hij zegt, doet Hij, Num. 15:29, 1 Sam. 15:29.

Bavinck maakt voorzichtig onderscheid tussen Gods veranderlijkheid in de relatie tot mensen (tot ons behoud!) en Zijn onveranderlijkheid in Zichzelf. Bavinck: "Er is verandering om Hem heen en buiten Hem, er is verandering in de relatie tot Hem, maar er is geen verandering in God zelven." Bavinck noemt dit de "onbegrijpelijke grootheid Gods en tevens de heerlijkheid der christelijke belijdenis, dat God onveranderlijk in zichzelf, toch veranderlijke schepselen in het aanzijn roepen kan; dat Hij eeuwig in zichzelf, toch in den tijd kan ingaan; dat Hij onmetelijk in zichzelf toch ieder punt der ruimte met zijn wezen doordringen kan; dat Hij die het absolute zijn is, toch ook aan het wordende schepsel eene eigene plaatse schenken kan."

Het belang van de leer over de onveranderlijkheid Gods kan verder worden verduidelijkt aan de hand van een bekend citaat van Augustinus, in mijn eigen woorden: Mensenharten zijn veranderlijk, altijd op zoek naar rust en bevrediging, maar vinden die rust alleen in God, die op Zijn manier rust, onveranderlijk is. Of, dichter bij de manier waarop de Bijbel over God spreekt: God wordt vaak "rotssteen" genoemd (Deut. 32:4,15,18,30,31,37. 1 Sam. 2:2, 2 Sam. 22:3,32, Ps. 19:15, 31:3, 62:3,7, 73:26; enz.) Dat betekent: op Hem kan je bouwen en vertrouwen.

Dat wens ik jou ook toe.

Hartelijke groet,
Ds. H. J. Roosenbrand

Lees meer artikelen over:

eeuwigheid
Dit artikel is beantwoord door

Ds. J. Roosenbrand

  • Geboortedatum:
    05-07-1978
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    Hoofddorp/Haarlemmermeer
  • Status:
    Inactief
18 artikelen
Ds. J. Roosenbrand

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Bedanken voor het ambt

In mijn gemeente gebeurt het regelmatig dat mannen gekozen worden voor een ambt en dat ze daarvoor bedanken. Waar komt het idee vandaan dat je nee kunt zeggen als je gemeente je vraagt om ouderling of...
Geen reacties
06-10-2022

De slang uit Genesis

In het paradijs hebben geen van de daar aanwezige dieren het vermogen tot spraak gehad. Spraak hangt mede samen met het hebben van verstand, die dieren ten ene male missen. Zij zijn immers NIET naar G...
1 reactie
06-10-2009

Morfogenetische velden

Morfogenetische velden: ik kom ermee in aanraking, maar voor mij is niet duidelijk of dit iets is wat God geschapen heeft en waar we gebruik van mogen maken of dat dit iets is waar we juist ver vandaa...
Geen reacties
06-10-2016
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering