Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd
Ds. W. Pieters | 12 reacties | 03-08-2011| 16:30
Vraag
Telkens weer val ik in zonde. Dat zal herkenbaar zijn. Dan vind ik troost in de boetpsalmen. Als ik Psalm 51 lees, dan zouden dat bijna mijn eigen woorden kunnen zijn, zozeer herken ik mezelf daarin. Ik heb alleen moeite met vers 6: "Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, ik heb gedaan wat kwaad is in Uw ogen." Als ik zondig, is dat alleen tegen God, of zondig ik ook tegen mijn vrouw, kinderen, ouders, buren, naasten?
Antwoord
We zondigen ook vaak tegen onze naasten, maar het zondige in dat zondigen is gericht tegen God (de Schepper van onze naasten, Wiens beeld zij dragen). En wel, omdat Hij alleen bepaalt dat iets zonde is. Anders gezegd: als God niet zou zeggen dat "a" zonde was, zouden we bij het bedrijven van "a" tegen onze naaste niet zondigen. Maar omdat God zegt dat "a" doen tegen onze naaste zonde is, daarom zondigen we als we "a" doen.
En dus is zonde in diepste wezen, uiteindelijk, tegen God alleen.
Ds. W. Pieters
Dit artikel is beantwoord door
Ds. W. Pieters
- Geboortedatum:27-06-1957
- Kerkelijke gezindte:Hersteld Hervormd
- Woon/standplaats:Elspeet
- Status:Actief
Bijzonderheden:
website: dspieters.refoweb.nl
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Ik heb bijv. wel eens het recht in eigen hand genomen en zelf geld meegenomen van iemand die mijn vrouw geld schuldig was (maar nooit terugbetaalde).
Mag ik leven vanuit Gods vergeving?
Of moet ik die persoon ook om vergeving vragen?
Toch hoor je de laatste tijd ook vaak over vergeving vragen aan je naasten, enz. Krijg je dan niet een soort vergeving plus goede werken? Dat het toch ook weer van mij afhangt i.p.v. genade alleen?
En wat in Jakobus staat: belijd elkander de misdaden, hoe moet je dat zien?
En inderdaad is het altijd uitkijken geblazen voor "wetticisme". Als je de dingen die je doet gaat doen om je aan de geboden te houden ben je bezig met het te verdienen met goede werken en die leveren letterlijk niets op. (Paulus schrijft in Romeinen: "als je onder de wet gezondigd hebt", en dat heb je, "dan zul je ook door die wet geoordeeld worden".) De bedoeling is dus dat je uit liefde voor God altijd God en je naaste boven jouw beslissingen stelt.
Hij wil dat we in de vrijheid leven.
Blijf het wel lastig vinden of je nou je naaste je schuld MOET belijden, of niet...
Waar ik nog mee zit: is mijn schuldbelijdenis in voordeel van naaste of niet?
Is het fout dat ik geld weg nam wat de ander mijn vrouw schuldig was?
Is het in het voordeel van de ander als ik opbiecht dat ik dat heb gedaan?
Of komen er alleen maar nieuwe conflicten en problemen van?
Ik persoonlijk zou het niet vertellen. Ik zou proberen ongemerkt het geld dat je hebt weg genomen weer terug te leggen. Het feit dat hij van je steelt zegt niet dat jij dat ook van hem mag. Als je het terug legt zul je ook met je eigen geweten in het reine zijn omdat je door die daad aan jezelf hebt laten zien dat je hem werkelijk vergeven hebt. En je weet vast wel dat de mate waarmee jij vergeeft, ook jij vergeven zult worden.
Dus je begrijpt al, ja, het is net zou fout. Niet terug betalen, of ongemerkt wegnemen zijn beide hetzelfde als diefstal. Jezus zegt dat zo: "Vraagt iemand iets van u, geef het hem; neemt iemand het uwe, vraag het niet terug". (lucas 6:30) En ik zal je eerlijk vertellen, doordat ik dit opzocht en even heel die context las, kwam ik op het idee van het terug leggen. Dus als jij dat stukje ook even leest (lucas 6:27 - 38) dan staat je antwoord daar vast in! Mij raakte het in ieder geval weer in alle hevigheid! Echt even lezen!
Ook dank voor het mooie Bijbelgedeelte!
Ik zit nog met één vraag: in Jakobus staat: Belijd elkander de misdaden.
Hoe moet je dat zien?
Zelf zat ik te denken dat als ik het op deze manier goed maak, ik het ook "belijd."
Ik plak even de context uit Jacobus 5 neer: Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der Gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den Naam des Heeren. En het gebed des geloofs zal den zieke behouden, en de Heere zal hem oprichten, en zo hij zonden gedaan zal hebben, het zal hem vergeven worden. Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt; een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel.
En als je dat zo achter elkaar leest zie je direct dat dat over een heel andere situatie gaat. Jacobus vergelijkt hier ziekte met zonde. Hij zegt: ben je ziek? vraag een ouderling of hij voor je bidt. Heb je een zonde? vertel dat aan die ouderling en vraag hem ook daarvoor te bidden. Dan wordt je zowel lichamelijk als geestelijk gezond.
Hij zegt hier dus duidelijk niet dat je elke zonde aan diegene moet vertellen die dat aangaat. Hij beschrijft hier een heel intieme en veilige relatie met een ouderling (of een ander gemeentelid)
Nu eerste even voor de zekerheid alles kopiëren :)